بایدن در انتخابات پیروز شد، ترامپ از پذیرفتن امتناع کرد

جو بایدن در ۲۰ ژانویه به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد می کند. این پیروزی از ۷ نوامبر، چهار روز پس از انتخابات، مشخص شد. بایدن با کسب بیش از ۶ میلیون رأی مردم، از بین بیش از ۱۵۰ میلیون رأی، و با نتیجه ۳۰۶  بر ۲۳۲، یک اکثریت آراء بسیار کافی، رأی الکترال کالج را به خود اختصاص داد. هیچ شانسی وجود ندارد که ترامپ بتواند مانع رسیدن بایدن به منصب ریاست جمهوری در دوره بعد شود. تمام تلاش ها و سخنرانی های قانونی ترامپ درباره تقلب رای دهندگان، برای رئیس جمهور ماندن، جدی نبوده است. این تلاش ها پیرامون تنفر ترامپ از باختن و احساس تاسف برای خود است.

در واقع، این انتخابات، خوب برگزار شد. علی رغم شیوع بیماری همه گیر، که رای حضوری را دشوار و حتی خطرناک کرده بود، نسبت به همه انتخابات گذشته، آمریکایی های بیشتری شرکت کردند. طی ۱۲۰ سال گذشته، درصد رأی دهندگان واجد شرایط که رای دادند، در این دوره بالاترین درصد بوده است. هر دو مقامات انتخاباتی جمهوری خواه و دموکرات در سراسر کشور وظایف خود را به روشی خنثی و کارآمد انجام دادند. در چندین ایالت که رقابت هر دو حزب در آنها بسیار تنگاتگ بود، دادگاه های ایالتی و فدرال، دادخواست های ترامپ را برای توقف شمارش آرا یا عدم تأیید صلاحیت شخص برنده، رد کردند. قضّات منصوب شده توسط دموکرات ها و جمهوری خواهان، قانون را رعایت کرده و ادعاهای قانونی ترامپ در مورد تقلب رای دهندگان را رد کرده اند.

ازهفتم نوامبر که مشخص شد بایدن پیروز شده است، تجمّعات اعتراضی به تقلب در انتخابات، توسط جمهوری خواهان وتجمّعات برای جشن، توسط دموکرات ها تشکیل شده است. تمام این تجمّعات مسالمت آمیز بوده اند. همچنان ممکن است این تجمّعات دررابطه با پیروزی بایدن در انتخابات تا روزهای آتی ادامه یابد، اما احتمال شورش یا خشونت جدّی بسیار اندک است. حداکثر ممکن است بین تظاهرکنندگان حزب های مختلف، کتک کاری های مختصری ایجاد شود.

اگرچه دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شدند اما جمهوری خواهان احتمالاً کنترل سنا را همچنان در دست خواهند داشت. در ایالت جورجیا هیچ نامزدی برای سنا، بیش از نیمی از آرا را کسب نکرد. در نتیجه، در پنجم ژانویه، دو انتخابات دور دوم در جورجیا برگزار خواهد شد. دموکرات ها برای کسب اکثریت در سنا باید در هر دو انتخابات پیروز شوند. این امر امکان پذیر اما بعید است.

اگر جمهوری خواهان همچنان مجلس سنا را كنترل كنند، بایدن در تصویب قوانین و معاهدات بحث برانگیز بسیار مشكل خواهد داشت. جمهوری خواهان مجلس سنا احتمالاً با هر آنچه بایدن پیشنهاد دهد مخالفت خواهند کرد. با این حال همچنان بسیاری از سیاست های داخلی وجود دارند که بایدن می تواند بدون تصویب مجلس سنا تغییر دهد، مقررات زیست محیطی در مورد آلودگی و تغییرات آب و هوا، نمونه ای از این سیاست ها است . اما بایدن در سایر زمینه های سیاست داخلی از جمله مالیات و هزینه های دولت برای مراقبت های بهداشتی، آموزش و زیرساخت ها، با مشکلاتی مواجه خواهد شد.   

روسای جمهور آمریکا در سیاست خارجی قدرت بیشتری دارند و بدون حمایت کنگره، می توانند این سیاستها را تعیین کنند. بایدن می تواند بدون تأیید سنا اجازه بازگشت به برجام را صادر کند و مطمئناً خواهان مذاکره با ایران در مورد چگونگی انجام این کار است. وی همچنین ممکن است قصد داشته باشد مباحث مربوط به برنامه موشک بالستیک ایران و پشتیبانی آن از حزب الله لبنان و حوثی های یمن را در این مذاکرات درج کند.

بایدن همچنین ایالات متحده را به الحاق مجدّد به توافق نامه تغییرات اقلیمی پاریس وادار خواهد کرد و برای بازسازی روابط ایالات متحده با اروپا که در زمان ریاست جمهوری ترامپ از بین رفت، تلاش های زیادی انجام خواهد داد. حمایت بایدن از اسرائیل همچنان پابرجا خواهد بود اما او نسبت به ترامپ، با نتانیاهو روابط دوستانه کمتری برقرار خواهد کرد. بایدن سفارت آمریکا را در بیت المقدس حفظ خواهد کرد و آن را به تل آویو منتقل نخواهد کرد، و از گسترش روابط بین اسرائیل و امارات و سایر کشورهای عربی در خلیج فارس (از جمله عربستان سعودی) که از زمان ترامپ آغاز شده است، حمایت خواهد کرد. اما بایدن همچنین به نتانیاهو فشار خواهد آورد تا بیش از این در کرانه باختری، شهرک  یهودی نشین نسازد و هیچ سرزمینی در آنجا تصاحب نکند. و نتانیاهو مطمئناً از تصمیم احتمالی بایدن برای بازگشت به نوعی برجام انتقاد خواهد کرد. روسای جمهور ایالات متحده می توانند بسیاری از سیاست های خارجی ایالات متحده را بدون حمایت حزب مخالف تغییر دهند، اما مخالفت شدید جمهوری خواهان با سیاست خارجی بایدن، محدودیت هایی را برای آنچه وی می تواند انجام دهد، ایجاد خواهد کرد. جمهوری خواهان احتمالاً در بسیاری از زمینه ها  از جمله بازگشت به برجام و توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس با بایدن مخالفت خواهند کرد. مخالفت آنها، بایدن را از قدم برداشتن در جهت این اقدامات متوقف نخواهد کرد، اما ممکن است برخی از جزئیات مربوط به نحوه ایجاد این تغییرات را تحت تأثیر قرار دهد. بایدن در انتخابات پیروز شد اما ۴۷ درصد آمریکایی ها هنوز طرفدار ترامپ هستند و جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۱ نیمی از کرسی های سنای آمریکا را در اختیار خواهند داشت. ایالات متحده همچنان از لحاظ سیاسی بسیار نامتحد است و این احتمالاً عواقبی را برای سیاست خارجی آمریکا به همراه خواهد داشت.

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

5 × 5 =