تلاش FBI برای خرید یک بدافزار که می تواند تلفن هر آمریکایی را به خطر بیندازد

دفتر تحقیقات فدرال دو سال را صرف بررسی این موضوع کرد که آیا باید یک ابزار جاسوس‌افزار تجاری مخفی که ظاهراً می‌تواند هر گوشی را در ایالات متحده هک کند، تهیه کند یا خیر. این سیستم جاسوس‌افزار که «فانتوم» نامیده می‌شود، به‌طور مخفیانه توسط گروه NSO، تولید کننده سلاح‌های سایبری اسرائیل، طی یک دوره چند ساله بین سال‌های 2019 تا تابستان گذشته به آژانس‌های دولتی ایالات متحده ارائه شد.  طبق گزارش ها، دولت آمریکا به فانتوم علاقه مند بود زیرا نرم افزار جاسوسی اصلی NSO، Pegasus، روی شماره تلفن های ایالات متحده کار نمی کند و بنابراین نمی توان از آن در تحقیقات اجرای قانون استفاده کرد.

در طی ارائه ای به مقامات در واشنگتن، این شرکت سیستم جدیدی به نام فانتوم را به نمایش گذاشت که می تواند هر شماره ای را در ایالات متحده باشد هک کند. طبق گزارش ها، بسیاری از آژانس های فدرال از جمله آژانس اطلاعات مرکزی، آژانس مبارزه با مواد مخدر، سرویس مخفی ایالات متحده و فرماندهی آفریقا ارتش ایالات متحده نیز به خدمات NSO شرکت علاقه مند بودند. در همین جریان، FBI همچنین پگاسوس را از گروه NSO خریداری کرد.

FBI  حداقل به مدت دو سال با این شرکت مذاکره کرد. در آن دوره، وکلای اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری دائماً به دنبال شفاف‌سازی این موضوع بودند که آیا استقرار این محصول، قوانین داخلی استراق سمع را نقض می‌کند یا خیر. این آژانس تنها تابستان گذشته در حدود زمانی که یک سری افشاگری های ژورنالیستی با افشای مقیاس و دامنه نفوذ بدافزار خود باعث دردسر جهانی برای NSO شد عقب نشینی کرد -. از آن زمان، اوضاع برای شرکت اسرائیلی بدتر شده است، زیرا ایالات متحده به هر گونه شراکتی با آن پشت کرد – حتی تا جایی که رسماً آن را در لیست سیاه قرار داد – و پس از آن رسوایی‌های مداوم در ارتباط با محصولات این شرکت ادامه دارد.

از آنجایی که FBI در حال بررسی خرید فانتوم بود، جریان ثابتی از مناقشات NSO و پایگاه مشتریان مخفی آن را در برگرفت. گزارش شده است که محصولات این شرکت برای هک کردن فعالان حقوق بشر، سیاستمداران و وکلا مورد استفاده قرار گرفته است. بحث های تجاری و حقوقی «علیرغم گزارش های متعدد مبنی بر استفاده از پگاسوس علیه فعالان و مخالفان سیاسی در کشورهای دیگر» ادامه یافت.

NSO همچنین به طور قابل توجهی در تمام این دوره با سیاستمداران سطح بالای ایالات متحده ارتباط برقرار کرد. این شرکت با “برخی از قدرتمندترین اعضای دولت اوباما، ترامپ و بایدن” ارتباط برقرار کرده بود. ظاهراً این افراد شامل افرادی مانند راد روزنستاین، معاون سابق دادستان کل در وزارت دادگستری می‌شد که در سال 2020 گزارش شد که به شرکت مشاوره حقوقی خصوصی در مورد مسائل امنیت سایبری و امنیت ملی ارائه کرده است.

این تصور که FBI در حال تلاش برای خرید یک بدافزار تجاری است که ظاهراً می تواند تلفن هر آمریکایی را به خطر بیندازد، به وضوح چیزی است که باعث وحشت می شود.

فانتوم مخفیانه درگیر یک نبرد حقوقی بین NSO و فیس بوک شد

NSO در حال حاضر توسط فیس بوک / متا به دلیل هک مکرر کاربران سرویس پیام رسانی خود WhatsApp مورد شکایت قرار گرفته است. این دادخواست که در سال 2019 راه اندازی شد، ادعا می کند که جاسوس افزار برای هک کردن 1400 کاربر مختلف استفاده شده است. اکثر این کاربران در خارج از ایالات متحده مستقر بودند، اما حداقل یکی از تلفن های هدف، طبق دادخواست، آمریکایی بود. وکلای متا ظاهراً به دنبال این بوده اند که از این به عنوان اثباتی استفاده کنند که ادعای NSO مبنی بر اینکه Pegasus قادر به هدف قرار دادن شماره تلفن های ایالات متحده نیست – به وضوح نادرست است.

افشای مداوم تخلفات

گروه NSO هنوز درگیر جنجال‌های بی‌شماری است که سراسر جهان را در بر می‌گیرد. و نمی توان گفت چه زمانی این اتهامات متوقف می شود، طی روز های اخیر، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه یک رسوایی NSO اکنون در فنلاند در حال شکل گیری است، جایی که وزارت امور خارجه این کشور گزارش داده است که تلفن های چندین دیپلمات فنلاند به پگاسوس آلوده شده است. تنها یک روز پیش، فاش شد که یکی از مقامات ارشد دیده بان حقوق بشر، لاما فکیه، مدیر بحران و درگیری لبنان و آمریکا و رئیس دفتر دیده بان حقوق بشر در بیروت نیز هدف قرار گرفته است. در لهستان، یک بحران ادامه دار ناشی از افشاگری ها مبنی بر استفاده از پگاسوس برای هدف قرار دادن تعداد زیادی از سیاستمداران، اکنون به یک تحقیق تمام عیار توسط مجلس سنای لهستان تبدیل شده است تا مشخص کند آیا از این نرم افزارهای جاسوسی برای کمک به دستکاری در انتخابات این کشور در سال 2019 استفاده شده است یا خیر. و در مجارستان، چندین فعال حقوق بشری که توسط پگاسوس هدف قرار گرفته‌اند، برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی یک حمله قانونی با هدف دولت مجارستان (که گفته می‌شود آنها را هک کرده است) و همچنین خود NSO اعلام کرده‌اند. سپس اتهامات مبهم در داخل اسرائیل، کشور اصلی شرکت وجود دارد: ادعاهایی مبنی بر اینکه پلیس اسرائیل از پگاسوس برای جاسوسی از غیرنظامیان اسرائیلی در داخل کشور – از جمله چندین سیاستمدار – استفاده کرده است.

قرار گرفتن NSO در لیست سیاه مقامات اسرائیلی را خشمگین کرد

لیست سیاه اخیر NSO توسط آمریکا می تواند با ممانعت از دسترسی این شرکت به فناوری آمریکایی مورد نیاز برای اجرای عملیات خود، از جمله رایانه های Dell و سرورهای ابری آمازون، شرکت را از بین خواهد برد. این توبیخ مقامات اسرائیلی را خشمگین کرده است که این اقدام را نه تنها به عنوان یک حمله به جواهر صنعت دفاعی این کشور بلکه به نوعی به خود این کشور ارایه کرده اند، در این راستا یگال اونا، مدیر سابق اداره ملی سایبری اسرائیل گفت: «مردمی که تیرهای خود را علیه NSO نشانه می‌گیرند، در واقع پرچم آبی و سفیدی را که پشت آن آویزان است نشانه می‌گیرند.»


--- FBI Reportedly Sought Spyware That Could Breach Any Phone In The U.S. (2022, January 31). Retrieved February 6, 2022, from ScreenRant website: https://screenrant.com/fbi-nso-group-spyware-hack-phone/
-‌-- Ropek, L. (2022, January 28). The FBI Reportedly Considered Buying Spyware That Could Hack Any Phone in the U.S. Retrieved February 6, 2022, from Gizmodo website: https://gizmodo.com/fbi-nso-phantom-spyware-hack-americans-phones-1848440576
--- The Battle for the World’s Most Powerful Cyberweapon. (2022). The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2022/01/28/magazine/nso-group-israel-spyware.html
--- Mcnulty, M. (2022, January 31). FBI spent two years considering whether it should have used spyware that can hack into any US phone. Retrieved February 6, 2022, from Mail Online website: https://www.dailymail.co.uk/news/article-10457361/FBI-spent-two-years-considering-used-spyware-hack-phone.html
‌--- Nakashima, E. (2022, February 2). FBI acknowledges it tested NSO Group’s spyware. Retrieved February 6, 2022, from Washington Post website: https://www.washingtonpost.com/technology/2022/02/02/pegasus-fbi-nso-test/‌
--- FBI considerou comprar spyware que poderia hackear qualquer telefone nos EUA» thenexus: Notícias de filmes, resenhas de filmes, trailers de filmes, notícias de TV. (2022, January 31). Retrieved February 6, 2022, from thenexus: Notícias de filmes, resenhas de filmes, trailers de filmes, notícias de TV website: https://thenexus.one/fbi-considerou-comprar-spyware-que-poderia-hackear-qualquer-telefone-nos-eua/amp/

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

14 + سیزده =