گروه دیدبان شناختی

در عصر جدید، جهان به شبکه نیرومندی تبدیل شده است که بافت آن دستخوش تغییر زیادی شده است و نقش اطلاعات و ارتباطات بسیار پررنگ شده است. در این شبکه به جز گروهی از نخبگان، دیگران کنترل خود را بر زندگی و محیط پیرامون از دست داده اند یا در حال از دست دادن هستند.
«مجمع ایرانی دفاع از حقیقت» معتقد است که بُعد روانی هر کشمکش به اندازه بُعد فیزیکی آن مهم است و از آنجایی که جنگ شناختی برای تمرکز بر ذهن و افکار و باورهای افراد به وجود آمده است و به قوه شناخت و معرفت انسان ها حمله می‌کند؛ ما در این گروه برانیم تا به روشن‌گری مفهوم جنگ شناختی و عملیات روانی بپردازیم، افکار عمومی را به عنوان زمین بازی این جنگ بررسی کنیم، مولفه های تاثیرگذار این جنگ را معرفی کرده و نمونه‌هایی از کمپین‌های این جنگ را بیان داریم تا مخاطبان آمادگی بیشتری در مواجه با تهدیدهای این جنگ داشته باشند.

جنگ شناختی چینی (2)

بعد از فروپاشی شوروی، نظام بین الملی به سمت یک- چند قطبی حرکت کرد. در این کشاکش پس از جنگ سرد، چین اما به...

جنگ شناختی چینی (1)

بعد از فروپاشی شوروی، نظام بین الملی به سمت یک- چند قطبی حرکت کرد. در این کشاکش پس از جنگ سرد، چین اما به...

تاثیر افکار عمومی و رفتار بر اقتصاد

اقتصاد رفتاری (Behavioral Economics) حوزه نسبتا نوین در علم اقتصاد می باشد. این حوزه تعامل بسیار نزدیکی با علوم اجتماعی، علی الخصوص روان شناسی دارد. واحد تحلیل در علم اقتصاد رفتار، فرد می باشد. جريان اصلي اقتصاد و به ويژه اقتصاد نئوكلاسيكي، از برهه ای به بعد تمایلی به پذیرش برخـي اصول، مانند حداكثرسازي نفع شخصي و رفتار عقلايي، بررسي هاي انسان شناسانه را ناديده گرفته است. عده اي از اقتصـاددانان اين فروض انعطاف ناپذير را علت برخي ناكامي هاي اقتصاد در زمينه هاي عملي دانسته اند...

استفاده از جنگ سایبری در عملیات‌های نفوذ نظامی

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک عامل مؤثر بر رفتار جامعه انسانی و یک ابزار اصلی برای تأثیرگذاری و شکل‌گیری شناخت، حتی در یک...

افکار عمومی و تاثیر آن بر سرمایه­‌گذاری خارجی در شرایط تحریم

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 تا کنون، بسیاری از کشورهای غربی با اعمال سیاست فشار حداکثری، سعی بر مطیع کردن این کشور در برابر خواسته¬های خود دارند. از جمله این فشارها، اعمال تحریم¬های ظالمانه در بخش اقتصادی است. به طوریکه سرمایه¬گذاران دیگر کشورها، توان پذیرش ریسک تامین¬مالی پروژه¬های اقتصادی در ایران را ندارند. پروپاگاندای رسانه¬ای کشورهای غربی نیز باعث تاثیر منفی بر افکار عمومی خارج از ایران شده است. به طوریکه سرمایه¬گذاران خارجی تمایلی به تامین¬مالی طرح¬های اقتصادی ایرانی ندارند. از سوی دیگر منابع ارزی ایران جهت تامین مالی پروژه¬های خرد و کلان خود بسیار محدود می¬باشد. به همین دلیل رفع نگرش منفی افکارعمومی غیر ایرانی به سرمایه¬گذاری در ایران و تلاش برای گریز از محدودیت¬های تحریم بسیار حائز اهمیت می¬باشد. در این یادداشت سعی بر آن شده که با بررسی ابعاد تحریم¬¬های اقتصادی دول غربی، راهکارهای عام جلوگیری از نگرش منفی سرمایه¬گذاران خارجی به سرمایه¬گذاری در ایران بیان شود.

مروری بر رسانه‌های خارجی؛ اخبار مرتبط با ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران

ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی از منظر رسانه‌های خارجی بازتاب متفاوتی داشت. در این‌خصوص برخی از رسانه‌ها حذف پیام توییتری مقام معظم رهبری در مورد «بی‌اعتمادی» به واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی در مرکز توجه قراردادند و برخی از دلیل‌ها را این مورد بیان کردند. برخی دیگر با ارتباط دادن این تصمیم به آمار بالای فوتی‌های کرونا سعی در کم‌رنگ جلوه دادن دلایل این تصمیم و اقناع افکار عمومی داشتند.

آیا ایران اینترنشنال یک رسانه جایگزین است؟

ایران اینترنشنال که یک شبکه ماهواره‌ای است، از 29 اردیبهشت 1396 مصادف با دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران شروع به کار کرد. محل اصلی...

افکار عمومی و تبلیغات؛ لزوم اجتماعی سازی محتوا

مقدمه امروزه تولید محتوا و ارائه آن به واسطه گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیار افزایش داشته است و حجم زیادی از محتوا...

میم، همتاساز نسل دوم

چکیده در بحبوحه‌ی کشف دی ان ای و همچنین سیطره‌ی پرادایم اثباتی بر علوم‌انسانی، پدیده‌ای با دید طبیعی به علوم انسانی خلق شد که کم‌تر...

فروپاشی نرم افزاری اتحاد جماهیر شوروی

مقدمه جنگ سرد و و پیامدهای آن به ویژه فروپاشی و تجزیه اتحاد جماهیر شوروی اثرات شگرفی در عرصه روابط بین‌الملل به جا گذارده که...