چرا فناوری فایو جی یک مسئله ژئوپلیتیک -به ویژه برای امریکا- است؟

فناوری 5G به دلایل مختلفی ابعاد سیاسی یافته است. اما با توجه به این که 5G دانشی مربوط به حوزه مخابرات و ارتباطات می‌باشد، اغلب کارشناسان در گام نخست به پیامدهای اقتصادی و اطلاعاتی توجه می‌کنند. اما یکی دیگر از دلایلی که 5G اهمیت سیاسی یافته، کاربری‌های نظامی این فناوری است. فلذا از آنجایی که توان نظامی نیز از جمله مولفه‌های قدرت سیاسی دولت‌هاست، شناخت پیامدها و مخاطراتی که این تکنولوژی در پی دارد حائز اهمیت است. از این رو فناوری 5G جنبه‌ی ژئوپلتیک نیز پیدا می‌کند.

فناوری 5G در سال 2019 به طور رسمی راه‌اندازی شد. به حسب سرعت زیاد مورد انتظار برای استقرار، به زودی این تکنولوژی مخابراتی عادی و رایج می‌شود. شبکه‌های 5G از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که نرم‌افزار محور هستند؛ به این معنا که از سخت‌افزارهای سفارشی به اجزای نرم‌افزاری که روی سخت افزار تجاری اجرا می‌شوند، گذار می‌کنند. (5G Technology Challenged, 2020)

مطمئناً وقتی که 5G وضع سرعت اینترنت را افزایش دهد، مسائل جدیدی را پدید خواهد آورد که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور خاص، افزایش محتوای نرم‌افزاری در سراسر پلتفرم 5G مشکلاتی را ایجاد می‌کند، چرا که ابداعات این فناوری سطح حمله به سیستم را گسترده‌تر می‌کند.

مادامی که کارویژه‌های شبکه مرکزی 5G از معماری نرم‌افزاری جدید و متفاوتی استفاده می‌کنند، فناوری‌های متداول مانند HTTP و REST API که به خوبی شناخته شده‌اند جایگزین رابط‌های اختصاصی گذشته می‌شوند. همه این موارد احتمال حملات و آسیب پذیری‌های امنیت سایبری را افزایش می‌دهد.

کاربری‌های نظامی 5G

معمولاً توجه زیادی به پیامدهای اقتصادی و جاسوسی پیشگامی چین در توسعه و راه اندازی زیرساخت 5G شده است، اما در این بین، پیامدهای نظامی تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود. کاربردهای نظامی از فناوری 5G پیامدهای استراتژیک و رزمی اساسی برای ایالات متحده دارد. از نظر تاریخی، ارتش ایالات متحده مزایای عظیمی از به کارگیری فناوری‌های پیشرفته در میدان جنگ به دست آورده است. فناوری 5G استعداد بالقوه و مشابهی در زمینه‌های نظامی دارد.

شاید بدیهی و مشهود باشد که نسل بعدی زیرساخت‌های مخابراتی تأثیر مستقیمی بر بهبود ارتباطات نظامی خواهد داشت، با این حال، این امر تأثیرات متفاوتی بر توسعه انواع دیگر فناوری‌های نظامی مانند روباتیک و هوش مصنوعی خواهد داشت. (Borghard, 2019 )

5G یک شبکه فوق سریع است که قادر به تبادل بی‌درنگ داده‌ها در زمان کوتاهی در مناطق وسیع است به همین خاطر می‌تواند در صنایع نظامی مربوط به سلاح‌های مافوق صوت نقش داشته باشد.

سلاح‌های مافوق صوت با سرعت 5 ماخ – پنج برابر سرعت صوت – حرکت می کنند و یک مایل در ثانیه را طی می‌کنند. این سلاح‌ها اکنون توسط روسیه، چین، ایالات متحده و فرانسه در دست توسعه است و ظاهراً تا سال 2022 از برخی دستاوردهای آنان رونمایی می‌شود.

آنها همچنین در ارتفاعات بسیار بالا و در مسیرهای غیرقابل پیش‌بینی پرواز می‌کنند و به راحتی سیستم‌های دفاع موشکی موجود را کنار می‌گذارند. بنابراین رهگیری آنها بسیار دشوار است‌، اما در عین حال، راهنمایی آنها نیز دشوار است. (Carter, 2019)

جای دیگری که 5G باز هم نقش‌آفرین است، سیستم‌های دفاعی مافوق صوت می‌باشد. یک ناو هواپیمابر، یک پایگاه نظامی یا حتی یک شهر کمتر از یک دقیقه فرصت دارد تا به موشک مافوق صوت مهاجم واکنش نشان دهد.

تهدیدات نظامی-امنیتی 5G

ارتباطات فضایی نقش کلیدی در اتصال دستگاه‌های 5G ایفا می‌کند و مقامات نظامی آمریکا از پیروزی چین در مسابقه 5G ابراز نگرانی کرده‌اند.

از جمله خطرات ابتدایی که کارشناسان نظامی مطرح نموده‌اند، آنست که اگر ایالات متحده عملیاتِ نظامی را در منطقه مورد علاقه‌ی چین انجام دهد، این امر محتمل است که دولت چین بتواند از هواوی برای رهگیری یا حتی قطع ارتباطات نظامی استفاده کند.

رقابت جهانی بر سر فناوری 5G آن چنان تشدید شده که دولت ترامپ در تلاش بود تا هوآوی چین، بزرگترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی جهان را از توسعه یک پایگاه بزرگتر در کشورهای شریک آمریکا منزوی کند.

دولت امریکا به طور خاص تلاش کرده است تا اعضای گروه مشترک جاسوسی “پنج چشم”[i] را از همکاری با هوآوی باز دارد؛ هر چند هوآوی هنوز به طور جدی فعالیتی در بریتانیا نکرده است، اما انگلستان می‌گوید که نسخه ساده شده ساختارهای چینی 5G را اجرایی خواهد کرد. هوآوی اجازه نخواهد داشت که فناوری خود را در بخش‌های اصلی زیرساخت‌های حیاتی ملی بریتانیا، بخش‌های اصلی شبکه‌های ارتباطی یا در سایت‌های حساس نظامی یا هسته‌ای وارد کند. علاوه بر این، دولت بریتانیا در میزان شبکه‌ای که هوآوی می‌تواند مالک آن باشد محدودیت اعمال می‌کند: 35 درصد. (Burgess, 2020 ) (Is Widespread Suspicion Of Huawei Justified?, 2020)

اگرچه شرکت‌های زیادی از سراسر جهان در حال ایجاد شبکه‌های تلفن همراه 5G هستند (به عنوان نمونه: نوکیا، سامسونگ، اریکسون)، اما هوآوی یکی از بازیگران بسیار مهم در سراسر جهان است و گروه اطلاعاتی پنج چشم نیز معتقد است که هوآوی توسط دولت چین اداره می‌شود. (Carter, 2019)

نتیجه

در هر صورت، این که هوآوی چین در زمینه 5G حضور قوی خواهد داشت، نگرانی ارتش ایالات متحده است زیرا به طور بالقوه می‌تواند در عملیات‌هایی که به طور فزاینده‌ای به اتصال 5G متکی هستند خلل وارد کند. ارتش ایالات متحده نیز نمی‌تواند خطر کند و چین را به واسطه هواوی در ساختن زیرساخت‌های آمریکا دخیل کند.

بنابراین دولت بایدن نیز انتظار می‌رود که مقابله با توسعه فناوری چینی 5G را ادامه دهد. اما نظر به این که بایدن رویکردهای نرم را در سیاست خارجی در اولویت قرار داده، پس برقراری ائتلاف‌های جدید بین المللی به صورت فعال در دیپلماسی ایالات متحده دنبال خواهد شد.


[i] گروه اطلاعاتی-جاسوسی پنج چشم عبارتند از : ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند


5G Technology Challenged. (2020, Mar 07). Retrieved from Israel’s Homeland Security (iHLS): https://i-hls.com/archives/99470

Borghard, E. D. (2019 , April 25). The Overlooked Military Implications of the 5G Debate. Retrieved from Council on Foreign Relations: https://www.cfr.org/blog/overlooked-military-implications-5g-debate

Burgess, M. (2020 , Jan 28). The UK just approved Huawei 5G equipment. Here’s why. Retrieved from WIRED UK: https://www.wired.co.uk/article/uk-5g-network-huawei

Carter, J. (2019, Jun 13). How the 5G network could benefit the military. Retrieved from TECHRADAR. : https://www.techradar.com/uk/news/how-the-5g-network-could-benefit-the-military

Is Widespread Suspicion Of Huawei Justified? (2020, Feb 12 ). Retrieved from Cyber Security Intelligence: https://www.cybersecurityintelligence.com/blog/is-widespread-suspicion-of-huawei-justified-4787.html

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

دو × پنج =