مروری بر جمع‌آوری منابع اطلاعاتی مرتبط با موضوع تروریسم و خشونت برای تأمین نیازمندی‌های سازمان امنیت داخلی آمریکا[1]

مقدمه

نویسندگان این کتاب؛ «جو ایرمن»[2]، «ریچارد اچ. دونو»[3]، «ناتان چندلر»[4] و «تاکر ریس»[5] هستند. «جو ایرمن» نویسنده اول این کتاب، دارای مدرک دکتری علوم سیاسی از دانشگاه دولتی فلوریدا، کارشناسی‌ارشد علوم‌سیاسی از دانشگاه میامی و کارشناسی علوم‌سیاسی از کالج «ماسکینگام»[6] است. او به‌طور متمرکز با موسسه‌ی «رند»[7] همکاری می‌کند و کارشناس‌ارشد سیاسی در دفتر موسسه‌ی «رند» در واشنگتن است. «جو ایرمن» پژوهشگر حوزه‌ی مباحث علوم‌ اجتماعی-کاربردی، ارزیابی و ادغام فناوری، تحقیقات مرتبط با هواپیماهای بدون سرنشین، مقابله با افراط‌گرایی، مطالعات مرتبط با موضوع انتخابات، طراحی ارزیابی میدانی و تحقیقات آماری و پیمایشی است.

«جو ایرمن» قبل از پیوستن به RAND با یک پیمانکار بزرگ تحقیقاتی فدرال در ارتباط با توسعه تجارت همکاری می‌کرد. او پژوهشگر ارشد و مشاور در ۲۸ نشریه بوده است. در حال حاضر «ایرمن» علاوه بر همکاری با موسسه‌ی «رند» به‌عنوان استاد مشاور دانشجویان دکتری و محقق در آزمایشگاه هوشمند کالج «یو – سی – ال – دی»[8] فعالیت می‌کند. موسسه‌ی «رند» بر اساس ادعاهای مدیران و سابقه‌ی آن، جز مؤسسات بی‌طرف نسبت به دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است. این مؤسسه در سال ۱۹۴۸ بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم به‌منظور تحقیق و پژوهش در حوزه‌ی تصمیم‌سازی از شرکت هواپیمایی داگلاس سانتا مونیکا در کالیفرنیا جدا شد و به یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی تبدیل شد. این نهاد با هدف پیشبرد و ترویج اهداف علمی – آموزشی برای رفاه و امنیت عمومی آمریکا بنانهاده شده است.[9]

بررسی و تحقیق منابع اطلاعاتی غیرطبقه‌بندی شده برای محققان و پژوهشگران حوز‌ه‌های مختلف اهمیت بالایی دارد. این منابع عموماً به‌طور گسترده در حال به‌روزرسانی هستند. ازاین‌رو شناسایی مجموعه‌ای از پایگاه‌های اطلاعاتی غیرطبقه‌بندی، مقایسه آن‌ها با نیازهای سازمان امنیت داخلی آمریکا و برجسته‌سازی خلع‌ها، هدف عمده این پژوهش بوده است. در این پژوهش، توصیه‌هایی برای بهبود روش بررسی منابع اطلاعاتی و توسعه‌ی آن‌ها برای پشتیبانی از اهداف سازمان امنیت داخلی آمریکا و همچنین رفع ناهماهنگی بین الزامات اطلاعاتی موردنیاز در چارچوب استراتژیک سازمان امنیت و منابع اطلاعاتی آشکار در مورد تروریسم و خشونت هدفمند ارائه ‌شده است.

این پژوهش تلاش دارد نیاز سازمان امنیت داخلی آمریکا برای ایجاد یک خط‌مشی علمی و راهبردی در استفاده از منابع آشکار را برطرف کند. نویسنده‌ی اول این اثر «جو ایرمن» تلاش کرد با استفاده از تجربه‌ و علم خود درزمینه‌ی جمع‌آوری و بهینه‌سازی منابع آشکار، اطلاعات مرتبط با موضوعات موردنظر را در چهارچوبی کاملاً مؤثر و کاربردی پردازش کند. در پروژه‌های قبلی این محقق، همین روش و راهبرد برای بررسی منابع اطلاعاتی استفاده شده است.

در ابتدا برای تطبیق منابع اطلاعاتی آشکار با نیازهای سازمان امنیت، پژوهشگر مدعی بود منابع آزاد و آشکار ظرفیت بسیار بالایی برای تأمین نیازهای سازمان امنیت دارند. او برای اثبات ادعای خود آدرس پایگاه‌های اطلاعاتی و تحقیقاتی مرتبط با مراکز دانشگاهی و مؤسسات خصوصی درباره‌ی موضوعات موردنظر را در جدول‌های متعدد، ارائه کرد. او مدعی شد این مراکز تحقیقاتی درباره‌ی موضوعات مرتبط با مبحث «تروریسم» و «خشونت»، سابقه‌ی پژوهشی مؤثری داشتند.

زمینه‌ها

در سپتامبر ۲۰۱۹، سازمان امنیت داخلی آمریکا برنامه‌ی راهبردی را برای مقابله با تروریسم و خشونت در داخل خاک آمریکا ارائه کرد. بخش عمده‌ی این برنامه براساس مدیریت منابع علمی و پایگاه‌های خبری مرتبط با منابع غیر طبقه‌بندی‌شده بود. این برنامه‌ی راهبردی به‌طورکلی چهار هدف عمده را دنبال می‌کرد؛ آشنایی و درک بهتر منابع متنوع اطلاعاتی، آشنایی با اهداف تروریستی و ممانعت از ورود و انتقال این اهداف به آمریکا، کنترل بیشتر بر اعمال خشن در جامعه‌ی آمریکا و توسعه‌ی زیرساخت‌های حفاظتی و تقویت آمادگی داخلی در مقابل تروریسم.

برای تأمین اهداف مشخص‌شده در برنامه‌ی سازمان امنیت در ابتدا سه‌ چالش عمده در مسیر پژوهش مطرح شد. تعاریف و محدوده‌ی مشخص از تروریسم و خشونت در خاک آمریکا چالش اولی بود که در این پژوهش به‌آن توجه شد. این تعاریف عموماً براساس تجربیات و مخاطرات گذشته، ارائه شدند. چالش بعدی، جستجوی گسترده در بین پایگاه‌های اطلاعاتی بود که عموماً به منابع اطلاعاتی دانشگاهی و مؤسسات تحقیقاتی و حقوق‌بشری، مرتبط بودند. در میان انبوهی از اطلاعات، بررسی و بهینه‌سازی آن‌ها، مهم‌ترین بخش چالش دوم بودند. در آخر، تطبیق و همگام‌سازی اطلاعات بهینه‌شده با نیازهای سازمان امنیت، آخرین چالش پژوهش بود.

نقد و بررسی

در این پژوهش تلاش شد دو هدف اصلی؛ جمع‌آوری منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی و هم‌چنین تطبیق آن‌ها با نیازمندی‌های سازمان امنیت در مرکز توجه قرار گیرد؛ اما در مسیر پژوهش نکات و مواردی ازنظر پژوهشگر پنهان ماند که به‌نوبه‌ی خود در کیفیت نتیجه‌گیری و تأمین نیاز‌های سازمان امنیت مؤثر بوده است. بخشی از این انتقادها در ادامه بیان شده است:

  • حذف و نادیده گرفتن برخی از پایگاه‌های اطلاعاتی مهم و مرتبط با نیاز‌های سازمان امنیت در زمان جمع‌آوری یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این پژوهش بود. استفاده از گروه‌های متعدد و مجرب از طرف سازمان امنیت برای رفع این نقصان مؤثر خواهد بود.
  • اطلاعات جمع‌آوری‌شده بر اساس داده‌های مکتوب و گزارش موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی است. استفاده از مصاحبه‌ با کارشناسان و تعامل دوسویه می‌تواند کیفیت جمع‌آوری را بالا ببرد
  • توجه به تحولات جامعه‌ی آمریکا و نیاز‌های بروز شده‌ی سازمان امنیت و بی‌توجهی به آینده‌نگری در جمع‌آوری منابع اطلاعاتی پویا، یکی دیگر از نقاط ضعف این پژوهش بود.

یافته‌های پژوهش و پیشنهاد برای آینده

  • سازمان امنیت داخلی آمریکا برای سیاست‌گذاری درباره‌ی تروریسم و خشونت در جامعه‌ی آمریکا نیازمند طیف وسیعی از منابع اطلاعاتی است. این منابع می‌تواند شامل، افراد (سوژه‌ها)، انگیزه‌ها، تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و رویکرد‌ها باشد.
  • منابع زیادی برای پشتیبانی از نیازهای سازمان امنیت داخلی آمریکا وجود دارد. بااین‌حال، در برخی از حوزه‌ها، مانند تهدیدهای سایبری و فناوری‌های نوظهور، منابع معتبر و کافی وجود ندارد.
  • اگرچه کیفیت پایگاه‌های اطلاعاتی برجسته عموماً بالا است، استانداردهای تضمین کیفیت در جمع‌آوری و روش بررسی نامطمئن بوده است.
  • ضعف جدی در منابع مرتبط با تهدیدات تروریسم و خشونت در حوزه‌ی سایبری وجود دارد و سازمان امنیت باید پایگاه‌هایی اطلاعاتی در حوزه‌ی سایبری، تأسیس کند.

DHSراهنمای مطالعه

این پژوهش‌نامه در چهارفصل روند تحقیقات بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تروریسم و خشونت در جامعه‌ی آمریکا را توضیح داده است. در فصل اول شرحی از نیازمندی‌های سازمان امنیت درباره مبحث تروریسم و خشونت در جامعه‌ی آمریکا ارائه‌شده است. در این فصل تشریح اهداف، شرایط و ساختار پژوهش در اولویت بوده است. (صفحات ۱- ۳)

در فصل دوم بررسی نیازمندی‌های سازمان امنیت و اهداف مرتبط با مقوله‌ی تروریسم بررسی شد. بررسی خلع‌های قانونی در ارتباط با موضوع تروریسم، تقسیم‌بندی انواع اهداف تروریستی، تجربیات و ترسیم راهکاری مدون برای راه‌حلی سیستمی در راستای نیازمندی‌های سازمان امنیت داخلی آمریکا از اولویت‌ها بودند. جدول‌های این فصل حاوی اطلاعات فهرست شده‌ای از رویکرد سازمان درباره‌ی تروریسم و خشونت بودند. (صفحات ۴- ۲۳)

فصل سوم راه‌کاری چهار مرحله‌ای برای بررسی و تشخیص اطلاعات بهینه را معرفی می‌کند. اطلاعات بهینه‌شده به‌طورکلی به چهار حوزه‌ی دانشگاهی (مقالات، پژوهش‌ها)، مؤسسات خصوصی (سازمان‌های غیرانتفاعی و اتاق فکر‌ها) و سازمان‌های دولتی مرتبط هستند. جدول (۳-۳) در این فصل منابع اطلاعاتی ارزشمندی از آمار جرائم مرتبط با تروریسم و خشونت در آمریکا ارائه می‌دهد.(صفحات ۲۵ -۳۳)

فصل چهارم نتیجه‌گیری و بررسی نقایص مرتبط با پژوهش را توضیح می‌دهد. در این فصل چهار فرصت برای عملکرد آینده‌ی سازمان امنیت درباره‌ی ارتقای پایگاه‌های اطلاعاتی معرفی می‌شود. همگام‌سازی نیازمندی‌های سازمان امنیت و پایگاه‌های اطلاعاتی آشکار و سیستمی‌شدن آن، یکی از راه‌کار‌های ارائه‌شده در نتیجه‌گیری است. (صفحات ۳۵ -۴۱)

در این پژوهش روند تحقیقاتی و توصیف شرایط در مرکز توجه پژوهشگر بود؛ اما تنها اطلاعات مفید و راهبردی در این پژوهش جدول‌هایی است که منابع باارزش اطلاعاتی در حوزه‌ی تروریسم، خشونت و افراط‌گرایی در جامعه‌ی آمریکا را معرفی کرده است. این منابع عموماً به مؤسسات تحقیقاتی خصوصی، دولتی و دانشگاهی مرتبط هستند. اخبار مرتبط با تروریسم و خشونت در جامعه‌ی آمریکا به‌صورت برخط یکی دیگر از بخش‌های ارزشمند این جدول‌ها است. (جدول A -1، صفحات ۴۳ -۴۹)

دومین بخش ارزشمند این پژوهش ارائه‌ی فهرستی از مراکز اطلاعاتی بر اساس حوزه‌های مختلف و مرتبط با تروریسم و خشونت در جامعه‌ی آمریکا بوده است. (جدول B -1، صفحات ۵۱ – ۵۳)


[1] https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA1203-1.html
[2] JOE EYERMAN
[3] RICHARD H. DONOHUE
[4] NATHAN CHANDLER
[5] TUCKER REESE
[6] Muskingum college
[7] https://www.rand.org/about/people/e/eyerman_joe.html
[8] https://www.ucd.ie/smartlab/
[9] https://www.rand.org/about/history/a-brief-history-of-rand.html

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پنج − 1 =