برنامه های چین در آینده برای خاورمیانه چیست؟

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در حال بازدید از برخی کشورهای خاورمیانه است و اکنون در ایران به سر می برد. با توجه به شرایط متشنج بین المللی که در آن ایالات متحده با چین و روسیه در حال رقابت است، سوال بسیار بجایی که باید پرسیده شود این است که چین چه برنامه هایی در آینده برای منطقه در نظر دارد؟  

چین با تمام کشورهای خاورمیانه روابط خوبی دارد. در نتیجه، چین می تواند به عنوان یک واسطه و یک رابط بین آنها عمل کند. پایبندی دیرینه چین به ۵ اصل همزیستی مسالمت آمیز، از جمله عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، احترام متقابل و همکاری برد برد، این کشور را در جایگاه خوبی نسبت به تمام کشورهای منطقه قرار می دهد. به همین ترتیب چین می تواند بین چندین مدعی منطقه که مدتها با یکدیگر اختلاف دارند، به عنوان یک میانجی گر در کمک به حل اختلافات مداوم آنها عمل کند.  

ثبات منطقه ای نه تنها برای توسعه، امنیت و شکوفایی خاورمیانه ضروری است، بلکه به نفع چین نیز می باشد تا روابط اقتصادی و سیاسی خوبی را در سراسر منطقه ایجاد کند.  

پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده قدرت استعماری انگلیس و فرانسه را که ده ها سال بر منطقه تسلط داشتند به ارث برد و منطقه را به دولت های سیاسی که همچنان به قوت خود باقی هستند، تقسیم بندی کرد. هدف قدرت های استعماری اروپا تقسیم منطقه و حاکمیت بر آن بود. ایالات متحده ادامه این میراث را برای حمایت از اهداف امپراتوری سلطه جوی خود در منطقه و جهان به عهده گرفت. هدف آن از انجام این کار ایجاد درگیری در منطقه بود تا بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد. با این تفاسیر، هدف ایالات متحده ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه است در حالی که چینی ها به دنبال صلح و ثبات هستند.  

چین در پی اهداف خود بر اهمیت حمایت از تلاش های کشورهای منطقه در یافتن راه حلی برای درگیری های سوریه و یمن تأکید می کند. روز چهارشنبه وانگ یی وزیر امور خارجه چین از طرحی ۵ ماده ای برای امنیت و ثبات در خاورمیانه رونمایی کرد. وی هنگام دیدار از عربستان سعودی خواستار احترام متقابل در میان کشورهای خاورمیانه شد. وانگ یی حمایت چین از پیش نویس سعودی برای رفع درگیری ها در یمن را اظهار نمود و ابراز امیدواری کرد که این طرح در اسرع وقت عملی شود. پیش نویس طرح صلح سعودی شامل آتش بس سراسری و بازگشایی ارتباطات هوایی و دریایی با سرزمین های تحت کنترل گروه حوثی ها در یمن است.  

وزیر چین همچنین در مورد مساله فلسطین و اسرائیل بحث و گفتگو کرد و خواستار راه حلی برای دو کشور شد. او تأکید کرد که کشورش برای مقامات فلسطینی و اسرائیلی دعوت نامه هایی ارسال خواهد کرد تا در چین به گفتگو بنشینند.  

وانگ یی وزیر امور خارجه همچنین تأکید کرد که چین از منع گسترش سلاح های هسته ای در منطقه حمایت می کند و افزود: “تلاش کشورهای منطقه باید مورد حمایت قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که آنها عاری از سلاح هسته ای هستند.”

این که منطقه به مکانی پر از صلح، ثبات و امنیت تبدیل شود، هم برای چین و هم برای کشورهای خاورمیانه منفعت زیادی دارد. تنها در این صورت است که می توان آرزوهای مردم خاورمیانه را تحقق بخشید. چین امیدوار است که از طریق طرح کمربند و جاده و همچنین از طریق عملکرد خود به عنوان یک واسطه گر بین کشورهایی با منافع رقابتی، نقش مثبتی ایفا کند.

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

2 × سه =