سیاست خارجی بایدن و پویایی جدید خاورمیانه

در حال حاضر مسئله مسلط (اساسی) در خاورمیانه خشونت هایی است که در اسرائیل میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها در جریان است. حتی اگر خشونت اخیر با توافق دو جانبه کنترل گردد ولی یک درگیری فجیع رخ داده که پایان ناخوشایندی در آن دیده می شود. علاوه بر این ، تقسیم خاورمیانه بین سنی و شیعه ادامه دارد. از این رو چالش بزرگ و تاریخی خاورمیانه هم چنان یافتن راهی برای گردهم آوردن مردمی است که به مدت طولانی از هم جداشده اند.

بحران اسرائیل و فلسطین رئیس جمهور بایدن را مجبور به تمرکز بر خاورمیانه نموده است. طی ماه گذشته، بایدن “حمایت قاطع خود از حق اسرائیل در دفاع از خود” را اعلام نمود. درست در همان زمان ، بایدن سعی داشت به عنوان میانجی بین دو طرف قرار بگیرد تا اسرائیلی ها و حماس را برای مذاکره جمع کند.

ایالات متحده به شدت از اسرائیل طرفداری می کند ، با وجود این ، گروه کوچکی از حزب دموکرات بایدن را به حمایت از فلسطینی ها تشویق می نمایند. در هر دو مورد، پر واضح است که بایدن نسبت به رئیس جمهور ترامپ که از منظر عموم به نخست وزیر نتانیاهو نزدیک بود ، حمایت کمتری از اسرائیل می کند. ایالات متحده سالانه 3.8 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل می دهد.

بایدن قصد دارد تدابیر سیاست خارجی خود در آسیا را بر مهار چین و کره شمالی متمرکز کند ، اما درگیری بین اسرائیل و حماس در حال حاضر توجه او را به خود جلب نموده است.

در طرف دیگر تخته شطرنج ، ایران و ایالات متحده توافق کرده اند که دو گروه فعال (کارگروه) به منظور مذاکره در مورد شرایط اساسی لازم جهت انطباق دو کشور با توافقنامه 2015 ایجاد کنند. یک کارگروه متمرکز بر پایان دادن به تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط رئیس جمهور ترامپ در ایران در ماه مه 2018 است. بنابراین روابط ایالات متحده و ایران رو به پیشرفت (جلو) است.

آنچه معمولاً میان طرف های مذاکره کننده صورت می گیرد ، درجات و مراتبی از سازش است ؛ به نحوی که هر دو طرف می توانند موفقیت خود را اعلام کنند. ایران ممکن است در بدست آوردن آنچه می خواهد موفق شود ولیکن مذاکرات موفقیت آمیز نیازمند سازش و مصالحه می‌باشد.

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

سه × 2 =