ژنرال سلیمانی: چالش اصلی استراتژی “تقسیم و تسخیر” ائتلاف ایالات متحده

از زمان ترور هیات سردار سلیمانی که به دعوت عراق برای گفتگو برسر گشایشی جدید به منظور کاهش تنش ها در خلیج فارس به فرودگاه بغداد وارد شد، به سرعت یک سال گذشت. علیرغم این که این اتفاق مهم در جلسه توجیهی روز بعد پارلمان عراق گنجانده شده بود، همچنان رسانه های غربی بسیاری از اطلاعات مربوط به آن را سانسور می کنند. وب سایت وترنز تودی (VeteransToday) یکی از معدود رسانه های خبری بود که این حادثه را گزارش کرد.

علیرغم اینکه ژنرال سلیمانی می دانست که مدتهاست توسط آمریکا، تحت نظر ترامپ، مورد هدف قرار گرفته است، به کار خود ادامه داد. ایالات متحده به طور مداوم سعی کرده است که برای اقدامات سلیمانی به عنوان پشتیبانی از نیروهای تروریستی در منطقه توطئه سازی کند، یک ترفند متداول علیه کسانی که در برابر سرنگونی رژیم و گزینه های مربوط به آن مقاومت می کنند. هرچند ادعای ایالات متحده به راحتی رد می شود.

خشم ایالات متحده و اسرائیل متمرکز بر تلاشهای موفق ضد تروریستی سلیمانی بود که به سوریه و عراق کمک کرد تا به سرنوشت بالکان دچار نشوند. تجزیه این دو کشور به دلیل فرهنگ شیعی مشترک آنها در منطقه، تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایران بود.

عربستان سعودی در تلاش بود تا قسمت غربی سنی نشین عراق را جدا کند تا آن را همراه با مسدود کردن پل زمینی ایران و سوریه، به انبوه زمین های خود اضافه کند. ذخایر عمده نفتی در این منطقه وجود دارد که نیروهای خارجی می خواهند آنها را کنترل و بهره برداری کنند. به علاوه، با فروپاشی دولت بغداد تحت یورش داعش، اقلیم کردستان نیز ممکن بود تجزیه شود. مدتهاست که اسرائیل به کردها در این راه کمک می کند.

ژنرال سلیمانی و ایران با وارد شدن در ائتلاف با عراق این طرح را خراب کردند تا از آن دربرابر تصرف توسط همان ائتلاف که سعی دارد سوریه را تحت کنترل خود درآورد، دفاع کنند. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، وزیر امور خارجه سابق و نخست وزیر قطر، در مصاحبه معروف خود با چارلی رز فاش کرد که قطر بخشی از ائتلاف ایالات متحده بوده است که سعی دارد سوریه را با هزینه ۱۶۰ میلیارد دلار تصاحب کند، و اعتراف کرد “ما درباره گروههایی که تحت حمایتمان بودند اشتباه کردیم “، چیزی که مطمئناً نادیده گرفته شد.

همانطور که مشخص شد، آن گروه ها داعش و تروریست های جهادی بودند. سقوط سوریه و عراق به دست تروریست ها می توانست ایران را به عنوان قربانی بعدی مستقیماً مورد توجه  قرار دهد.

همانطور که ایالات متحده ورود خود به جنگ جهانی اول را تحت شعار “جنگ با آنها در آنجا بهتر از جنگ در اینجا است” توجیه کرد، ایران با خردمندی به هر دو خط مقدم سوریه و عراق به عنوان خط مقدم خود نگریست. بر این اساس، ایران تلاش ضد تروریسمی جدی برای حمایت از هر دو دولت آغاز کرد.

پشتیبانی اطلاعاتی، سلاح ها، مهمات و آموزش به شبه نظامیان مردمی تازه تأسیس، در عراق ارائه شد. در حالی که این حمایت، شهرت زیادی را به خود جلب کرد، رسانه های غربی این تلاش را به عنوان یک فرقه شیعه به تصویر کشیدند، چیزی که صحت نداشت. از این گذشته، برخی از مناطق عمده بازپس گرفته شده سنی مذهب بودند.

یکی از دلایل محرمانه نفرت ائتلاف ایالات متحده از سلیمانی موفقیت او در مقابله با استراتژی “تقسیم و تسخیر” ائتلاف با ایجاد ائتلاف ضد تروریسم خود بود، که در عراق شامل قبایل شیعه و سنی، به علاوه مسیحیان و ایزدی ها بود.

استراتژی داعش برای تصرف عراق، اقدام کلاسیک “مرگ با یک هزار ضربه” برای جدا کردن و از بین بردن تدریجی واحدهای عراقی بود، که در نهایت به فروپاشی عراق منجر می شد. کمک های ایران همراه با ارتش منظم بغداد و شبه نظامیان مردمی که مناطقی را برای باز پس گیری از داعش تعیین کردند، به عراق جرات حمله داد و آنها این کار را با تخریب تدریجی داعشیان انجام دادند، و نبرد وحشتناک برای موصل به نقطه عطف برای جنگ تبدیل شد.

داعش شکست خورد و عراق نجات یافت. روس ها پس از تجزیه و تحلیل اطلاعاتی خود مبنی بر اینکه داعش ممکن است تا کریسمس به دمشق برود، در سوریه ورود کردند.  وترنزتودی-VeteransToday- یک ماه قبل از مهاجرت روسها در آنجا حضور داشت، و ما توسط مفتی اعظم از اوضاع مطلع شدیم. او یکی از موثرترین افرادی بود که ما در سوریه با او ملاقات کرده بودیم، حتی داستان به قتل رسیدن کوچکترین پسرش از روی کینه ورزی با او، را نیز تعریف کرد.

مداخله روسیه با پشتوانه هوایی اش، حمل تسلیحات و آموزش گسترده به ارتش سوریه، به این کشور توانایی حمله بخشید. ارتش سوریه به دلیل آشفتگی در یک حالت دفاعی ساکن، در حال شکست خوردن بود و بخش های آن یکی یکی از بین می رفت. حمایت ایران از سوریه، با رهبری سلیمانی، به ایجاد گارد ملی سوریه برای انجام وظیفه ایستادگی دفاعی محلی کمک کرد، در این حین واحدهای منظم ارتش سوریه مجدداً مسلح شدند، دوباره آموزش دیدند و عملیات تهاجمی موثر خود را آغاز کردند.

این تلاش روند جنگ در سوریه و عراق را تغییر داد و با نقش اساسی ژنرال سلیمانی، در واقع یک ائتلاف دفاعی میان سوریه، عراق و ایران علیه نیروهای تروریستی نیابتی، تشکیل داد. در عوض، ائتلاف غربی عملیات روانی خود را آغاز کرد تا سردار سلیمانی را برای عموم به عنوان یک شیطان معرفی کند، تا ترامپ بی مسئولیت که زمانی سربازان آمریكایی را مالباخته و احمق خوانده بود، به عنوان شخصی كه سلیمانی را به چنگ خود درآورده است ادعای اعتبار کند.

بنابراین، اصل مطلب اینجاست. اسرائیل که سلاح هسته ای دارد و تهدید کرده است که از آنها استفاده خواهد کرد، همچنان تحریم نشده است. سلیمانی نقشی اساسی در شکست جنگ تروریستی نیابتی ائتلاف ایالات متحده در خاورمیانه در حساس ترین برهه خود داشت، اما مبارزه همچنان ادامه دارد.

ارتش قاره آمریكا به ناوگان فرانسوی كمك كرد تا در یورك تاون بر انگلیس پیروز شود. یکی از اجداد من در ارتش ژنرال جورج واشنگتن بود. من از نسل  کمک کننده های خارجی هستم که به تولد یک ملت جدید یاری رسانید.

اینکه ما می بینیم ائتلاف ایالات متحده در حالی که سلیمانی را شیطان صفت نشان می دهد، نقش یک فاتح قلّابی را در سوریه و عراق بازی می کند، مضحک است، سلیمانی که می توانست ادعا کند در جنگ، نقش جورج واشنگتن را برای استقلال این دو کشور از سلطه خارجی بازی می کند، رهایی از سلطه همچون کشور کوچکی [رژیم صهیونیستی] که همیشه در حال تهدید کردن به استفاده از زرادخانه هسته ای خود است و در عین حال نقش یک قربانی را بازی  می کند.

سلیمانی نیازی به دفاع ندارد. سوابق وی خود گویای این امر است. و بیانگر کسانی که مرگ و ویرانی بی پایان را در خاورمیانه به وجود آورده اند، آنها کاملاً شناخته شده اند و نمی توانند از قضاوت واقعی تاریخ درمورد اقدامات خود فرار کنند.

در حالی که در سراسر جهان عفو پیمانكاران نظامی ترامپ که غیر نظامیان عراقی را در یک کشتار جمعی در بغداد قتل عام کردند، محكوم شده است، عاملان جنگ های تغییر رژیم در خاورمیانه هنوز محاکمه نشده اند. ترامپ بزودی با کمال شرمساری، سمت خود را ترک خواهد کرد، و افشای جنایاتش در زمان مسئولیتش، و پیشتر از آن، آغاز خواهد شد.

با این حال، سابقه ژنرال سلیمانی هرگز از یاد نخواهد رفت و زنده خواهد ماند. و ترامپ برای همیشه درغفلت زندگی خواهد کرد، به بیان دیگر کدام آدم عاقلی جان خود را فدای دونالد ترامپ خواهد کرد؟

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

دوازده + 14 =