ویروس صهیونیستی Pegasus بلای جان جریان آزاد اطلاعات

در 15 می 2017، خاویر والدز، روزنامه‌نگار هنگام خروج از دفترش به ضرب گلوله کشته شد. قاتلان او را از ماشینش بیرون کشیدند، ده ها گلوله به او شلیک کردند و پرونده ها، لپ تاپ و تلفن همراهش را دزدیدند. قتل او به طور گسترده به عنوان یک حمله کارتل گزارش شده است.

با کمک شرکای تحقیقاتی خود R3D، SocialTic و  Article 19، اکنون می‌توانیم گزارش دهیم که یک هفته پس از قتل خاویر والدز کاردناس، همسرش، روزنامه‌نگار گریزلدا تریانا، نیز با استفاده از بدافزار  Pegasus گروه NSO هدف حملات متعدد ویروسی قرار گرفت. همکاران خاویر والدز در میان بیش از بیست شهروند مکزیکی و آمریکایی بودند که توسط مشتریان مکزیکی NSO Group با نرم افزارهای جاسوسی Pegasus هدف قرار گرفتند. شکل زیر اهداف شناخته شده با پگاسوس دربخش های مختلف مکزیک  تا مارس 2019 را نشان می دهد.

پس از شناسایی آلودگی ها با این ویروس علیه یک روزنامه‌نگار مکزیکی و منتقد دولت در سال 2016، گروه‌های جامعه مدنی مکزیکی R3D، SocialTic و Article 19 شروع به همکاری برای شناسایی اهداف دیگر کردند. این همکاری تحقیقاتی منجر به شناسایی بیش از ۲۰ تلاش دیگر برای حمله ویروسی علیه چندین روزنامه‌نگار مکزیکی، وکلا، بازرسان بین‌المللی، پزشکان بهداشت عمومی، سیاستمداران ارشد و فعالان ضد فساد شد.

هدف گیری گریزلدا تریانا با جاسوس افزار گروه  NSO

گریزلدا تریانا برنامه «La otredad» به فارسی: «دیگری» را برای ایستگاه رادیویی دانشگاه خودمختار سینالوآ (UAS) تهیه و مجری گری کرده است. تریانا همچنین به عنوان مدیر ارتباطات مرکز سیاست جنسیتی و برابری بین مردان و زنان در UAS خدمت کرده است.

در 25 و 26 مه 2017، یازده روز پس از کشته شدن همسرش، تریانا پیام های متنی دریافت کرد که برای فریب دادن او به کلیک کردن روی پیوندهای مخرب طراحی شده بود. این پیام‌ها در دوره‌ای دریافت شد که او به یاد می‌آورد که فعالانه با مقامات برای تحقیق درباره قتل او همکاری کرده و علناً به مرگ او اعتراض کرده و خواستار تحقیقات رسمی جدی شده است.

پیوندهایی به زیرساخت بهره برداری از گروه NSO

پیوندهای موجود در پیام‌های ارسال شده به تریانا به دامنه‌هایی اشاره می‌کند که هر دو دامنه قبلاً برای هدف قرار دادن همکاران خاویر والدز استفاده شده بودند.

خطر جدی: خبرنگاران در تقاطع جاسوس افزارها

الگوی غیرقابل انکاری از سوء استفاده و عدم موفقیت در نحوه فروش و استفاده از نرم افزارهای جاسوسی گروه NSO وجود دارد. زمانی که گریزلدا تریانا در می 2017 هدف قرار گرفت، مشتریان مکزیکی NSO حداقل 22 عضو جامعه مدنی مکزیک را با Pegasus هدف قرار داده بودند.

هدف قرار دادن گریزلدا تریانا، تعداد خبرنگاران مکزیکی هدف پگاسوس را به 9 نفر و تعداد کل اهداف مکزیکی را به 25 نفر افزایش می دهد. با در نظر گرفتن تحقیقات انجام شده توسط آزمایشگاه سایبری Citizen Lab  در مورد یک اپراتور دولتی عربستان سعودی، اکنون 11 مورد به صورت عمومی گزارش شده است. مواردی از خبرنگارانی که با نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس هدف قرار گرفتند. اگر اعضای خانواده، مانند فرزند صغیر کارمن آرستگی که در مدرسه شبانه روزی در ایالات متحده مورد هدف قرار گرفت، در نظر گرفته شوند، این تعداد افزایش می یابد.

استفاده مکرر از Pegasus برای هدف قرار دادن روزنامه نگاران و اعضای خانواده آنها در طول چندین سال نشان دهنده الگوی سوء استفاده رسمی است. در مکزیک، روزنامه‌نگاران بیشتر از هر گروه دیگری که شناسایی شده اند، مانند سیاستمداران یا وکلا، در میان اهداف پگاسوس ظاهر می‌شوند. این الگو نگران‌کننده است، زیرا روزنامه‌نگاران مکزیکی نیز اهداف مکرر خشونت فیزیکی و ترور هستند.

درجاتی از دخالت رسمی در نیمی از قتل‌های روزنامه‌نگاران در مکزیک گزارش شده است، که این موضوع را به‌ویژه نگران‌کننده می‌کند که اعضای خانواده و همکاران یک روزنامه‌نگار کشته شده، توسط یک نهاد مرتبط با دولت مکزیک هدف دیجیتالی قرار گرفته باشند.


--- 24, F. (2019, March 20). Slain Mexican journalist’s widow says government spied on her. Retrieved November 25, 2021, from France 24 website: https://www.france24.com/en/20190320-slain-mexican-journalists-widow-says-government-spied
--- Lakhani, N. (2021, July 18). Revealed: murdered journalist’s number selected by Mexican NSO client. Retrieved November 25, 2021, from the Guardian website: https://www.theguardian.com/news/2021/jul/18/revealed-murdered-journalist-number-selected-mexico-nso-client-cecilio-pineda-birto
--- Melesio, L. (2019, March 20). Widow of slain Mexican journalist “targeted by spyware.” Retrieved November 25, 2021, from Aljazeera.com website: https://www.aljazeera.com/news/2019/3/20/widow-of-slain-mexican-journalist-targeted-by-spyware
--- Scott-Railton, J. (2019, March 20). Reckless VII: Wife of Journalist Slain in Cartel-Linked Killing Targeted with NSO Group’s Spyware - The Citizen Lab. Retrieved November 25, 2021, from The Citizen Lab website: https://citizenlab.ca/2019/03/nso-spyware-slain-journalists-wife/
--- VERZA, M. (2019, March 20). Report: Slain Mexican journalist’s widow targeted by spyware. Retrieved November 25, 2021, from ABC News website: https://abcnews.go.com/International/wireStory/report-slain-mexican-journalists-widow-targeted-spyware-61817034
--- Widow of Mexican journalist was targeted by spyware 10 days after his murder, watchdog says. (2019, March 20). Retrieved November 25, 2021, from thestar.com website: https://www.thestar.com/news/world/americas/2019/03/20/report-slain-mexican-journalists-widow-targeted-by-spyware.html

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

هفت + سه =