نظام سیاسی خصومت آمیز آمریکا و جامعه آشفته

جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، پیروز شد و دونالد ترامپ را در بهت مطلق فرو برد. حمایت پنسیلوانیا و نوادا از نامزد حزب دموکرات باعث شد که او بیش از ۲۹۰ رأی الکترال کسب کند که تأیید اکثریت کالج انتخاباتی(electoral college) را به همراه داشت. این نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، دونالد ترامپ را که هنوز هم شکست را نپذیرفته است  و قصد دارد ثابت کند که آراء رقیبش تقلبی است، به طور جدی نگران کرد. این بدان معنا است که احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۱، در واقع دو رئیس جمهور در ایالات متحده وجود خواهد داشت: یکی از آنها کسی است که حتی فرضیه های مبتنی بر شکست مفتضحانه اش را رد می کند و دومی کسی است که برگزیده رقابتهای انتخاباتی شده است اما مجبور است در دیوان عالی کشور از نتایج انتخابات دفاع کند.

پیروزی جو بایدن به لطف سیستم قدیمی رای پستی در آمریکا امکانپذیر شد، سیستمی که در گذشته هیچ نتیجه غیرمنتظره­ای را در بر نداشت. بیماری همه گیر COVID-19 تغییرات قابل توجهی در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کرد. بنابراین، اگرچه در دوران قبل از ویروس  کرونا، آراء رای دهندگان پیشا پیش به عنوان یک قاعده [در تعیین نتیجه]، شناخته می شد و در بیشتر اوقات، رای پستی تنها یک پروسه صوری بود و نتیجه انتخابات واضح بود، اما تحت شرایط محدودیتهای کرونایی، استراتژیست های سیاسی راس کاخ سفید موفق نشدند از قبل، نظر رای دهندگان را به خود جلب کنند، به همین دلیل نتایج رای گیری از طریق پست کاملاً غافلگیر کننده شد.

همانطور که مشخص شد، در حالی که کارکنان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ به دلیل تهدیدهای ویروس کرونا می ترسیدند تا تجمّعات عمومی به نفع نامزد خود تشکیل دهند، رای دهندگان آنها به سرعت تحت کنترل حزب دموکرات درآمدند، حزبی که مجبور شده بود بیشتر از دونالد ترامپ به آنها وعده انتخاباتی پیشنهاد بدهد. بنابراین، تاثیر “خستگی” رای دهندگان از محدودیتهای ضد کرونایی به این واقعیت منجر شد که جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده شود.

در عین حال، سیستم سیاسی ایالات متحده همچنان خصومت آمیز است. این وضعیت تقریباً بلافاصله پس از شمارش آرا آشکار شد. بنابراین، درگیری های اصلی منحصراً در ۳ ایالت آمریكا آغاز شد، ایالاتی كه طبق گفته ها تا سال ۲۰۱۶ به نامزدهای حزب دموكرات رأی می دادند، اما در سال ۲۰۱۶ ناگهان به دونالد ترامپ رأی دادند، حال آنکه در سال ۲۰۲۰ دوباره ترجیح دادند كه “نامزد دموكرات” یعنی جو بایدن را به عنوان رئیس کاخ سفید ببینند. با این وجود، نتایج رای گیری در 97 درصد از حوزه های انتخاباتی تقریباً بدون تغییر باقی ماند.

در مبارزات انتخاباتی کنونی در ایالات متحده تنها تفاوت قابل توجه این بود که بیشتر نمایندگان آمریکایی های “سفید پوست” به نامزد حزب جمهوری خواه رای دادند، این اقدام تحت تاثیر بیانات نژادپرستانه دونالد ترامپ صورت گرفت. در عوض، طرفداران جمعیت “سیاهان” و “لاتین ها” از “دموکراتها” حمایت کردند. به هر حال در پی جنبش سیاهان BLM و در پی ناکامی در تلاش برای کودتای نظامی در ونزوئلا، دونالد ترامپ ثابت کرد که یک “استراتژیست” بسیار ناکارآمد است، در حالی که جو بایدن ترجیح داد بی طرف باقی بماند و این باعث شد که درواقع اعتماد گروهی از رای دهندگان را به دست آورد. از جمله، حمایت از نمایندگان اقلیت های جنسی که از نفوذ زیادی در جامعه آمریکا برخوردار هستند، یک منفعت بزرگ برای نامزد “دموکرات” محسوب می شد. شاید فقط به خاطر همین درک بود که جو بایدن در برخی از فیلم های انتخاباتی خود با همجنس گرایان آمریکایی ابراز همدردی کرد.

با این حال، ایالات متحده همچنان به دو خیمه گاه سازش ناپذیر تقسیم شده است. بنابراین ۸۴٪ محافظه کاران آمریکایی دونالد ترامپ را تأیید می کنند و ٪۸۹ لیبرال ها از جو بایدن حمایت می کنند. بعلاوه، موقعیت “دموکراتها” معمولاً در شهرهای بزرگ کاملاً پرقدرت است، در حالی که “جمهوریخواهان” نفوذ زیادی در مناطق مرزی دارند. همچنین اکثریت طبقه متوسط ​​به جو بایدن رأی دادند، این در حالیست که دونالد ترامپ حمایت جوانان و مشاغل بزرگ را به خود جلب کرد. این نیز مهم است که بیشتر مسلمانان آمریکایی به “دموکرات” و مسیحیان پروتستان و یهودیان آمریکایی به “جمهوری خواه” رأی دادند.

“بعید است چنین محبوبیت نژادی، اعتقادی و اجتماعی جامعه در ایالات متحده،  نتایج انتخابات ریاست جمهوری را صلح آمیز رقم بزند. از این گذشته، طرفداران هر دو نامزد به قدری از یکدیگر متنفّر هستند که حاضرند برای دفاع از آرا خود در انتخابات، اسلحه به دست بگیرند.”

دونالد ترامپ قطعاً سیاستمدار بدی بود. در دوران ریاست جمهوری وی ، بسیاری از آمریکایی ها گرفتار ترس از سرنوشت ایالات متحده و جهان شده بودند. رئیس کاخ سفید عملاً به طور هفتگی در سیاست خود دروغ هایی را ترتیب می داد، به متحدان بین المللی و قدرت های جهانی با انتقاد شدید حمله می کرد، کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه را به درگیری های نظامی تهدید می کرد. در این راستا، ترس رای دهندگان آمریکایی کاملاً قابل توجیه بود، زیرا در نهایت، اقدامات دونالد ترامپ می توانست به عواقب فاجعه باری در سطح جهانی منجر شود. تنها به همین دلیل، هنگامی که وی بلافاصله پس از انتخابات، پیروزی خود را در توییتر خود اعلام کرد، آمریکایی ها با احتیاط نسبت به سخنان وی واکنش نشان دادند و ترجیح دادند منتظر شمارش آرا نهایی باشند. این خود نوعی عدم رای اعتماد به دونالد ترامپ بود. با این حال اگر جو بایدن، در زمان ریاست جمهوری خود در ایالات متحده، نتواند به توافق بین المللی و داخلی دست یابد، بدون تردید می توان گفت که در سال ۲۰۲۴ رئیس جمهور “جمهوریخواه” نیز مجبور به تسلیم صندلی خود خواهد شد.

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

20 + 20 =