مصونیت از مجازات، به ارتکاب هر چه بیشتر جنایات دامن می زند

محسن فخری زاده، کارشناس ارشد ایرانی، متخصّص فن آوری هسته ای، جمعه گذشته در یک حمله تروریستی کشته شد. دکتر فخری زاده در سال ۲۰۱۸ توسط نتانیاهو علناً مورد هدف قرار گرفت و قتل وی، فتنه ی عمدی و ناجوانمردانه صهیونیست ها از طریق عواملشان در داخل ایران بود. آنها می خواهند ایرانی ها را به انتقام تحریک كنند، به این امید كه واشنگتن (خصوصاً در دوره بین ترامپ و بایدن) برای اجرای یك حمله گسترده به ایران پا به میدان  می گذارد. اگرچه موساد قبلاً چندین دانشمند ایرانی را به قتل رسانده است، اما این بار نتانیاهو می خواهد در برقراری مجدّد روابط دیپلماتیک محتمل بین واشنگتن و تهران کار شکنی کند.

نزدیکان تل آویو عملاً این جنایت را پذیرفته اند. صرف نظر از آنچه موساد ممکن است به سازمان ملل گفته باشد، این جنایتی است با “نشانه های مشابه” از قتل هایی  که سال های گذشته رخ داده است. مانند صدها حمله موشکی به سوریه به بهانه “ایران”، اسرائیل استعمارگر در فلسطین با معافیت از مجازات دست به اقدامات تروریستی می زند، کاری که بسیار غیراخلاقی است. آنها برای ادامه جنایات خود، احساس دلگرمی می کنند. نتانیاهو تصوّر می کند که می تواند برای همیشه پشت قدرتهای ناتو پنهان شود و بدینسان  از مجازات و بازداشت فرار می کند. همچنین شاید او تصور می کند که با قبول نکردن جرائم خود، ممکن است مانع مجازات و کیفر شود. اما اگر ردپای سفر وی در هفته گذشته به سمت عربستان سعودی را دنبال کنیم، ممکن است به شواهد مستقیمی از این عمل ترور اخیر برسیم.

ایران از جامعه بین المللی – و به ویژه اتحادیه اروپا – می خواهد كه به این تبعیض شرم آور خود پایان داده و این عمل ترور دولتی را محكوم كنند. این امری درست و شایسته است که از جامعه جهانی خواسته شود این تروریسم را محکوم کند. با این حال ما قبلاً شاهد سکوت جامعه جهانی به جای پاسخ بوده ایم یا پس از آخرین اقدام خشونت بار اسرائیل فقط تقاضاهایی مبنی بر “خویشتن داری” شکل گرفت. مسئولیّت و پاسخگویی کجاست؟ آیا می توان به اساسنامه رم استناد کرد؟ ما می دانیم که مجمع عمومی سازمان ملل وجدان دارد، اما شورای امنیت سازمان ملل توسط سه قدرت ناتو مسدود شده است. مسئله این است که دهه های متمادی است که بی قانونی رژیم صهیونیستی بیداد می کند و مصونیت از مجازات بر جنایات بیشتر دامن می زند.

ایران باید تصمیم بگیرد که چه زمانی و چگونه به این ترور پاسخ دهد، اما باید حتماً پاسخ دهد. یک مسئله این است که با توافق هسته ای منسوخ شده چه باید کرد، و مسئله دیگر بازدارندگی چشمگیر اعمال شده بر صهیونیست ها است. تله ی فتنه انگیزی وجود دارد، اما مصونیت از مجازات یک سرطان وحشتناک است. جزئیات هر گونه پاسخ بسیار مهم است و فقط کسانی که درمورد عملکرد خود پاسخگو هستند می توانند این تصمیم را بگیرند.

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

2 + نه =