شادی حاصل از آشفتگی های موجود در ایالات متحده قابل قبول است، اما مبانی و اصول اخلاقی خود را زیر پا نگذارید!

در برخی ایالت ها که نتایج نهایی آراء آنها در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بسزایی دارد، دموکرات ها با تقلب در انتخاباتی که از طریق آراء پستی برگزار می شود، گستاخانه در تلاش هستند تا پیروزی ترامپ را از آن خود کنند. ایالات متحده در پی منافع سلطنتی یک طرفه خود، عملاً سابقه چندین دهه حمایت از تغییرات رژیم غیر دموکراتیک علیه برخی کشورهای دیگر را دارد؛ با توجه به این واقعیت، دلیل خوشحالی بیش از حد بسیاری از مردم در سراسر جهان نسبت به آنچه در آمریکا درحال وقوع است  قابل درک است، اما چنانچه این کشورها پیشتر اقدامات آمریکا را در هر زمان و مکانی محکوم کرده اند، نباید با ابراز خوشحالی از آشفتگی های آمریکا، مبانی و اصول اخلاقی خود را زیر پا گذارند.

آنچه اکنون در حال وقوع است، اوج گیری برخی گرایشات اصلی است که من در مقاله های قبلی خود در مورد چگونگی ” به وجود آمدن جنگ های ترکیبی ترور علیه آمریکا، طی ده ها سال” و “مطالعه بر روی نتیجه تغییر رژیم ضد ترامپ، ارزشمند است” آنها را کاملاً تحلیل کردم. برای ساده سازی این فرآیندهای پیچیده، پس از اینکه سرانجام عناصر توطئه گر در داخل ایالات متحده، همان ترفند های سیاسی را به کار بردند که دولت آنها قبلا بمنظور پیشبرد منافع بنیادی ایدئولوژیک خود در میهن، در سراسر کره خاکی در آن ها پیشگام بود و آنها را تکمیل می کرد، استراتژی جنگ ترکیبی ایالات متحده سرانجام به خودشان بازگشت.

شاید برای بسیاری از افراد خوشایند باشد که ببینند ایالات متحده از استراتژی های خود که قبلا بسیاری دیگر قربانی آن شده اند، رنج میبرد، اما این دلیل نمی شود که با جشن گرفتن بخواهند آن را تلافی کنند. استفاده از این فرصت برای بیان نکاتی قدرتمند علیه ریاکاری آمریکا و عدم عملکرد سیستم سیاسی آن که سعی دارد به اجبار به دیگران تحمیل کند، بسیار پسندیده است. در حقیقت، این افراد به انجام این کار تشویق شده اند و حتی می توانند برخی از نظرات من را در مورد موضوعی که تقریباً سه سال پیش در هنگام تجزیه و تحلیل چگونگی ” مسلح شدن دموکراسی توسط هوش نظامی در سراسر جهان ” به اشتراک گذاشتم، بیان کنند.

ضمناً، همه باید این واقعیت را بدانند که کل جهان بر اساس واکنش عمومی هر کس  در برابر آشفتگی انتخاباتی ایالات متحده، آنها را قضاوت خواهند کرد. تردیدی نیست که بسیاری از کشورها مشتاقانه منتظر هستند که بایدن انتخابات را سرقت کند، زیرا دوره اول ترامپ برای منافع آنها فاجعه بار بوده است؛ اما منافع همان کشورها – به ویژه در حوزه قدرت نرم – با پشتیبانی از تغییر رژیم دموکرات ها برعلیه ترامپ، ممکن است خسارات جبران ناپذیری به خود وارد کند. اگر ایالات متحده در طی ریاست جمهوری احتمالی بایدن(یا حتی هریس)  به نمونه مشابهی از تغییر رژیم علیه آنها دست یابد، این اتفاق به طور ویژه رخ خواهد داد.

اگرچه ممکن است روش های درست بر اساس شرایط متفاوت باشد، اما صرفه نظر ازاینکه  چه کسی  ابرقدرت درحال زوال (fading superpower ) را رهبری می کند، احتمالاً استراتژی کلی ایالات متحده برای براندازی دولتها در سراسر جهان به بهانه ظاهری “طرفدار دموکراسی”، پایدار خواهد ماند. با توجه به این نکته، اگر ایالات متحده تزویر و دورویی دولتها را متذکر شود که آنها قبلاً از موقعیتی مانند موقعیت کنونی که در مرزهای آمریکا در حال وقوع است حمایت کردند در حالی که چنین موقعیتی را به عنوان بخشی از عملکرد تغییر رژیم ایالات متّحده در قلمرو خود محکوم می کنند، شاید به طور جدّی اعتبار چنین دولتهایی  به دست خودشان آسیب ببیند.

بنابراین مهم است که حتی اگر نه یک مقام دولتی خارجی بلکه یک شهروند عادی هستید که نظرات شخصی خود را بیان می کند، مراقب منافع شخصی خود و همچنین کشوری که نماینده آن هستید، باشید. شکی نیست که آژانس های اطلاعاتی آمریکا به طور فعال در حال جستجو در فضای رسانه های بین المللی اعم از رسانه های قدیمی (legacy media) و رسانه های اجتماعی (social media)هستند، تا سطح حمایت جوامع خارجی را از نوع سناریو تغییر رژیم که در حال حاضر در ایالات متحده  اجرا می شود ارزیابی کنند. اگر مشخص شود که برخی از مسئولان با نفوذ یا افراد خصوصی، کودتای ضد ترامپ را تأیید کرده اند، ممکن است بعداً پشیمان شوند.

نه به این دلیل که ترامپ در صورت زنده ماندن از این هجوم بی سابقه ی ضد دموکراتیک علیه خود، از آنها انتقام خواهد گرفت (اگرچه این را نیز نمی توان رد کرد زیرا او قطعاً مقامات خارجی که در آسیب پذیرترین لحظه ی او در ملا عام با او مخالفت کردند را فراموش نخواهد کرد)، بلکه به این دلیل که انجمن اطلاعاتی ایالات متحده “دولت پنهان” (اصطلاحی که در مجموع به بوروکراسی های دائمی نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک هر کشور اشاره دارد) در حال پردازش این داده ها هستند تا در سایر نقاط، بینشی دقیق تر برای تکمیل عملیات قریب الوقوع  تغییر رژیم ایجاد کنند.

در نتیجه، هر کس حق دارد با مسئولیت خود، راجع به هر آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد، عقاید و احساسات خود را بیان کند، اما زیرپا گذاشتن اصول و مبانی اولیه­ی ضد تغییر رژیم، به دلیل طغیان غیرقابل کنترل شادی حاصل از ناکامی دیگران (schadenfreude ) می تواند نتیجه معکوس دهد. حداقل، این ابراز شادمانی­ها اعتبار سخن ایشان را در محکومیت سایر عملیات­های تغییر-رژیم در نقاط دیگر جهان زیر سوال برود.  به خصوص اگر این عملیات ها به روال مشابهی كه در ایالات متحده در حال وقوع است اجرا شده باشد. اصول و مبانی اخلاقی، باید شادی حاصل از ناکامی دیگران را مغلوب سازد و نباید به موجب تعصبات ناصحیح، فرصت های تاریخی را برای بیان نکات قوی و سنجیده در حمایت از اصول خود از دست داد.

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

17 − دوازده =