روسیه تحت نظر پوتین به دنبال ایفای نقش جهانی و جلوگیری از سلطه ناتو

برخی از محققان عنوان کردند که دوران پسا آمریکا آغاز شده است، اما من با این عقیده مخالف هستم. ایالات متحده آمریکا ممکن است در دوران ترامپ با مشکلات زیادی مواجه شده باشد اما هنوز هم با اختلاف قوی ترین قدرت نظامی است؛ در واقع اگر پنج کشور قدرتمند بعدی با هم جمع شوند قدرت آمریکا همچنان بیشتر از آنها است. اما من فکر می کنم مشکل عمده سیاست های آمریکا مربوط به سن سیاستمداران است. در حال حاضر تمام سیاستمداران برجسته بیش از ۷۵ سال سن دارند و سن برخی از آنها همچون بایدن، پلوسی، مک کانل خیلی بیشتر است. برنی سندرز در دو انتخابات گذشته سیاستمدار برجسته چپگرایان بوده است. با اینکه هرگز بر اساس سن افراد، آنها را قضاوت نمی کنم اما این مسئله را یک معضل می دانم. چرا هیچ جوانی وجود ندارد که در پی بالاترین مناصب باشد؟

من فکر می کنم که در دولت بایدن سیاست خارجه ایالات متحده نسبت به روسیه تغییر خواهد کرد و این اتفاق تا حدی رخ داده است. بایدن یک رهبر بزرگ شده در جنگ سرد و متمرکز بر ارتقاء حقوق بشر و دموکراسی است. سیاست در قبال روسیه سخت خواهد شد و ایالات متحده نسبت به دهه گذشته با ناتو و اتحادیه اروپا همکاری نزدیکتری خواهد داشت. من همچنین شاهد برخی مشکلات احتمالی در داخل روسیه و مخالفت شدیدتر با رهبر بسیار مستبد فعلی آن هستم، به ویژه اگر الکسی ناوالنی در زندان بمیرد این مخالفت ها بیشتر خواهد شد. اعتراضات در خاباروفسک پیشرو اتفاقات آینده است.

من فکر می کنم که در این عصر جدید روسیه از برخی از مشکلات اقتصادی رنج می برد زیرا وضعیت اقتصاد این کشور در مقایسه با جاه طلبی های نظامی آن بسیار ضعیف است. درست است که سلاح هسته ای دارد اما همه می دانیم که هرگز نمی تواند از آنها استفاده کند. روسیه به شدت به صادرات نفت و گاز وابسته است و هنگام اعمال تحریم ها آسیب جدی می بیند. هدف آن ایجاد ترس و وحشت در مرز شرقی اوکراین و متزلزل کردن آن است. این کشور قادر نیست به طور واقعی در جنگی تمام عیار به اوکراین حمله کند.

روسیه نقش برجسته ای در جنگ داخلی سوریه ایفا کرده و دولت کنونی خود را تحت سلطه پوتین حفظ کرده است و دارای شهرت به وفاداری به متحدان خود و بی رحمی نسبت به آنهایی است که به دنبال قطع روابط یا کمرنگ کردن روابط با آن هستند مانند اوکراین، ایالت های بالتیک، لهستان، و غیره. به طور خلاصه این کشور به دنبال این است که نقش مهمی در عرصه جهانی بازی کند و از هژمونی ناتو جلوگیری کند. ایران در کنار سوریه یکی از متحدان آن است. به نظر من تا زمانی که پوتین در راس قدرت باقی بماند روسیه یک متحد قابل اعتماد برای ایران خواهد ماند اما متحدی که فداکار نیست. همچنین باید توجه داشت که در اینکه اتحادیه اروپا تلافی کند تردید وجود دارد. اختلافات بسیار زیادی بین کشورهای عضو اتحادیه وجود دارد و همیشه در برخی مواقع بین اعضای اروپایی نگرانی های ملی اولویت دارند.

ادعایی مبنی بر اینکه که روسیه به ایران به عنوان یک کارت بازی نگاه می کند تا قدرت ابتدایی خود را در مذاکره با قدرت های غربی تقویت کند وجود دارد و به نظر من این ادعا به نوعی صحیح می باشد. پوتین و لاوروف چنین نگاهی به جهان دارند. رویکرد آنها در جهان همانند مسابقه ای است که برندگان و بازندگانی دارد. این یک دیپلماسی نیست.

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

یک + سه =