ذهنیت فاشیستی و ترور دانشمند هسته ای ایران

محسن فخری زاده، دانشمند ارشد هسته ای ایران، جمعه  ۲۷ نوامبر سال ۲۰۲۰، در شهری خارج از تهران، توسط حداقل ۵ تروریست که بدن او را با گلوله های پی در پی تیرباران کردند، کشته شد. این اتفاق فقط پنج روز پس از پرواز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و یوسی کوهن رئیس موساد به شهر نئوم عربستان سعودی و ملاقات با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، رخ داد. هشت تا ده سال پیش، اسرائیل مسئول ترور تعدادی از دانشمندان هسته ای ایران بود، بنابراین به نظر می رسد که موساد دوباره در این حادثه دست داشته باشد. در سوم ژانویه سال ۲۰۲۰، ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی با حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در بغداد عراق ترور شد. ایران مدتی است که در راس اهداف پمپئو قرار دارد. همانطور که پمپئو در سال ۲۰۱۴ اظهار داشت: “من می توانم به شما بگویم که این تهدید برای آمریكا از سوی کسانی است که عمیقا معتقدند اسلام راه و نور هدایت و تنها راه حل است.” وی در ادامه هشدار داد که مسلمانان “فشارعلیه ما را ادامه خواهند داد تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم که به درگاه خدا دعا می کنیم و می ایستیم و می جنگیم و مطمئن شویم که عیسی مسیح به عنوان ناجی ما، به راستی تنها راه حل برای جهان ما است” (وایلر، بیستم نوامبر ۲۰۲۰).

در فوریه ۲۰۱۸، نتانیاهو ایران را “بزرگترین تهدید برای جهان” خواند (گلدبرگ، ۲ آوریل ۲۰۱۸). پمپئو، که به عنوان رئیس سازمان سیا اعتراف می­کند که این آژانس امنیتی دروغ می گوید، کلاهبرداری و دزدی می کند، و نتانیاهویی که مسئول مرگ تعداد بی شماری از فلسطینی ها و غصب سرزمین فلسطین است، و محمد بن سلمانی که جمال خاشوقجی را با ارّه استخوان، قطعه قطعه می­کند، بسیار به ذهنیت فاشیستی آشنایی دارند؛ بنابراین، این نکته نه تنها قابل فهم است بلکه قابل پیش بینی است که آنها همچنان بی خود و بی جهت به حملات که ادعا می شود پیش­دستانه است علیه ایران ادامه خواهند داد.

ایالات متحده، عربستان سعودی و اسرائیل هرکدام تمایل خود را برای حمله به دولت ایران ابراز کرده اند و هر سه سابقه این کار را دارند. اسرائیل مستقیماً در ترورهای قبلی دانشمندان هسته ای ایران نقش داشته است. در حال حاضر نیز با وجود اینکه انتساب مستقیم این ترور به اسرائیل، ضمنی است؛ به تازگی توسط مقامات آمریکایی و اسرائیلی گزارش شده است که اسرائیل مسئول قتل فخری زاده است (گلدینگ، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰).

ترور که عبارت است از قتل یک فرد مهم یا برجسته سیاسی از طریق حمله غافلگیرانه، فعالیتی از روی قصد و کاملاً غیر قانونی است. چنین قتلهایی نقض قوانین بین المللی و همچنین پروتکل های حقوق بشر است و با دلایل سیاسی صورت می­گیرد. پاسخ مناسب همه کشورهایی که تلاش دارند به قوانین بین المللی وفادار باشند، محکومیت صریح و بی قید و شرط این تجاوزات آشکار است.

چگونگی پاسخ مردم ایران و دولت آنها در برابر این حمله به حقّ حاکمیت و شهروندی آن­ها، موضوعی است که خود ایرانی­ها باید درباره آن تصمیم بگیرند. مطمئناً مردم ایران از اینکه قدرت­های دیگر بخواهند دربارة نحوه اداره جامعه و دولت ایران به ایشان امر و نهی کنند، خسته شده اند.

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

4 × دو =