جهان فردا، جهان اینترنت

مخاطراتی که تکنولوژی ‌با خود به همراه دارد

پیشرفت‌های فناوری‌های مخابراتی و ارتباطی در چند دهه اخیر حاکی از آنست که دنیای آینده، دنیای فناوری اطلاعات و علوم رایانه‌ای است. در این میان برخی از کارشناسان بر این باور هستند که چنین جهانی برای بشر ایده‌آل است ولی در مقابل گروه اندکی از منتقدان نیز آینده این مسیر را نامطلوب می‌دانند. هر دو دیدگاه از فرصت‌های مختلف استفاده می‌کنند تا نظرات خود را بیان نموده و هر چه زمان بیشتری می‌گذرد، صف‌آرایی آنها جدی‌تر می‌شود.

هایدگر را باید نخستین اندیشمندی دانست که به طور جدی با نگرشی فلسفی و عمیق به بررسی ماهیت تکنولوژی پرداخت. او در درس‌گفتار خود تحت عنوان «پرسش از تکنولوژى‏» تلاش نمود تا خطرات ناشی از حاکمیت تکنولوژی بر جهان را به انسان یادآور شود. (برومند & حسینی, بهار و تابستان 1393)

با تمام این صحبت‌ها به نظر می‌رسد که بشر چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر نفوذ و سلطه فناوری ندارد. یکی از همین تکنولوژی‌های بروز ، اینترنت اشیاء می‌باشد. فناوری که به واسطه آن کل جهان در یک شبکه یکپارچه قرار می‌گیرند. آینده جهان با اینترنت اشیاء ضمن مزایای فوق العاده‌ای که خواهد داشت بی‌شک این پتانسیل را نیز داراست که یک جهان ضدآرمان‌شهر ایجاد نماید. ما نیز باید با شناخت از این تکنولوژی، الساعه خود را برای آن آماده کنیم.

در اوایل اکتبر 2017 فیلم Blade Runner 2049 با ستایش گسترده منتقدان سینما منتشر شد. در پایان این شاهکار علمی تخیلی همچون نمونه قبلی این فیلم در سال 1982 پُرتره‌ای از روبات‌های شبه انسان، تصاویر سه بعدی و ماشین‌های پرنده به نمایش گذاشته می‌شود. این فیلم و نظایر آن دیدگاهی متمایز از آینده را به ما ارائه می‌دهند؛ دیدگاهی که بر اساس آن فناوری برخلاف باور رایج نه تنها مفید نیست بلکه تهدیدآمیز و شوم خواهد بود. (Mangus, 2017)

خوشبختانه ، آینده‌ای که در حماسه Blade Runner به تصویر کشیده می‌شود ، بیشتر بر اساس ارزش شوک[i] است تا واقعیت. در این فیلم کارگردان قصد دارد تا یک «جامعه پاد-آرمانی» را نشان داده و در مورد ادامه یا افزایش چیرگی برخی معضلات اجتماعی از جمله فناوری به بشر هشدار دهد.

دقت و توجه به پیشرفت‌های 20 سال گذشته، مسیر جهش‌های فناورانه در آینده نزدیک را به ما نشان می‌دهد و این که ما باید انتظار چیز‌های زیادی را داشته باشیم. در ادامه در مورد برخی از امیدوارکننده‌ترین پیشرفت‌های حوزه اینترنت که جهان آینده را شکل خواهد داد، بحث خواهیم نمود.

 قابلیت یادگیری ماشین‌ها، سبب برتری روباتها بر بشر می‌شود!!!

امروزه یکی از مهمترین ادعاهای مبهم فناوری که کمتر درک شده، یادگیری ماشین است. یادگیری ماشین محصولی از فناوری هوش مصنوعی است که کامپیوترها را قادر می‌سازد تا براساس داده‌های دریافتی و بازخورد از آنها ، اطلاعات تازه‌ای بیاموزند و با وضعیت جدید سازگار شوند. این تکنولوژی هم‌اکنون در برخی از نرم‌افزارهای آنتی ویروس به طور بسیار ابتدایی به کار گرفته می‌شود.

یادگیری ماشین یک ویژگی خاص و بی‌نظیر است چرا که کامپیوترها را قادر می‌سازد تا با ارائه راه‌حل‌های دقیق‌تر و جامع‌تر و استمرار در استنتاج و تکمیل این راه‌حل‌ها، مشکلات را بهتر پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند.

برای نمونه، حمله پراکنده ممانعت از سرویس (DDoS) به شرکت Dyn مربوط به سال 2016 را که چندین ساعت برخی از بزرگترین سرویس‌های اینترنتی در امریکا را مختل نمود، درنظر بگیرید. قابلیت یادگیری ماشین در کمپانی Dyn به شدت دامنه حمله را کاهش داد زیرا الگوریتم‌های Dyn ثانیه به ثانیه میزان آسیب‌پذیری شرکت در برابر حمله بدافزار Mirai را بهبود می‌بخشید. اگر شبکه‌ی هدف با دستگاههای اینترنت اشیا آلوده مورد حمله قرار گیرد، شبکه در شناسایی و شکستن این حملات بهتر عمل می‌کند.

مهم‌ترین نگرانی و دغدغه در مورد آینده این قابلیت آنست که اگر ماشین‌ها بتوانند به صورت خودکنترل درآمده و مستقلانه خود را ارتقا دهند، انتهای این پیشرفت تا کجا خواهد بود و آیا اساساً می‌توان برای این سیر تکاملی نقطه نهایی فرض نمود؟؟ اگر ماشین‌ها بدون توقف بتوانند بر توانایی‌های خود بیفزایند، در این صورت روزی فرا خواهد رسید که روبات‌ها و کامپیوتر‌ها کنترل حیات بشری را برعهده خواهند گرفت. دنیای تحت رهبری ماشین‌ها، نظام اجتماعی انسانی را به کلی دگرگون خواهد ساخت.

اینترنت اشیا، عامل امنیت یا ضد امنیت؟؟

اینترنت اشیا (IoT) در حال حاضر یک فناوری روبه پیشرفت و لوکس است؛ اما به زودی دستگاه‌های متصل به اینترنت نقش اصلی را در تمام زندگی ما بازی خواهند نمود. در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌هایی که روزانه استفاده می‌کنیم به اینترنت متصل هستند و به نوبه خود ما را به شبکه جهانی اینترنت وصل می‌کنند. IoT با به هم پیوستگی بسیار زیاد خود ابزاری است که به ما کمک می‌کند تا از کارآیی ، اطمینان خاطر و امنیت بیشتری برخوردار شویم.

در عین حال، همین دستگاه‌های IoT این قدرت را دارند که امنیت ما را کمتر نمایند. به عنوان مثال، اینترنت اشیا با خود مسائل بی‌شماری از حریم خصوصی را به همراه آورده و اشکال جدید حملات سایبری نیز می‌توانند از دستگاه‌های اینترنت اشیا برای اهداف شیطانی خود استفاده نمایند. در واقع پیش‌بینی می‌شود که حملات سایبری به شیوه DDoS گسترده‌تر شوند.

تامین امنیت و حفظ و بهبود عملکرد اینترنت دستگاه‌های اینترنت اشیا یک چالش بزرگ در زمان ما خواهد بود. نحوه برخورد ما با این چالش، تأثیر قطعی بر نقشی دارد که در نهایت اینترنت اشیا در زندگی ما بازی خواهد نمود.

ایمنی ماشین های بدون راننده چقدر است؟

اتومبیل بدون راننده در پیوند با انقلاب اینترنت اشیا، گسترش کارایی اینترنت و در دسترس بودن و بلوغ یادگیری ماشین قرار دارد. تکمیل وسایل نقلیه خودران ممکن است متهورانه‌ترین چالش تکنولوژی در زمان ما باشد. این تکنولوژی با بسیاری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های عصر ما در ارتباط بوده و یک راهکار جدید برای صرفه جویی در وقت، ارتقای حمل و نقل و ایمنی انسان را ارائه می‌دهد.

اما خودروهای بدون راننده چقدر ایمن هستند و چه زمانی به بهره‌وری عمومی می‌رسند؟ این سوالی است که پاسخ بدان در آینده مشخص می‌شود چرا که عملکرد این فناوری به عواملی نظیر سرعت اینترنت، پهنای باند، عدم تاخیر انتقال داده و …. بستگی دارد. امکانات کنونی شبکه اینترنت پاسخ‌گوی رویای ماشین‌های خودران نیست اما نسل‌های جدید اینترنت نظیر 5G و 6G تحقق این رویا را ممکن خواهد ساخت.

پیش بینی شما از اینکه فناوری چگونه بر پیشرفت زندگی ما تأثیر می گذارد چیست؟ و چگونه می‌توان همه ما کمک کنیم تا برای آینده ای متصل‌تر و یکپارچه‌تر آماده شویم؟

پروژه چندرسانه‌ای شرکت کسپراسکای تحت عنوان Earth 2050 حاوی پیش‌بینی‌های آینده‌شناسان مشهور و محققان Kaspersky می‌باشد. در این سایت ده‌ها پیش‌بینی در مورد کیفیت تغییری که تکنولوژی در زندگی ما در 30 سال آینده دنبال می‌کند موجود می‌باشد.


Brendan Mangus. ( October , 2017). Preparing for tomorrow’s Internet. Kaspersky Daily: https://www.kaspersky.com/blog/preparing-for-tomorrows-internet/19883/

برومند, خ., & حسینی, س. (بهار و تابستان 1393). بررسی رویکرد هایدگر در مواجهه با تکنولوژِی. دو فصلنامه علمی-پژوهشی غرب‌شناسی بنیادی, ص. 1-22.

کلمات کلیدی: تکنولوژی، فناوری، اینترنت اشیا، امنیت، آینده


[i] هول و هراس تولید کردن

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

هفده − سه =