بررسی تفکر نظامی چینی در مورد دستکاری رسانه‌های اجتماعی علیه تایوان

انتشار: چاینا بریف، جلد: 21، شماره: 7
نویسنده: ناتان بوچمپ مستفاگا[1]، جسیکا درون[2]
12 آوریل 2021، ساعت 56 :13، مدت: 7 ماه
مترجم: حمیده اکبری


مقدمه

مطالب زیادی در مورد دستکاری رسانه‌های اجتماعی چین در تایوان پس از انتخابات محلی 9 در 1 در سال 2018 نوشته شده است، اما تحلیل‌های تایوانی و غربی بدون توجه به این‌که چگونه حزب کمونیست چین منافع خود را در دستکاری رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی آن به‌طور خاص علیه تایوان و تکامل تدابیر جنگی آن در طول زمان توسعه داده است، به‌شدت تحت تأثیر این اطلاعات نادرست قرار گرفته‌اند.

این مقاله به‌دنبال رسیدگی به یک شکاف در بحث سیاست فعلی و ارائۀ شواهدی از برنامه‌ریزی جمهوری خلق چین برای دستکاری پنهان رسانه‌های اجتماعی تایوانی است. تاکنون، بیش‌تر گفت‌وگوهای علمی و سیاسی در تایپه و دیگر کشورها، به جای کاوش در ورودی‌های تفکر، چارچوب‌های مفهومی، برنامه‌ریزی و آمادگی فنی برای اجرای عملیات دستکاری رسانه‌های اجتماعی جمهوری خلق چین، بر خروجی‌های اطلاعات نادرست جمهوری خلق چین (نمونه‌های ادعایی اطلاعات نادرست جمهوری خلق چین و گزارش محلی در مورد پیامدها) متمرکز شده است. در حالی‌که این تاکید بر خروجی‌ها تا حدی از مشکلات مستند در رابطه با ورودی‌ها ناشی می‌شود، با این وجود نادیده گرفتن منابع اولیۀ جمهوری خلق چین خطرناک است، زیرا فقدان درک درستی از تفکر مجرم به احتمال زیاد آسیبی به تلاش‌های گسترده‌تر برای مبارزه با اطلاعات نادرست می‌باشد.

تصویر: حامیان تینگ شو-چونگ[3]، کاندیدای کومینتانگ[4]، نتایج انتخابات شهرداری تایپه را در 24 نوامبر 2018 مشاهده می‌کنند (منبع: تایوان نیوز).

تمرکز بیش از حد روی خروجی‌ها، جستجوی ناکافی برای ورودی‌ها

متأسفانه، دولت تایوان تاکنون در مورد برنامه‌ریزی و تفکر چین برای مداخله در انتخابات 2018 یا 2020 سردرگم بوده است. به‌طور قطع مانند ارزیابی جامعۀ اطلاعاتی ایالات متحده و گزارش‌های بعدی سنا در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست ‌جمهوری 2016 آمریکا، هیچ گزارش محرمانۀ گذشته‌نگری برای عموم منتشر نشده است. (1) رئیس‌جمهور تسای اینگ‌-ون[5] نسبت به انتشار اخبار جعلی قبل از انتخابات 2018 هشدار داد، اما در مورد منشأ بالقوۀ آن حرفی نزد (فیس‌بوک، 14 نوامبر 2018). پس از انتخابات، دولت او و حزب دموکراتیک مترقی احتمالاً به دلیل توجه به فضای سیاسی فراحزبی تایوان، مراقب بودند تا ارتباط مستقیمی بین اطلاعات نادرست و نتایج انتخابات ایجاد نکنند و درعوض بر کاستی‌های حزب در طول دورۀ مبارزات انتخاباتی تمرکز کردند (تایپه تایمز، 27 نوامبر 2018).

سایر مقامات دولتی تایوان، از جمله افرادی از دفتر امنیت ملی، حضور بیش‌تری در این زمینه داشتند و از نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش آزادی‌بخش خلق به عنوان سازمان اصلی مسئول در مورد اطلاعات نادرست رسانه‌های اجتماعی علیه تایوان در طول دورۀ انتخابات 2018 یاد کردند و گفتند که تعداد همکاران آن حدود سیصد هزار نفر است (لیبرتی تایمز[6]، 2 نوامبر 2018؛ تایپه تایمز، 5 نوامبر 2018). کمیتۀ امور خارجی و دفاع ملی قانون‌گذاری یوان گزارشی را در ماه می 2019 منتشر کرد که به‌طور مختصر به رویکردهای چین در مورد اطلاعات نادرست در طول انتخابات 2018 پرداخته است، اما به‌طور خاص بر اقدامات متقابل دولت تمرکز داشت. (2) بحث عمومی کمی در مورد تفکر واقعی نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش آزادی‌بخش خلق و رویکرد آن به دستکاری رسانه‌های اجتماعی وجود دارد.

در حالی‌که محققان غربی سهم قابل توجهی در بحث‌های موجود در مورد اطلاعات نادرست چینی‌ها علیه تایوان داشته‌اند، آنها همواره منابع رسمی چین را هنگام بحث در مورد دخالت رسانه‌های اجتماعی چین نادیده می‌گیرند و کمتر از آنها استفاده می‌کنند. (3) محققان تایوانی نیز تفکر واقعی چینی‌ها را در مورد دستکاری رسانه‌های اجتماعی بررسی نمی‌کنند و درعوض تنها خروجی‌های آنها را دنبال می‌کنند. (4) محققان تایوانی همچنین به اشتباه و درک نادرست از «عملیات حوزه‌شناختی» ادامه می‌دهند، مفهوم عملیاتی واقعی ارتش آزادی‌بخش خلق انگیزه‌بخش این عملیات است. (5)

بعلاوه، نسبت دادن قطعی اطلاعات نادرست به یک منبع مشخص کم‌و‌بیش غیرممکن بود، همچنین ملاحظات روش‌شناختی و حفظ حریم خصوصی، در میان سایر موارد، توضیح قابل درکی برای تأکید بر خروجی‌ها در مقابل ورودی‌ها است (گرافیکا، 25 آگوست 2020). با این حال، این رویکرد ارزیابی‌های اولیه و منبع بازِ تنها رقیب تایوان، همچنین نهادهایی که دارای مجموعه‌های ماموریت، مهارت‌های فنی و منابع برای پیگیری عملیات اطلاعات نادرست در مقیاس بزرگ و هماهنگ هستند را نادیده می‌گیرد. در تلاش اولیه برای رفع این کمبودها، این مقاله نگاهی دقیق به واحد نظامی اصلی چین، پایگاه 311 (واحد 61716 نیز گفته می‌شود) که تایوان را برای جنگ روانی هدف قرار می‌دهد نیز می اندازد.

افزایش توجه نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش آزادی‌بخش خلق پایگاه 311 به رسانه‌‌های اجتماعی تایوان

بر اساس مطالعه‌ای در سال 2013، پایگاه 311 «در خط مقدم عملیات روانی و تبلیغات کاربردی علیه تایوان قرار دارد» و «به عنوان یک فرماندۀ جنگ سیاسی ارتش آزادی‌بخش خلق عمل می‌کند». (6) پایگاه 311 به عنوان بخشی از سازماندهی گسترده مجدد ارتش آزادی‌بخش خلق تحت رهبری شی جین‌پینگ[7] از سال 2015 از اداره کل سیاسی منحل شده به نیروی پشتیبانی استراتژیک تازه‌تاسیس منتقل شد. گزارشی در سال 2018 پیش‌بینی کرد که ادغام قابلیت‌های سایبری و جنگ روانی نیروی پشتیبانی استراتژیک می‌تواند «هم‌افزایی جدیدی بین قابلیت‌های متفاوت ایجاد کند و انواع خاصی از مأموریت‌های اطلاعاتی استراتژیک که انتظار می‌رود در جنگ‌های آینده تعیین‌کننده باشند را توانمند ‌سازد». (7) بر اساس مطالعات، این مقاله بر نوشته‌های منتشر شده توسط شرکت پخش هوآیی[8] متمرکز است، که مارک استوکس[9] آن را احتمالاً یکی از واحدهای درجه یک هنگ زیرمجموعه پایگاه 311 در جایگاه تجاری توصیف کرده است که مجموعه‌ای از سازمان‌های عمومی را با پیوندهای شفاف ارتش آزادی‌بخش خلق اداره می‌کند. (8)

آگاهی اولیه در سال 2011

در سپتامبر 2011 مقاله‌ای به نویسندگی یک سردبیر برخط برای شرکت پخش هوآیی به اهمیت روزافزون رسانه‌های اجتماعی در جامعۀ تایوان، از جمله برای بسیج سیاسی اشاره کرده است. (9) این مقاله که تحت ایدۀ «تبادل خبری متقابل» طراحی شده بود، مروری کلی از چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی تایوان در آن زمان ارائه کرد و مشخص نمود که چگونه رسانه‌های اجتماعی به‌طور فزاینده‌ای در شکل‌دهی افکار عمومی تایوانی‌ها تأثیرگذار بودند. (10) این مقاله چهار توصیه برای تبلیغات دربارۀ تایوان ارائه کرد. اول، رسانه‌های اجتماعی را به‌عنوان رسانه‌ای جدید برای تبلیغات بین تنگه‌ای، از جمله برای استفاده از زیرساخت‌های موجود جمهوری خلق چین که در بازار ویبو سینا[10] تایوان موجود است و تشویق سیستم‌عامل‌های دیگر برای افتتاح در تایوان، بپذیرید. دوم، «تأسیس و هدایت موضوع‌های بلاگ‌نویسی برای خدمت به توسعۀ روابط بین‌تنگه‌ای»، از جمله «انتقال فوری اطلاعات مثبت [تبلیغات]» و «ایجاد موقعیت‌های قوی برای افکار عمومی». سوم، در صورت لزوم برای «تغییر جهت افکار عمومی» از «نظردهندگان» استفاده کنید، از جمله با دعوت از کارشناسان طرفدار چین برای افتتاح حساب. چهارم، همۀ انواع رسانه‌های جدید (مانند وبلاگ‌ها، انجمن‌ها و غیره) را بپذیرید تا کمبودها را از طریق رسانه‌های اجتماعی جبران کنید. (11)

بسیاری از این توصیه‌ها در روش تبلیغاتی گسترده‌تر رسانه‌های اجتماعی چین برای تایوان پذیرفته می‌شوند، اگرچه نمی‌توان دانست این مقالۀ اولیه تا چه میزان تأثیر مستقیم داشته است. برای مثال، سازمان‌های تبلیغاتی جمهوری خلق چین از سیستم‌عامل‌های رسانه‌های اجتماعی جمهوری خلق چین (ویبو و وی‌چت) برای هدف قرار دادن پیام‌های خود به سمت مخاطبان مورد نظر تایوانی استفاده می‌کنند، از جمله از طریق محتوا در مین جنوبی[11] (نزدیک‌ترین گویش سرزمین اصلی به تایوانی هوکین[12]). (12) جمهوری خلق چین همچنین به‌طور خاص افراد جوان و مشهور رسانه‌های اجتماعی تایوان را به عنوان مجری تبلیغات چینی هدف قرار داده است (شبکه خبری CNA، 21 فوریه). علاوه بر این، گزارش‌های ذکر شده در بالا همگی نشان می‌دهند که چین در تلاش است تا با ابزارهای مختلف افکار عمومی تایوانی‌ها را از طریق تعیین دستور کار جهت دهد.

تصویر: «مسابقۀ جوانان معروف در اینترنت بین تنگه‌ای» که سپتامبر 2020 در شیامن[13] برگزار شد و از شبکۀ استریت[14] پخش شد. آژانس امنیت ملی تایوان خاطرنشان کرده است که چین سازماندهی فعالیت‌های آموزشی برای افراد معروف اینترنتی و پخش‌کنندگان زندۀ تجارت الکترونیک را به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای استفاده فعالانه از رسانه‌های جدید برای اهداف تبلیغاتی گسترش داده است (منبع تصویر: شبکۀ خبری CNA).

توجه بیشتر به رویدادهای سیاسی تایوان در سال 2014

مقاله‌ای در نوامبر 2014 از شرکت هوآیی و صدای استریت[15] (کانال اصلی رادیویی پایگاه 311) این توجه را افزایش داد، اما همچنان رسانه‌های جدید (رسانه‌های اینترنتی) را به‌عنوان حامی تبلیغات رادیویی، که احتمالاً خواسته‌های نهادها را منعکس می‌کنند، در نظر گرفت. (13) با این وجود، این مقاله استدلال می‌کند که رسانه‌های جدید، از جمله فیس‌بوک و توییتر، «سبک تبلیغات قدیمی را به‌طور کامل تغییر داده‌اند و بر هدایت افکار عمومی تأثیر زیادی گذاشته‌اند[…]». نویسندگان پیشنهاد کردند که مبلغان چینی «باید در مورد نسل جدید تایوان تحقیق کنند» و برای تبلیغ موثر در تایوان «از سبک، واژگان و محتوای آشنای آنها استفاده کنند». این مقاله استفاده از فیس‌بوک و توییتر را برای انتشار «محتوای ایجاد شده توسط خود و محتوای ایجاد شده با همکاری […]» را برای افزایش نفوذ تبلیغات پیشنهاد می‌کند. با این حال، بیشتر مقاله همچنان بر این موضوع متمرکز بود که چگونه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند از تبلیغات رادیویی حمایت کنند. پذیرش سرسختانۀ مقاله از رسانه‌های اجتماعی مبتنی‌بر تبلیغات قدیمی، احتمالاً منعکس‌کنندۀ بحث‌هایی در طول این مدت در پایگاه 311 و شاید به‌طور گسترده‌تر در بین سازمان‌های تبلیغاتی جمهوری خلق چین در مورد بهترین روش برای بهینه‌سازی کار در وسعت رسانه‌های در حال تکامل بود.

در سال 2015، همکاران پایگاه 311 دریافتند که رویدادهای اخیر در تایوان بدون‌شک ثابت کرده است که نفوذ روزافزون رسانه‌های اجتماعی بر سیاست تایوان آمادۀ بهره‌برداری است. مقاله‌ای در آگوست 2015، انتخابات شهردار تایپه را در نوامبر 2014 تجزیه و تحلیل ‌کرده و استفادۀ موفقیت‌آمیز کو ون‌جه[16] از رسانه‌های اجتماعی را به‌عنوان یک عنصر کلیدی برای پیروزی، به‌ویژه در میان گروه رای‌دهندگان جوانانِ منتقد، تحسین کرد و پوشش مفصلی از استفادۀ رسانه‌های اجتماعی در کارزار او ارائه کرد. (14) این مقاله استدلال ‌کرد که رسانه‌های اجتماعی و به‌طور گسترده‌تر اینترنت، «دگرگونی عظیمی در ارتباطات سیاسی ایجاد کرده‌اند» و کاربران اینترنتی اکنون با ایجاد گروه‌های هم‌فکر در رسانه‌های اجتماعی، بسیج سیاسی خود را رهبری می‌کنند. این مقاله افزود که رسانه‌های اجتماعی سلطۀ سنتی احزاب سیاسی محلی و سلطۀ سنتی کسب و کارها بر رسانه‌های تایوان و همچنین تضعیف سیستم سنتی دو حزبی تایوان را در هم می‌شکنند. با این حال، نویسندگان هشدار دادند که استقبال موفقیت‌آمیز حزب دموکراتیک مترقی از رسانه‌های جدید، دستور کار «استقلال» آن‌ها را بیشتر گسترش داد و خاطرنشان کردند که جنبش آفتابگردان[17] نشان‌دهندۀ شیب لغزندۀ‌ رسانه‌های اجتماعی است که تایوانی‌ها را از مخالفت خاص خود با موافقت‌نامۀ تجاری خدمات بین‌المللی در سال 2013 به‌طور کلی به ضد چین تبدیل می‌کند.

این مقاله اضافه کرد که «رسانه‌های جدید شمشیر دولبه‌ای برای توسعۀ روابط بین تنگه‌ای هستند»، زیرا حتی با وجود تداوم دیدگاه‌های خصمانه، مردم هر دو طرف را به هم نزدیک‌تر کرده‌اند، به‌طوری که خطر سوء‌تفاهم افزایش یافته است. به‌طور کلی، این مقاله دیدگاهی تیره و تار از مردم‌سالاری تایوان و چشم‌انداز آن برای چین را منعکس می‌کند، و استدلال می‌کند که هرج‌ومرج جنبش آفتابگردان «بی‌گمان تأثیر فانوس دریایی مردم‌سالاری تایوان را در یک سطح برای غربی‌سازی سرزمین اصلی تضعیف می‌کند و نتیجۀ چرخش حقوق بشر کومینتانگ و سیاست حزب دموکراتیک مترقی چین را خنثی می‌کند».

نویسندگان استدلال کردند که «رسانه‌های جدید منبع ایده‌آلی برای مطالبۀ عمومی و اطلاعاتی برای ارتباطات سیاسی فراهم می‌کنند» و اشاره کردند که کو ون‌جه اولین کسی در تایوان بود که از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برای افزایش پیام‌های تبلیغاتی خود در رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد. با نگاهی به گذشته، به نظر می‌رسد نتیجه‌گیری‌های مقالۀ سال 2015 به اقداماتی تبدیل شده است که بر اساس گزارش‌های گروه‌های فیس‌بوک تحت مدیریت جمهوری خلق چین، از هان کویو[18] حمایت می‌کنند. هان کویو برندۀ شگفت‌انگیز کومینتانگ در رقابت شهرداری کائوسیونگ[19] در سال 2018 بود (سیاست خارجی، 26 جون 2019). مقالۀ آگوست 2015 همچنین انگیزۀ بالقوۀ جمهوری خلق چین برای دستکاری رسانه‌های اجتماعی و مداخلۀ سیاسی علیه تایوان را توضیح می‌دهد: رسانه‌های اجتماعی به چشم‌انداز اتحاد آسیب می‌رساند.

مقاله‌ای مرتبط در سپتامبر 2015، اینترنت را به‌عنوان «فیوز» برای جنبش آفتابگردان و یک «تقویت‌کنندۀ تبلیغات» توصیف کرد که بازتاب روند آنلاین حباب‌های اطلاعاتی خودساز است. (15) این مقاله توصیه می‌کند: «برای تبلیغات تایوان، ما نه تنها باید سیستم‌عامل‌های خود را ایجاد کنیم و با وب‌سایت‌های تایوانی همکاری نماییم، بلکه باید به‌طور فعال سایت‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی تایوان ایجاد کنیم، محتواهای معنادار را به اشتراک بگذاریم، اطلاعات شخصی تولید کنیم و برای دنبال‌کننده‌های رسانه‌های اجتماعی محتوای متفاوت تولید کنیم.» این امر در راهبرد بلندمدت گسترده‌تر چین برای همکاری با رسانه‌های محلی تایوان و تاکید بر توزیع محتوا از طریق رسانه‌های جدید مستقل در مقیاس کوچک در تایوان منعکس می‌شود، زیرا آنها مورد اعتماد هستند و می‌توانند در «زمان‌های خاص» تأثیر زیادی داشته باشند. (16)

پذیرش دستکاری رسانه‌های اجتماعی پس از پیروزی تسای در سال 2016

مقاله‌ای در ماه می 2016 به نویسندگی همکاران شرکت پخش هوآیی نشان‌دهندۀ تغییر لحن در رویکرد پایگاه 311 نسبت به تبلیغات تایوان بود. استدلال مقاله این بود که پیروزی حزب دموکراتیک مترقی در انتخابات ژانویه 2016 باعث شد تا رسانه‌های تایوان «سبزتر» و «حامی استقلال بیشتر» شوند و «محیط رسانه‌ای مضری در تایوان» ایجاد کند و افکار عمومی تایوانی‌ها را علیه چین برگرداند. (17) نویسندگان در مورد ظهور رسانه‌های «سبز» طرفدار حزب دموکراتیک مترقی نوشتند و معتقد بودند که پیروزی حزب دموکراتیک مترقی می‌تواند رسانه‌های «آبی» طرفدار کومینتانگ را وادار کند تا از دیدگاه‌های حزب دموکراتیک مترقی در مورد سیاست بین تنگه‌ای پیروی کنند و افکار عمومی تایوانی‌ها را علیه چین معطوف کنند. با تکرار تاکید مقالات قبلی بر اهمیت روزافزون رسانه‌های اجتماعی در شکل دادن افکار عمومی تایوانی‌ها، نویسندگان «تقویت اثربخشی تبلیغات علیه تایوان» را توصیه کرده و پیشنهاد دادند که تبلیغات باید به‌منظور «تضعیف رنگ تبلیغاتی» از «نمودارها، نمادها، کاریکاتورها و رسانه‌های صوتی و تصویری» استفاده کند. مقاله با اشتیاق بیشتری استدلال کرد که چین باید «آگاهی در مورد نفوذ افکار عمومی در رسانه‌های برخط را تقویت کند». این به‌طور خاص مستلزم «توسعۀ پرورش و استفاده از افکار نظردهندگان برخط» است، از جمله پیوستن دانشمندان سرزمین اصلی به رسانه‌های برخط تایوان برای «مقابلۀ فعالانه با کاربران اینترنتی تایوان و ایفای نقش نظردهندگان عمومی» برای «هدایت افکار عمومی برخط تایوان به سمت مطلوب ما.» (18)

عملیاتی کردن دستکاری رسانه‌های اجتماعی تایوان توسط نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش آزادی‌بخش خلق پایگاه 311

اگر شکی وجود داشت که چین بر دستکاری مصنوعی رسانه‌های اجتماعی تایوان متمرکز شده است، مقالۀ اکتبر 2018 که توسط محققان و مهندسین کامپیوتر پایگاه 311 و دانشگاه ملی فناوری دفاع نوشته شده بود، این موضوع را به وضوح نشان می‌داد. این مقاله به نیازهای تجهیزاتی برای انجام «عملیات حوزه شناختی» می‌پردازد، که در مقالۀ چاینا بریف در سال 2019 به‌عنوان «تکامل نسل بعدی جنگ روانی که به دنبال استفاده از اطلاعات برای اثرگذاری بر عملکردهای شناختی دشمن است، از افکار عمومی زمان صلح گرفته تا تصمیم‌گیری در زمان جنگ» خلاصه شده است (چاینا بریف، 6 سپتامبر 2019). مقالۀ اکتبر 2018 اهمیت به کارگیری عملیات حوزه شناختی در رسانه‌های اجتماعی را مورد بحث قرار داده و چندین کمبود را برجسته کرده است، از جمله «تحقیق مختصر در مورد فناوری و تجهیزات برای عملیات حوزه شناختی در سیستم عامل‌های شبکه‌های اجتماعی اصلی» و در جاهای دیگر به صراحت فیس‌بوک، توییتر و لاین را به‌عنوان سیستم‌عامل‌هایی که نیاز به بررسی بیشتر داشتند فهرست کرده است. این مقاله استدلال کرد:

«تسریع تحقیقات برای فناوری تبلیغات شبکه با هدف انتشار بلادرنگ در سیستم‌عامل‌های اجتماعی، فناوری ترکیب اطلاعات صوتی با استفاده از یادگیری عمیق و سایر فناوری‌ها، تجزیه و تحلیل روند احساسات کاربران اینترنتی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ… تقویت تحقیق و توسعه فناوری رسانه‌ای جدید، قابلیت عملیات جنگ روانی را در کل محیط رسانه‌ای بهبود می‌بخشد.»

این مقاله همچنین از پذیرش همکاری نظامی-محلی برای عملیات حوزه شناختی در رسانه‌های اجتماعی حمایت کرد، از جمله «بهره‌گیری از مزایای رسانه‌های قدیمی و جدید بومی» و «استفادۀ مشترک یا اجارۀ […] سیستم‌عامل‌ها و کانال‌های موجود» همچنین «خرید یا جذب سیستم‌عامل‌های به‌روز شدۀ بومی» با قابلیت‌ «اطمینان از امنیت». در حالی‌که همکاری نظامی-محلی می‌تواند نشان دهد که با توجه به نفوذ و دستکاری گستردۀ جمهوری خلق چین در محیط رسانه‌ای تایوان، همکاران پایگاه 311 از شراکت با بازیگران داخلی جمهوری خلق چین (احتمالا سازمان‌های تبلیغاتی متمرکز تایوان مستقر در استان فوجیان) حمایت می‌کنند، همچنین ممکن است نویسندگان از اعمال نفوذ بازیگران تایوانی مایل یا ناآگاه و قابلیت‌های دستکاری رسانه‌های اجتماعی حمایت کرده باشند. (19) به‌طور خلاصه، به نظر می‌رسد این مقاله که در آستانۀ انتخابات 2018 تایوان نوشته شده بود، پیشنهاد می‌کند که ارتش آزادی‌بخش خلق باید در زمان صلح یا جنگ، محتوای غیر معتبر (اطلاعات نادرست) در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کند، از جمله جعلی‌های‌ تاثیرگذار (با استفاده از یادگیری عمیق) و محتوای جعلی (با استفاده از پردازش زبان طبیعی) متناسب با مخاطبان خاص (با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ). متون فنی جدیدتر پایگاه 311 علاقه به استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل نحوۀ تزریق این محتوا به سیستم‌عامل‌های برخط را نشان می‌دهد. (20)

علاقۀ وافر ارتش آزادی‌بخش خلق به رسانه‌های اجتماعی تایوان

علاوه بر تمرکز آشکار پایگاه 311 بر رسانه‌های اجتماعی تایوان به‌عنوان راهی برای هدایت (دستکاری) افکار عمومی، به‌نظر می‌رسد سایر بخش‌های ارتش آزادی‌بخش خلق نیز از این تلاش حمایت کرده‌اند. برای مثال، فارغ‌التحصیلی از موسسۀ سیاسی نانجینگ[20] ارتش آزادی‌بخش خلق یک راهنمای عملی برای ترکیب رسانه‌های اجتماعی تایوان در سال 2017 ارائه کرد. (21) نویسنده مشاهده کرد «در جوامع برخطی که مین جنوبی و ماندارین[21] به‌طور کامل در هم آمیخته‌اند، اگر جمله‌ای گفته شود که به‌وضوح دارای سبک ارتباطی شمالی [سرزمین اصلی] باشد، به‌آسانی توجه سایر کاربران را جلب نموده و باعث ایجاد دیواری نامرئی در جوامع برخط می‌شود.» تبلیغات متناسب با هدف تایوان در رسانه‌های اجتماعی باید از «سلایق تایوانی‌ها» استفاده کند، از جمله «استفادۀ موثر از کلمات نزدیک به زبان جوامع شبکه‌های اجتماعی تایوان». این مقاله در سال 2017 نشان می‌دهد که هدف دستکاری رسانه‌های اجتماعی تایوان تا سال 2017 به قدری در سراسر ارتش آزادی‌بخش خلق فراگیر شده بود که یک فارغ‌التحصیل می‌توانست از این تلاش حمایت کند. (22)

نتیجه‌گیری

با نگاهی به گذشته، روشن می‌شود که ارتش آزادی‌بخش خلق و به‌خصوص پایگاه 311 نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش آزادی‌بخش خلق، برای دستکاری مخفیانۀ رسانه‌های اجتماعی تایوان و نفوذ در انتخابات تایوان در سال 2018 آماده شده و ممکن است مبارزۀ انتخاباتی به راه انداخته باشد. این مقاله نشان می‌دهد که ارتش آزادی‌بخش خلق به‌عنوان «لولۀ تفنگ» حزب کمونیست چین، تا چه مدت به رسانه‌های اجتماعی تایوان علاقه‌مند بوده و بر بهره‌برداری از آن برای مداخلۀ سیاسی علیه تایوان متمرکز بوده است. رسانه‌های اجتماعی به‌سادگی آخرین و بهترین راه برای ارتش آزادی‌بخش خلق به‌منظور دستکاری مصنوعی افکار عمومی تایوانی‌ها است.

لازم است که همه جا و به‌خصوص در تایوان، بر اهداف مطرح شده و ملاحظات فنی نهادهای درونی ارتش آزادی‌بخش خلق و دولت چین که مسئول انجام مداخلات رسانه‌های اجتماعی هستند، تأکید بیشتری شود. امید است که این مقاله نمونه‌ای از گستره و عمق مطالب منبع اولیۀ در دسترس عموم در مورد تفکر رسمی چین در مورد دستکاری رسانه‌های اجتماعی علیه تایوان را ارائه کرده باشد و کاوش بیشتر در مورد این مطالب را تشویق نماید.

تغییر از وابستگی بیش از حد به خروجی‌ها به دیدگاهی متعادل‌تر که ورودی‌ها را در بر می‌گیرد، می‌تواند بحث‌های اساسی‌تری را ترویج کند و پایۀ محکم‌تری برای اطلاع‌رسانی بحث‌های سیاسی ایجاد کند. چنین رویکردی اهمیت کم‌تری برای نتایج قائل است و به‌طور ذاتی فرض می‌کند که یک حزب در پس‌زمینۀ انتخابات منتفع شده و مشاجره می‌کند، در عوض تأکید بیشتری بر درک بهتر تهدیدهای واقعی و نحوۀ بهترین مبارزه با آنها دارد.

ناتان بوچمپ مستفاگا یک محقق سیاسی در شرکت غیرانتفاعی و غیر حزبی رند کورپوریشن[22] است.
جسیکا درون عضو غیر مقیم موسسۀ پروژۀ 2049[23] است.

نکته‌ها

1. «اقدامات متقابل برای جنگ روانی چین از طریق اطلاعات نادرست»، کمیتۀ امور خارجه و دفاع ملی یوان جمهوری چین، 2 می 2019، https:// lis.ly.gov.tw/lydbmeetr/uploadn/108/1080502/01.pdf و https://hackmd.io/@billy3321/rkxYFmuiN/%2Fs%2Fr1ukomuo4?type=book.

2. همان

3. برای نمونه‌ها، مراجعه کنید به: داستان چین از زبان رنه دیرستا، کارلی میلر، ونسا مولتر، جان پامفرت و گلن تیفرت: عملیات حزب کمونیست چین برای شکل دادن به روایت‌های جهانی (استنفورد، کالیفرنیا: رصدخانۀ اینترنتی استنفورد، 2020)، https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/sio-china_story_white_paper-final.pdf; کتی چن و مایکل کول، «حزب کمونیست چین و اطلاعات نادرست سایت‌ها: وسایل، عملکردها و تأثیر بر مردم‌سالاری»، تحلیل‌ها، 26 ژانویه 2019،  https://sinopsis.cz/en/ccp-and-proxy-disinformation-means-practices-and-impact-on-democracies/; گروه اینسیکت، عملیات نفوذی چین که انتخابات تایوان را هدف قرار می‌دهد، اعتراضات هنگ‌کنگ (آیندۀ ثبت شده، 29 آوریل 2020)، https://www.recordedfuture.com/chinese-influence-operations/; نیک موناکو، ملانی اسمیت، امی استودارت، تشخیص اثر انگشت دیجیتال: ردیابی اطلاعات نادرست چین در تایوان (آزمایشگاه هوش دیجیتالی، مؤسسه‌ای برای آینده، آگوست 2020)، https://www.iftf.org/fileadmin/user_upload/downloads/ourwork/Detecting_Digital_Fingerprints_-_Tracing_Chinese_Disinformation_in_Taiwan.pdf. در گزارش مؤسسه‌ای برای آینده و همکاران به‌طور گذرا به یک مقاله از جمهوری خلق چین که توسط یکی از نویسندگان این مقاله ارائه شده بود، اشاره کرده است.

4. برای نمونه‌ها، مراجعه کنید به: پوما شن، «مطالعۀ مقدماتی مدل عملیات میدان‌شناختی چین: نمونه‌برداری از انتخابات تایوان در سال 2020»، بنیاد چشم‌انداز، ژانویه 2021،  https://www.pf.org.tw/files/6931/CF88D276-7F56-42D0-8E51-ABF84D29FEAD; سو زیون، جیانگ شینبیائو، «ارزیابی سالانه روندهای دفاعی فناوری»، (تایپه، موسسۀ تحقیقات دفاع و امنیت ملی، 2 دسامبر 2020)، https://indsr.org.tw/Download/2020%E7%A7%91%E6%8A%80%E5%B9%B4%E5%A0%B1%E4%B8%8A%E7%B6%B2%E7%89%88.pdf.  INDSR هیچ منبعی از ارتش آزادی‌بخش خلق در گزارش سالانۀ خود در مورد این موضوع ندارد و در عوض بیشتر از منابع غربی استفاده می‌کند.

5. برای مثال، پوما شن به عملیات حوزه شناختی اشاره می‌کند، در حالی‌که INDSR از آن به‌عنوان جنگ شناختی یاد می‌کند. معتبرترین نوشته‌های موجود از ارتش آزادی‌بخش خلق در جنگ استفاده می‌شدند، که نشان می‌دهد این محققان تایوانی به منابع مناسب ارتش آزادی‌بخش خلق رجوع نمی‌کنند.

6. مارک استوکس و راسل هسیائو، «اداره کل سیاسی ارتش آزادی‌بخش خلق: جنگ سیاسی با ویژگی‌های چینی»، موسسۀ پروژۀ 2049، 14 اکتبر 2013،  https://www.project2049.net/documents/PLA_General_Political_Department_Liaison_Stokes_Hsiao.pdf.  برای تحلیل بیش‌تر، رجوع کنید به: السا کانیا، «نقش پایگاه 311 ارتش آزادی‌بخش خلق در جنگ سیاسی علیه تایوان: قسمت 3»، گلوبال تایوان بریف، فوریۀ 2017،  https://globaltaiwan.org/2017/02/15-gtb-2-7/#ElsaKania021517.

7. جو مک‌رینولدز و جان کاستلو، نیروی پشتیبانی استراتژیک چین: نیرویی برای عصر جدید (واشنگتن، دی سی: دانشگاه دفاع ملی، 2018)، ص.5.

8. نویسندگان برای این بینش از مارک استوکس تشکر می‌کنند. همچنین ببینید: https://project2049.net/wp-content/uploads/2018/04/P2049_Stokes_Hsiao_PLA_General_Political_Department_Liaison_101413.pdf.

9. آی ران، «توسعۀ ویژگی‌های بلاگ‌نویسان تایوان و بینش آن‌ها برای تبادلات خبری متقابل»، ارتباطات جنوب شرقی، سپتامبر 2011، صص 44-42. آی سونگرو ممکن است یک نام مستعار برای مدیر شرکت هوآیی باشد که طبق گزارش‌ها از آیک استفاده کرده است. رجوع کنید به: السا کانیا، «نقش پایگاه 311 ارتش آزادی‌بخش خلق در جنگ سیاسی علیه تایوان: قسمت 3»، گلوبال تایوان بریف، فوریۀ 2017،  https://globaltaiwan.org/2017/02/15-gtb-2-7/.

10. مقاله همچنین به‌طور خاص اشاره می‌کند که توییتر عمومی‌ترین سیستم‌عامل‌ رسانه‌های اجتماعی است و می‌تواند از طریق رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار استفاده شود. برای نمونه از مطالعات غرب در رسانه‌های اجتماعی اولیۀ تایوان (پس از آن‌که مقالۀ ارتش آزادی‌بخش خلق نوشته شد)، رجوع کنید به: لوک چیاشین لین و نارن چیتی، «سیاست پلورک – بلاگ‌نویسی در حال تغییر دادن ارتباطات سیاسی تایوان است»، روزنامه‌نگاری و ارتباطات جمعی 2:4، 2012، صص 579-565.

11. برای نوشته‌های دیگر در سال 2011 توسط همکاران شرکت هوآیی در مورد تبلیغات برخط و اهمیت نظردهندگان، از جمله اهمیت مناسب‌سازی پیام برای هر گروه از نظردهندگان، رجوع کنید به: کو شیائویو، «نظریۀ شبکۀ پیچیده و روشنگری آن برای بهبود اثر ارتباطات شبکه»، ارتباطات جنوب شرقی، نوامبر 2011، صص 63-61.

12. برای یک مثال ارتش آزادی‌بخش خلق، رجوع کنید به: ناتان بوچمپ مستفاگا و مایکل اس چیس، قرض گرفتن قایق برای رفتن به دریا: استفادۀ ارتش چین از رسانه‌های اجتماعی برای عملیات نفوذ (واشنگتن، دی سی: دانشکدۀ مطالعات پیشرفتۀ بین‌المللی جان هاپکینز، 2019)، .https://www.fpi.sais-jhu.edu/borrowing-a-boat-out-to-sea-pdf

13. ژونگ ژیگانگ و جیانگ هونگ‌شینگ، «مطالعۀ اولیه در مورد استفاده از رسانه‌های جدید برای گسترش فضای هدایت‌کنندۀ افکار عمومی رادیو و تلویزیون» صدا و سیمای چین، نوامبر 2014، صص 89-87. توجه داشته باشید که مقالۀ 2011 نیز نشانه‌هایی از تعصب رسانه‌ای قدیمی را نشان داد، با این استدلال که «استفادۀ هدفمند از بلاگ‌نویسان» می‌تواند ناکافی بودن مبادلات رسانه‌ای قدیمی (تبلیغات) علیه تایوان را جبران کند. رجوع کنید به: آی ران، توسعۀ ویژگی‌های بلاگ‌نویسان تایوان و بینش‌های آن‌ها برای مبادلات خبری بین‌المللی، ارتباط جنوب شرقی، سپتامبر 2011، صص 442-42.

14. هی زیپنگ، یو هونگ و لی یون‌منگ، «در مورد استفاده از رسانه‌های جدید در ارتباطات سیاسی تایوان: مطالعۀ موردی انتخابات شهردار تایپه 2014»، مجلۀ تحقیقاتی تایوان، آگوست 2015، صص 27-19. این مقاله به‌طور خاص به فیس‌بوک، پلورک، توییتر، پی‌تی‌تی (واکی تاکی)، یوتیوب، لاین و وی‌چت به‌عنوان سیستم‌عامل‌های تاثیرگذار اشاره می‌کند. برای هوآیی قبلی در نقش رسانه‌های تایوان در سیاست تایوان، رجوع کنید به: ژنگ یونگ و زو یی، «تحقیق در مورد کمپین تبلیغات ویدئویی برای انتخابات عمومی تایوان در سال 2012»، مطالعات نوین تایوان، ژانویه 2012، صص. 39-35. برای یک موسسه زبان خارجی پیشین ارتش آزادی‌بخش خلق، که در حال حاضر تحت نظر دانشگاه مهندسی اطلاعات نیروی پشتیبانی استراتژیک است، مقاله در مورد بسیج سیاسی تایوان، رجوع کنید به: لی هونگبو و وِن لیانگجیان، «تجزیه و تحلیل تعدیل حالت بسیج سیاسی حزب دموکراتیک مترقی از سال 2008»، مطالعات نوین تایوان، فوریۀ 2015، صص. 61-55.

15. یی شائوجی و یو چانلینگ، «تفکرات در مورد راهبردهای انتشار اطلاعات برای تایوان در عصر رسانه‌های جدید: به عنوان مثال استفاده از رسانه‌های جدید در جنبش (تجارت ضد خدمات) تایوان در سال 2014»

16. برای مثال، رجوع کنید به: کاترین هیل، «پیشگامان تایوان، ترس از نفوذ سیاسی چین را برجسته می‌کنند»، فایننشال تایمز، 16 جولای 2019،  https://www.ft.com/content/036b609a-a768-11e9-984c-fac8325aaa04؛ برایان هیو، «مبارزه با اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در تایوان: مصاحبه با پوما شن»، عصر جدید، 6 ژانویه 2020،  https://newbloommag.net/2020/01/06/puma-shen-interview/؛ ییمو لی و آی‌هوا چنگ، «خبرگزاری پِید: چین برای تصاحب قلب و ذهن افراد منطقه از رسانۀ تایوان استفاده می‌کند»، رویترز، 9 آگوست 2019، https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-hearts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4.  برای اطلاعات بیشتر در مورد همکاری پایگاه 311 با رسانه‌های قدیمی تایوان، رجوع کنید به: ژونگ ژیگانگ و جیانگ هونگ‌شینگ، «مطالعۀ اولیه در مورد استفاده از رسانه‌های جدید برای گسترش فضای هدایت‌کنندۀ افکار عمومی رادیو و تلویزیون»، صدا و سیمای چین، نوامبر 2014، صص 89-87.

17. وانگ فانگ‌ژو، «رسانه‌های فعلی تایوان رسانه های عمومی محیط زیست و اقدامات متقابل»، مطالعات نوین تایوان، اکتبر 2016، صص 66-63 . این مقاله ادعاهای کنایه‌آمیزی مطرح می‌کند، مانند «کنترل رسانه‌ها توسط حزب سیاسی و دخالت آنها در حقوق مردم برای آزادانه سخن گفتن، نقض شدید حقوق افراد برای دانستن و صحبت کردن به این معنی است که رسانه‌ها هیچ راهی برای نظارت بر رفتار دولت ندارند».

18. به نظر می‌رسد که این مقاله با تمجید پدیدۀ دیبا اکسپدیشن، به جای ربات‌هایی که از سال 2019 مشاهده شده است، هنوز دخالت انسان در دستکاری افکار عمومی تایوان را موثر می‌داند. برای اطلاعات بیشتر در این باره رجوع کنید به: نیک موناکو، «تبلیغات محاسباتی در تایوان: جایی‌که مردم‌سالاری دیجیتال با استبداد خودکار روبرو می‌شود»، پروژۀ تحقیقات تبلیغاتی محاسباتی، مقالۀ کاری، ژانویۀ 2017.

19. نویسندگان از پیتر وود برای همکاری نظامی-محلی تشکر می‌کنند. برای همکاری رسانه‌ای بین تنگه‌ای، به‌عنوان مثال رجوع کنید به: کاترین هیل، «انتخابات مقدماتی تایوان ترس از نفوذ سیاسی چین را برجسته می‌کند»، فایننشال تایمز، 16 جولای 2019، https://www.ft.com/content/036b609a-a768-11e9-984c-fac8325aaa04; ییمو لی و آی‌هوا چنگ، «خبرگزاری پِید: چین برای تصاحب قلب و ذهن افراد منطقه از رسانۀ تایوان استفاده می‌کند»، رویترز، 9 آگوست 2019،  https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-hearts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4.

20. لی بیچنگ، هو هواپینگ و ژیونگ یا، «مدل عامل هوشمند برای هدایت افکار عمومی شبکه»، جون 2019.

21. لای دونگوی، «تحلیلی از الگوهای جملات زبان مینان و واژگان مورد استفاده در رسانه‌های اجتماعی تایوان»، نیوز ریسرچ، نوامبر 2017. نویسنده اهل منطقۀ فوجیان است و احتمالاً به زبان مین جنوبی صحبت می‌کند. به نظر می‌رسد که او در دبیرستان شماره 1 فوجیان نانان و سپس در دانشگاه شیامن تحصیل کرده است و در رسانه‌های عمومی ارتش آزادی‌بخش خلق مشغول به کار شده است، احتمالا در کانال نظامی سامانۀ تلویزیون مدار بسته یا در رسانه‌های پس از ارتش آزادی‌بخش خلق.

22. برای سایر مقالات در مواردی غیر از پایگاه 311 ارتش آزادی‌بخش خلق در رسانه‌های اجتماعی تایوان، به‌عنوان مثال رجوع کنید به: لو سیجیا، «در مورد راهبردهای نفوذ رسانه‌های اجتماعی غیر محلی برای پخش نظامی در تایوان» صدا و سیمای چین. آگوست 2017، صص 32-29. همان‌طور که در این مرور مفصل از استفادۀ تایوان از فیس‌بوک مشهود است، علاقۀ عمیق دانشجویان مؤسسه سیاسی نانجینگ ادامه یافته است: لیو ویچائو و ژو جون، «تحلیل رفتار اطلاعاتی کاربران فیس‌بوک در تایوان: از طریق دو زاویۀ کاربر و رسانه»، تایوان استادیس، جون 2019، صص 83_71.

لینک مطلب اصلی: Exploring Chinese Military Thinking on Social Media Manipulation Against Taiwan – Jamestown


[1] Nathan Beauchamp-Mustafaga
[2] Jessica Drun
[3] Ting Shou-chung
[4]   کومینتانگ به معنای تحت‌اللفظی «حزب ملی/ حزب ناسیونالیست» و مشهور به «جبهۀ ملی چین» حزب مؤسس جمهوری در چین و حزب حاکم (تایوان) است.
[5] Tsai Ing-wen
[6]  Liberty Times
[7] Xi Jinping
[8] Huayi
[9] Mark Stokes
[10] Sina Weibo
[11] Southern Min
[12] Hokkien
[13] Xiamen
[14] Strait TV 
[15] Voice of the Strait
[16] Ko Wen-je
[17] Sunflower Movement
[18] Han Kuo-yu
[19] Kaohsiung
[20] Nanjing Political Institute
[21] Mandarin
[22] RAND Corporation
[23] Project 2049 Institute

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

هجده − 15 =