بررسی برنامه‌های احتمالی ترامپ برای حضور در صحنه‌ی سیاسی آمریکا

مقدمه

بررسی احتمالات مختلف و توجه به ظرفیت‌ها، دو رویکرد متناقض را برای آینده‌ی سیاسی ترامپ ایجاد می‌کند. بین مردم به‌ویژه طبقه‌ی متوسط، ادامه‌ی حضور قدرتمند «دونالد ترامپ» در سیاست مشهود بوده و در مقابل با بررسی اظهارات چهره‌های مشهور در حاکمیت، حتی در بین جمهوری‌خواهان تصویر متناقض و مبهمی ایجاد می‌شود.

اساسا به قدرت رسیدن ترامپ و حضورش در کاخ سفید پدیده‌ای منحصر به‌فرد محسوب می‌شود. از این‌رو ادامه‌ی حیات سیاسی و نقش او در آینده‌ی کشور آمریکا برای تحلیلگران و کارشناسان حائز اهمیت است.بی‌توجهی به قوانین بازی در صحنه‌ی سیاسی یکی از ویژگی‌های ترامپ در زمان حضورش در سیاست بود. او پس از خروج از کاخ سفید بدون توجه به پرونده‌سازی و مانع تراشی‌های متعدد تلاش می‌کند نقش خود را در آینده‌ی سیاسی کشورش پررنگ‌تر جلوه دهد.در سوی دیگر طرفداران او همواره به چشم یک منجی به او می‌نگرند. در این خصوص یکی از چهره‌های مشهور طرفدار ترامپ « دن بونگینو[1]» در یک مصاحبه‌ی رادیویی پس از خروجش از کاخ سفید به او گفت: «ما به شما احتیاج داریم، ما احتیاج داریم شما در سیاست بمانید».[2]

تلاش‌ها برای ممانعت از بازگشت مجدد ترامپ به صحنه‌ی سیاسی وجود دارد و این مسیر از طریق پرونده‌سازی برای فعالیت‌های اقتصادی او می‌گذرد. با این حال ترامپ چنین اقداماتی را «بازی سیاسی» دانسته و توجه چندانی به آن‌ها ندارد. به‌هر‌حال در صورت موفقیت مخالفان ترامپ و محکومیت وی، احتمال می‌رود او یکی از نزدیکانش را برای دور بعدی ریاست‌جمهوری معرفی کند. اما آن‌چه که مسلم است، اراده‌ی واقعی او برای ادامه‌ی حضور در صحنه‌ی سیاسی آمریکا است. [3] مت شلاپ[4]  یکی از مؤثرترین چهره‌های جمهوری‌خواه نزدیک به ترامپ اظهار داشت: «حضور ترامپ در صحنه ی سیاسی آمریکا و تحولات مرتبط با آن بیش‌تر از آن‌که نتیجه اقدامی توافقی و برنامه ریزی شده باشد به رویکردی بی بدیل و ناخواسته مبدل شده و نمی‌توان جلوی آن را گرفت و یا محدود کرد.»[5] با این اوصاف نباید فراموش کرد که ترامپ در سال ۲۰۲۵ در سن ۷۸ سالگی خواهد بود. هم سن جو بایدن در حال حاضر و احتمالا با ضعف و ناتوانی های مرتبط با کهولت سن. بطورکلی به نظر می‌رسد ترامپ و همراهانش افق وسیع‌تر و بالاتر از ریاست‌جمهوری آمریکا را در نظر دارند. برنامه‌ریزی برای تاَسیس یک حزب شاید با نام اختصاری ماگا (MAGS)[6]  و یا «اول آمریکا» و همچنین تلاش برای تقویت این جریان در کنگره با حضور نمایندگانش، راه مطمئن تری برای ترامپ خواهد بود[7].

براساس اظهارات یکی از مشاوران ترامپ «جیسون میلر»[8]: «علاقه مستمر و پایداری برای ادامه‌ی حضور ترامپ در سیاست وجود دارد. مردم او را برای نامزدی در سال 2024 تشویق می کنند، اما او برای تصمیم گیری عجله ای ندارد. و این کار را در زمان مناسب انجام خواهد داد.»[9]در حال حاضر ، ترامپ همچنان درگیر انتخابات ۲۰۲۲ است. بر این اساس یکی از دلایلی که ترامپ خبری قطعی در مورد حضور احتمالی خود در انتخابات ۲۰۲۴ نداده، نپذیرفتن نتایج انتخابات  است. او در تلاش است با تاکیید بر «نظریه توطئه» انگیزه‌ی هوادارانش را برای حضور در صحنه حفظ کند. همچنین، توجه و تاکیید به موضوع تقلب می‌تواند راه را برای اعضای جمهوری‌خواه کنگره دربازبینی و تغییر قوانین رای‌گیری در آمریکا هموار کند. چنین فرآیندی از دید دموکرات‌ها به تضعیف حقوق رای اقلیت‌ها و در مقابل تقویت هواداران ترامپ، منجر خواهد شد.

اولین گردهمایی ترامپ و هوادارانش در«اوهایو»[10]

در یکی از جدی‌ترین گردهمایی ترامپ و طرفدارانش در اوهایو، رییس‌جهور پیشین آمریکا که از یک‌سو درگیر پرونده‌های قضایی بوده و از سوی دیگر برای ارتباط با هواداران خود امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نداشت، کم‌وبیش از تمایل خود برای شرکت در دور بعدی ریاست‌جمهوری آمریکا سخن می‌گفت.البته در سخنان او با وجود شعار طرفدارانش «چهارسال بیشتر»، جدیت و قاطعیتی برای حضور در صحنه‌ی سیاسی دیده نمی‌شد. در خلال سخنرانی، ترامپ بدون توجه به مباحث همیشگی بطور مستقیم به رییس‌جمهور فعلی «جو بایدن» تاخت و او را یک فاجعه برای جامعه‌ی آمریکا خواند و اعلام کرد: «جو بایدن در مقابل چشمانمان ملت ما را نابود خواهد کرد.»[11] در ادامه او به موضوع انتخابات و تقلب در آن توجه کرد. او ادعا کرد : «انتخابات تمام شد و برای ما پیروزی بزرگی بود. آن‌ها با روش‌های غیرقانونی نتیجه را به نفع خود تغییر دادند.» موضوع اصلی تجمع هواداران ترامپ در اوهایو، اعلام حمایت ترامپ از نامزدی «مکس میلر»[12]، کاندیدای جمهوری‌خواه این ایالت در مقابل «آنتونی گونزالس»[13]، از حامیان اصلی طرح استیضاح ترامپ درکنگره بود.  به نظر می‌رسد ترامپ با این روش قصد دارد از دنبال‌کنندگان طرح استیضاح خود در کنگره انتقام بگیرد. او پیشتر اعلام کرده بود علیه کاندیدهای امضا کننده‌ی طرح استیضاحش ، اقدام خواهد کرد.[14] این رویه به‌نوعی موازنه را در کنگره به نفع او تغییر خواهد داد.

با وجود اینکه ترامپ یکی از دلایل اختلاف نظر بین جمهوری‌خواهان است، اما بطور کلی اعضای حزب جمهوری‌خواه تمایل دارند از موقعیت و محبوبیت ترامپ به نفع خود استفاده کنند.برخی از جمهوری‌خواهان در ایالت‌های «نیوجرسی» و «فلوریدا» برای پیروزی روی کمک او حساب کرده‌اند.این شرایط می‌تواند جایگاه ترامپ در بین اعضای حزب را تقویت کند. البته کنایه‌های پی‌در‌پی ترامپ به جمهوری‌خواهان روابط او را در همین سطح حفظ خواهد کرد.

سناریو‌های احتمالی برای بازگشت ترامپ به صحنه‌ی سیاسی

در یک بررسی کارشناسی توسط برخی از صاحب‌نظران آمریکایی، برای آینده سیاسی ترامپ می‌توان چند احتمال را متصور بود. این احتمالات با دو رویکرد حضور در صحنه‌ی سیاسی آمریکا و یا بازی در خارج از صحنه‌ی سیاسی بررسی شده است.این سناریوها به شامل موارد زیر هستند:

ریاست حزبی نوظهور بنام «جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ»[15] از جریان جمهوری‌خواه

در دوره‌ی چهارسال ریاست‌جمهوری، ترامپ توانست به طرز باورنکردنی نظر اکثریت جمهوری‌خواهان را به خود جلب کند. اعضای حزب جمهوری‌خواه مجذوب شخصیت او بودند. طرفداران اصلی ترامپ بدون هیچ بهانه‌ای سخنان او را باور کرده و حتی حاضرند جان خود درمعرض خطر قرار داده و در شرایط کرونایی در گردهمایی‌های ترامپ شرکت کنند. در این میان نباید از افراد تاَثیر‌گذار و حامیان این حزب که بخش عمده‌ای از جامعه‌ی طرفداران ترامپ را تشکیل می‌دهند، غافل شد.هریک از کاندیدهای جمهوری‌خواه کنگره برای پیروزی در انتخابات به حمایت این بخش از طرفداران ترامپ نیاز دارند.

البته در کنار موارد فوق باید به دو رویداد تاریخی نیز اشاره کرد. اعضای جمهوری خواه کنگره در دو مقطع در مقابل ترامپ ایستادند. اولین بار در زمان انتخابات میان‌دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۲ بر سر موضوع تهدید «لیز چینی»[16] بود. در آن زمان سناتور جمهوری‌خواه «لیز چینی» بدنبال  استیضاح ترامپ در کنگره بود. جمهوری‌خواهان برای حمایت «لیز چینی» در مقابل ترامپ یک‌صدا ایستادند. همچنین، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، جمهوری‌خواهان از جمله نزدیکان ترامپ در کنگره در مقابل اظهارات او مبنی بر تقلب به مخالفت برخواستند.

تاسیس حزب سوم با عنوان «ماگا» و یا «اول آمریکا»

بعد از مخالفت برخی از فرمانداران جمهوری خواه ایالت‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان در کنگره در زمان حضور ترامپ در کاخ سفید، از جمله رهبر حزب جمهوری‌خواه «میچ مک کانل»[17]  برای ترامپ امیدواری به جمهوری‌خواهان، امری نامطمئن خواهد بود. به‌هر‌حال ظهور حزبی جدید از دل جمهوری‌خوهان فعلی، موضع این حزب را مقابل دموکرات‌ها در ایالت های کلیدی و حتی ایالت‌های سنتی آنان تضعیف خواهد کرد.حزب تازه تاَسیس تا مدت‌ها در مقابل دموکرات‌ها شکست ‌خواهد خورد.

تهییج هواداران برای فعالیت‌های خرابکارانه علیه نهاد‌های حاکمیتی

اعتراض مکرر ترامپ در مورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ و تاَکید بر کلیدواژه‌ی «تقلب» به نوعی طرفداران ترامپ را نسبت به حاکمیت و مشروعیت آن در آمریکا دلسرد خواهد کرد.چنین فرآیندی در نهایت حوادثی نظیر اشغال کنگره و درگیری مردم و حاکمیت را درپی دارد. اداره امنیت ملی آمریکا طرفداران نژاد پرست و خشونت‌طلب ترامپ را با عنوان ارتشی غیرقابل کنترل در خاک آمریکا عنوان کرده است.

ایجاد یک رسانه‌ی شخصی مستقل

توییتر به عنوان یکی از مؤثرترین ابزار ارتباطی ترامپ با جهان بود. مسدودسازی حساب او در این شبکه‌ی اجتماعی، انگیزه‌ی بسیار بالایی برای ترامپ بوجود آورد تا راه ارتباطی شخصی از جنس شبکه های اجتماعی برای خود ایجاد کند.[18] در صورت موفقیت در تاَسیس یک شبکه اجتماعی برای ارتباط مداوم با هواداران، ترامپ برای راه اندازی رسانه‌ای پرنفود، اقدام خواهد کرد. چنین اتفاقی در آینده بسیار محتمل خواهد بود.

انزوا و حذف ترامپ توسط حزب جمهوری‌خواه و کنگره

برخی از مسیرهای پیش روی ترامپ از دست او خارج است. باوجود پشتیبانی هوادارانش، در صورت یک توافق پشت پرده میان جمهوری‌خواهان کنگره، امکان حذف و سلب مشروعیت سیاسی او وجود خواهد داشت. با توجه به اطلاعات بدست‌آمده پس از واکنش ترامپ درباره‌ی حوادث مرتبط با اشغال کنگره توسط هوادارانش، نگرش بخشی از جمهوری‌خواهان نسبت به او عوض شده است. این موضوع در گفتگوها و آرای پنهانی آن‌ها مشهود است. برای اثبات این ادعا می‌توان به نتیجه رای‌گیری در مجلس نمایندگان برای حفظ «لیز چینی» به عنوان رهبر حزب جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان توجه کرد. او توانست آرای قاطع ۱۴۵ در مقابل ۶۱ مخالف را برای حفظ سمت خود کسب کند.«لیزچینی» پیشتر از طراحان و حامیان اصلی استیضاح ترامپ بود. به نظر می‌رسد جمهوری خواهان در محافل خصوصی خود برای حذف ترامپ از صحنه ی سیاسی آمریکا اجماع دارند.

نتیجه‌گیری

ظرفیت بوجود آمده پس از حضور ترامپ در صحنه‌ی سیاسی آمریکا و پیروزی دور از انتظار او در سال ۲۰۱۶، موارد غیرقابل انکاری در تاریخ سیاسی آمریکا خواهند بود. بدون توجه به این اتفاقات نمی‌توان آینده کشور آمریکا را ترسیم کرد.از اینرو فردی که در مرکزیت این رویداد قرار دارد به راحتی کنار نخواهد رفت. اما چگونگی حضور ترامپ درصحنه‌ی سایسی آمریکا پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲، موضوع مبهمی خواهد بود. حاکمیت و حتی هم‌حزبی‌های او دریک طرف و مردم در سمت مقابل بازیگران اصلی این فرآیند خواهند بود. به‌نظر می‌رسد ترامپ در طول چهارسال ریاست‌جمهوری تجربه‌ی کافی برای تعامل با بازیگران هردو طرف را کسب کرده است. او تلاش می‌کند با حذف مخالفان خود از طریق پایگاه مردمی‌اش، شرایط مساعدی را در بین جمهوری‌خواهان برای خود بوجود آورد. تبلیغ برای کاندیداهای مورد نظر و حذف جمهوری‌خواهان مخالف خود راهبرد مؤثری خواهد بود. در طرف دیگر، مردم سفید پوست طرفدار ترامپ هستند که باید گفت ترامپ در این زمین هوشمندانه و بسیار موفق ظاهر شده است. او با طرح گفتمان‌های چالش‌برانگیز و مورد مناقشه توانسته انگیزه‌ی طرفداران خود را حفظ کرده و درمواردی مانند اشغال کنگره، بالا ببرد.

در سویی دیگر مطبوعات و بطور کلی رسانه‌ها و نحوه‌ی تعامل با آن‌ها یکی دیگر از نقاط ضعف ترامپ بودند. البته او توانست با تثبیت عبارت «اخبار جعلی»[19]  تاحدودی هوادران خود را به حساب‌های شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی معطوف کند. این موضوع تا حد بالایی راهبردی مؤثر بود، اما پس از حذف حساب کاربری‌اش درشبکه های اجتماعی ،بویژه توییتر، امکان ارتباط مؤثر را از دست داد. برای جبران این نقطه ضعف تیم او تلاش می‌کند با تاَسیس یک شبکه‌ی اجتماعی منحصر‌بفرد محدودیت‌های بوجود آمده را جبران کند.[20]

به‌نظر می‌رسد حضور ترامپ در صحنه‌ی سیاسی آمریکا، حضوری هوشمندانه خواهد بود. او در تلاش است کلیه موانع، نقاط ضعف و حتی مخالفان خود را کنار بزند. ترامپ به‌خوبی ظرفیت‌های طرفداران خود را شناخته و به بهترین شکل از آن بهره می‌برد.تهییج هواداران و ایجاد نگرانی در مورد عملکرد دولت بایدن، تلاش برای تاَسیس رسانه‌ای شخصی برای ارتباط مؤثرتر با هواداران و همچنین تلاش برای حذف مخالفان خود در حزب جمهوری‌خواه از جمله اقداماتی است که می‌تواند حضور او در صحنه‌ی سیاسی آمریکا تقویت و حتی برای طولانی‌مدت تثبیت کند.


[1] Dan Bongino
[2] https://www.bostonherald.com/2021/06/04/talk-of-trump-2024-run-builds-as-legal-pressure-intensifies/
[3] https://www.bostonherald.com/2021/06/04/talk-of-trump-2024-run-builds-as-legal-pressure-intensifies/
[4] Matt Schlapp
[5] https://www.bostonherald.com/2021/06/04/talk-of-trump-2024-run-builds-as-legal-pressure-intensifies/
[6] Make American Great Again (MAGA)
[7] https://www.breitbart.com/news/with-ohio-rally-trump-kicks-off-maga-campaign-slog-2/
[8] Jason Miller
[9] https://www.bostonherald.com/2021/06/04/talk-of-trump-2024-run-builds-as-legal-pressure-intensifies/
[10] Ohio
[11] https://www.breitbart.com/news/with-ohio-rally-trump-kicks-off-maga-campaign-slog-2/
[12] Max Miller
[13] Anthony Gonzalez
[14] https://www.breitbart.com/news/trump-targeting-gop-impeachment-voter-at-ohio-revenge-rally/
[15] Trumpulican
[16] Liz Cheney
[17] Mitch Mc Connell
[18] https://action.nrsc.org/petition/trump-is-making-a-social-media-site-dp-ads/?utm_medium=ad&utm_source=dp_googletd&utm_campaign=20210616_na_trumpsocialprosp_audience0012_nrsc_jrc_ocpmycr_cm_creative00530_copy00415_us_b_18-99_gdnw_all_na_lp0074_acq_leads_na_na_na_na&utm_content=fun
[19] Fake News
[20] https://action.nrsc.org/petition/trump-is-making-a-social-media-site-dp-ads/?utm_medium=ad&utm_source=dp_googletd&utm_campaign=20210616_na_trumpsocialprosp_audience0012_nrsc_jrc_ocpmycr_cm_creative00530_copy00415_us_b_18-99_gdnw_all_na_lp0074_acq_leads_na_na_na_na&utm_content=fun

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

سیزده + 1 =