انگیزه ها و هزینه-فایده ها در ترور دکتر فخری زاده و سناریوی احتمالی ایران برای انتقام

دکتر شهید محسن فخری زاده، یکی از دانشمندان هسته ای و معاون وزیر دفاع ایران در یک حمله تروریستی در شهر آبسرد، در استان تهران ترور شد. وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف اعلام کرد که حمله تروریستی حکایت از”نشانه های آشکار” نقش صهیونیست­ها دارد. ظریف در توئیتر خود نوشت “تروریست ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را به قتل رساندند. این اقدام بزدلانه – با نشانه های آشکار نقش اسرائیل – نشان دهنده جنگ افروزی عاملان است.” رژیم صهیونیستی از اظهار نظر فوری خودداری کرد. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که فقط چند کاندید برای چنین حمله خصمانه ای وجود دارد که بدنام ترین این متهمان عبارت باشند از: بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ.

نشانه ها

اگر وقایع و اخبار اخیر مربوط به ایران و خاورمیانه را مرور کنیم، نشانه های زیادی از نقش این دو مجرم در جنایت مذکور خواهیم یافت.

چند هفته پیش، در ۱۶ نوامبر، مجله نیویورک تایمز افشا کرد که دونالد ترامپ از مشاوران خود پرسیده است که آیا گزینه های احتمالی برای حمله به نطنز، مقرّ اصلی هسته ای ایران، در هفته های پیش رو وجود دارد؟ این سوال ترامپ به دنبال گزارشی از آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران در حال حاضر بیش از ۲۴۴۲ کیلوگرم یا بیش از ۵۳۸۵ پوند اورانیوم غنی شده با درصد پایین دارد، مطرح شد. اگرچه مشاوران وی ظاهراً او را منصرف کردند و هشدار دادند که هرگونه حمله علیه تأسیسات ایران می تواند به راحتی به درگیری گسترده تری در منطقه منجر شود، اما نیویورک تایمز گزارش داد که وزیر دفاع برکنار شده مارک اسپنسر و سایر مقامات ارشد پنتاگون به طور محرمانه نگرانی های خود را در مورد تصمیمات رئیس جمهور برای آغاز عملیات علیه ایران یا پروژه های هسته ای آن، قبل از اینکه کاخ سفید را ترک کند، ابراز کردند.

از آنجایی که ایالات متحده یک هفته قبل از ترور، دو فروند بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس (Boeing B-52 Stratofortress) و ناو هواپیما بر یو اس اس نیمیتز USS Nimitz) ) را به خلیج فارس فرستاده بود، خبرگزاری های اسرائیلی-عبری از جمله والا نیوز(Walla)، اسرائیل هایم (Israel Hayom) و ماکور ریشون (Makor Rishon) گزارش دادند ارتش اسرائیل به دلیل حملات احتمالی آمریکا به ایران، از چند هفته قبل به حالت آماده باش در آمده است. چند روز بعد، رسانه های رژیم صهیونیستی به ویژه رادیو ارتش، با گزارشی از جلسه مخفیانه وزیر امور خارجه پمپئو و نتانیاهو با محمد بن سلمان ولیعهد، تأکید کردند که موضوع اصلی این دیدار ایران، ایران و ایران است.

از همه مهمتر اینکه، بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ مستقیماً به شخص دکتر فخری زاده اشاره کرده بود و اظهار کرد که وی رئیس پروژه عماد (project Amad) است؛ با این عنوان که این پروژه یک برنامه نظامی ایرانی است، ” تا برای بسیاری از موشک های بالستیک که جمهوری اسلامی به تازگی در اختیار دارد، کلاهک هسته ای تولید کند”. و همچنین نتانیاهو تأکید کرد که “رئیس پروژه عماد دکتر محسن فخری زاده است. این اسم را به خاطر بسپارید.”

بر اساس اظهارات مقامات ایرانی به ویژه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، از زمان ترور دانشمندان هسته ای ایران در سال ۲۰۰۹، که تحقیقات بعدی از نقش رژیم صهیونیستی در ترورها حکایت داشت، دکتر فخری زاده یکی از پرافرادی بوده است که به شدت تحت محافظت بوده است چراکه انتظار میرفت ایشان گزینه بعدی ترور باشند.

 همچنین، پس از ترور دکتر فخری زاده، دونالد ترامپ با انتشار یک توییت از روزنامه نگار برجسته اسرائیلی در خبرگزاری هاآرتص، یوسی ملمان (Yossi Melman)، ادعا کرد که دکتر فخری زاده “سالها توسط موساد تحت تعقیب بوده است.” در واقع، همه مقامات ایرانی و برخی مقامات آمریکایی بر این باورند که نقش رژیم اسرائیل در این ترور اخیر با چراغ سبز و دستور ترامپ همراه بوده است. بنابراین سوال اصلی اینجاست که چرا ترامپ و نتانیاهو به نمایندگی از ایالات متحده و رژیم صهیونیستی تصمیم گرفتند در این زمان به حمله تروریستی علیه ایران اقدام کنند؟

انگیزه های دونالد ترامپ

علیرغم این واقعیت که مشاوران ترامپ در مورد هرگونه حمله به تأسیسات ایران به وی هشدار داده بودند (که این حملات می تواند به راحتی به درگیری گسترده تری تبدیل شود)، انگیزه های جدّی برای ترامپ وجود دارد که باعث می شود مانند یک فرد دیوانه رفتار کند. در واقع، گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ذخیره اورانیوم غنی شده در ایران، برای میراث ریاست جمهوری ترامپ یک افتضاح بود، زیرا از یک طرف، وی از توافق هسته ای بین المللی برجام، در سال ۲۰۱۸ خارج شد تا میراث اوباما را لکه دار کند و ادعا کند که او می تواند علاوه بر تغییر رفتارهای ایران، معامله بهتری با ایران منعقد کند. و از طرف دیگر، نه تنها فشار حداکثری ترامپ، ایران را مجبور به قبول توافق جدید نکرد، بلکه ایران به مقدار زیادی از ذخایر هسته ای دست یافت، امری که ساکنان جدید کاخ سفید، رئیس جمهور پیشین، یعنی دونالد ترامپ را به عنوان مقصر معرفی خواهند کرد.

ترامپ که یک بار در انتخابات و دادگاه عالی مغلوب جو بایدن شد، تمایل دارد بار دیگر در سال ۲۰۲۴ نامزد ریاست جمهوری شود. و از آنجا که جو بایدن رئیس جمهور منتخب می خواهد توافق هسته ای را در سال ۲۰۱۵ از سر بگیرد، طبیعتاً ترامپ تمام تلاش خود را می کند تا مصالحه ی آتی برای بازگشت به توافق هسته ای ایران غیرممکن شود.

قبل از انتخابات، ایالات متحده و ایران دو بار در آستانه جنگ قرار گرفتند، یکبار  در سال ۲۰۲۰ بعد از ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط ایالات متحده آمریکا (که در آن، ایران با حملات موشکی علیه پایگاه هوایی عین الاسد واکنش نشان داد ) و دیگری در سال ۲۰۱۹ هنگامی که پهباد گلوبال هاوک آمریکا ( Global Hawk) توسط ایران ساقط شد. در هر دو مورد، دونالد ترامپ از پاسخ دادن به ایران خودداری کرد، چراکه ممکن بود به یک جنگ منطقه ای در خاورمیانه منجر شود. بنابراین این مسئله می توانست کمپین تبلیغاتی ریاست جمهوری ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به خطر بیندازد. اما این بار، منجر شدن به جنگ با ایران می تواند به نفع رئیس جمهور وقت در کاخ سفید باشد. در واقع، ترامپ سعی دارد توجه لابی های قدرتمند صهیونیستی در ایالات متحده را جلب کند تا به او برای انتخابات  ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کمک کنند. همچنین، او می تواند انتقام پهباد گلوبال هاوک و بمباران پایگاه هوایی عین الاسد را بگیرد، با توجه به اینکه برای این اقدامات، از جانب بایدن مقصر شناخته می شود.

ترامپ اینگونه فکر می­کند که حتی در صورت عدم پاسخ ایران به ترور دکتر فخری زاده، در بازه ی ریاست جمهوری وی، او چیزی را از دست نداده است و همچنان می­تواند ادعا کند که توانسته است بدون راه اندازی “جنگ های بی پایان” خطر را از ایالات متحده آمریکا و همپیمانش در منطقه دور کند.

انگیزه های نتانیاهو

برای تحلیل نقش رژیم جعلی اسرائیل در این ترور، لازم است به تحولات داخلی آن توجه کرد. معترضین طی چندین هفته در مکان های مختلف علیه مفاسد نتانیاهو تجمع کردند و خواستار استعفای وی شدند. او با فرار از بازجویی های دادگاه، سعی می کند خود را در قدرت حفظ کند، درحالی که وانمود می کند که تنها ابرقهرمانی است که می تواند با حذف تهدیدات احتمالی و بدون پذیرفتن خواسته های مردم فلسطین، نفوذ اسرائیل در منطقه را توسعه دهد. علاوه بر این، باید در نظر بگیریم که او در رقابت با بنی گانتز و حزبش است. همچنین، وعده ی دولت قریب الوقوع بایدن، در مورد پیوستن دوباره به توافق هسته ای با ایران، رژیم صهیونیستی را همچون ترامپ نگران می کند. با توجه به اینکه بایدن ممکن است با طرح وی مبنی بر تصرف کرانه باختری، که یکی از وعده های انتخاباتی او بود، مخالف نیز باشد؛ بنابراین، آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ بهترین فرصت برای دستیابی نتانیاهو به برخی منافع است.

نتانیاهو می داند که ترور برای رژیم اسرائیل هزینه بر خواهد بود، اما او با مالیات های مردم آمریکا به دنبال جنگ با ایران است. در حال حاضر، درگیری گسترده منطقه­ای به نفع خواسته های نتانیاهو و ترامپ خواهد بود تا از شکست های داخلی خود بگریزند. هدف دیگری که آنها به دنبال آن هستند، این است که احزاب داخلی ایران را برای پاسخگویی به ترور، به دو جبهه مخالف تقسیم کنند. به هر حال، “حتی اگر” ایران بلافاصله به رژیم صهیونیستی پاسخ ندهد، نتانیاهو فکر می کند که می تواند جنایت دیگری را با هزینه ی کم به لیست خود اضافه کند.

انتقام احتمالی ایران

مقامات ایرانی از اهداف رژیم صهیونیستی برای درگیر کردن ایران در نزاع های ویرانگر با ایالات متحده آمریکا در آخرین روزهای دوره ترامپ، آگاه هستند، اگرچه افکار عمومی مردم ایران برای گرفتن «انتقام سخت» به دولت فشار می آورد. من شخصاً معتقدم که رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، رویکرد به اصطلاح “صبر استراتژیک” را اعمال می کند. با این حال، نظام در حال برنامه ریزی برای موقعیت پس از ترامپ است تا رژیم صهیونیستی را به دادگاه عدالت بکشاند و ثابت کند که از این به بعد، زندگی برای رژیم  جعلی اسرائیل چقدر سخت خواهد بود. نتانیاهو خواهد دید که چگونه ایران نه تنها ایالات متحده را به برجام بازمی گرداند، بلکه انتقام ترور غیرقانونی را نیز خواهد گرفت. ترور معاون وزیر دفاع ایران نشان دهنده دو نکته است: ۱) تغییر در مهره های بازی ۲) اعلام جنگ. آتشی که در تهران برپا شده، دودش از تلاویو دیده خواهد شد.

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

سیزده + هشت =