انقلاب اسلامی ایران و سیاست بین الملل: روندهای جهانی و پویایی منطقه ای

انقلاب ایران یک شوک برای سیاست بین الملل بود. در واقع، این یک رویداد مهم مذهبی سیاسی، فرهنگی و ملی بود که نشان داد راه سومی (متمایز از سرمایه داری غربی و کمونیسم) وجود دارد. از آن زمان به بعد یک شک و تردید در مورد فعالیت های آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی ظاهر شد. هیچ یک از آنها هرگز نمی توانستند کاملاً مطمئن باشند که تنها رهبران جهان، آنها هستند.

نتیجه گیری قطعی در مورد علّت و معلول در روابط بین الملل دشوار است زیرا عوامل زیادی در آن زمان در تعامل بودند. واضح بود که انقلاب اسلامی، منافع استراتژیک و اقتصادی مهم غرب را که ارتباط تنگاتنگی با رژیم شاه داشت، به چالش می کشد. باید به خاطر داشت که هنری کیسینجر به جهانیان یادآوری کرد که شاه “نادرترین چیز، یک متحد بی قید و شرط” بود. به طور گسترده تر، انقلاب اسلامی این تصور را ایجاد کرد که ایالات متحده یک دشمن جدید در خاورمیانه دارد.

ابهامات زیادی در همه حوزه های زندگی بین المللی و منطقه ای وجود دارد که نظم جهانی را در سال های آینده تغییر خواهد داد. از این رو، مجمع ایرانی دفاع از حقیقت مفتخر است میزبان نشستی علمی با موضوع «انقلاب اسلامی ایران و سیاست بین‌الملل: روندهای جهانی و پویایی منطقه ای» باشد تا انقلاب اسلامی ایران و پیامدهای منطقه ای و بین المللی آن از ابعاد مختلف را تبیین سازد.

پروفسور رادنی شکسپیر

پروفسور رادنی شکسپیر مفسر سیاسی مشهور و استاد مدعو اقتصاد باینری در دانشگاه تریساکتی در جاکارتا، اندونزی است. شکسپیر یکی از بنیانگذاران جنبش جهانی عدالت، یکی از اعضای شورای مسیحیان مدافع عدالت پولی است. آقای شکسپیر مقالات متعددی در مورد مسائل خاورمیانه با تمرکز ویژه بر ایران، بحرین و سوریه نوشته است. آخرین کتاب او “پارادایم جهانی مدرن” در سال ۲۰۰۷ توسط انتشارات دانشگاه تریساکتی منتشر شد.

دکتر کوین بارت

دکتر کوین بارت یک محقق اسلام شناس-عرب شناس و یکی از شناخته شده ترین منتقدان آمریكایی جنگ علیه تروریسم است. از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ دکتر بارت در کالج ها و دانشگاه های سانفرانسیسکو، پاریس و ویسکانسین تدریس می کرد. در تابستان ۲۰۰۶ دکتر بارت توسط گروهی از قانونگذاران ایالتی جمهوری خواه مورد حمله قرار گرفت، آنها خواستار اخراج او از شغل خود در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون به دلیل عقاید سیاسی وی شدند. دکتر بارت در سال ۲۰۰۸ برای کنگره در ویسکانسین کاندید شد و در حال حاضر به عنوان مؤسس غیرانتفاعی، سخنران عمومی، نویسنده و مجری گفتگوی رادیویی کار می کند.

دکتر مایکل جونز

ای. مایکل جونز نویسنده، دانشگاهی، تحلیلگر رسانه، و سردبیر مجله کالچر وارز (جنگهای فرهنگی) است. او دکترای خود را از دانشگاه تمپل، پنسیلوانیا دریافت کرد و در کالج سنت مری، یک مدرسه زنان کاتولیک در ساوت بند، ایندیانا، تدریس کرد. جونز نویسنده بیش از ۴۰ کتاب از جمله “فلز بی حاصل: تاریخ سرمایه داری به عنوان تضاد بین کار و ربا” (۲۰۱۴) است.

پنجشنبه، ۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۸:۰۰ تا ۱۹:۳۰ به وقت ایران

لینک پیوستن به ما : https://www.skyroom.online/ch/u23243435/icdt

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

سه × 1 =