یهودستیزی راستهای مسیحی در دوران ریاست جمهوری ترامپ

چکیده

روند یهودستیزی در میان راست های مسیحی با به قدرت رسیدن ترامپ رشد فزاینده ای به خود گرفت. و به نحو گسترده ای همه ایالات ها، خصوصا ایالت های جنوبی، درگیر خرابکاری گروه های نفرت از میان راست های مذهبی شدند. البته رشد این نوع خرابکاری می­تواند جنبه های مختلفی داشته باشد. اما آن چه که برای این نوشته اهمیت دارد بررسی ربط و نسبت توسعه ی گروه های مذکور با روی کار آمدن دولت ترامپ، به عنوان یک شخص مسیحی و راست است. و در ادامه خواهیم دید که بسیاری از این فعالیت های گروهی بازتابی از اقدامات و سخنرانی­های دونالد ترامپ یوده است.

ریشه های تاریخی مساله یهودستیزی در میان مسیحیان

خصومت با یهودیت اختراع دوره کنونی نیست. به بیان واضح تر، امری نیست که ما تنها در دوره ریاست جمهوری ترامپ مشاهده کنیم، بلکه به دوران قدیم باز می گردد. آبا کلیسا به یهودیان به دلیل طرد مسیح از جامعه مومنین حمله می­کردند و آن ها را به خاطر رنج و مصیبت هایی که به مسیح وارد کردند مورد شماتت قرار می دادند. در کتاب مقدس، انجیل یوحنا، یهودیان به نام فرزندان شیطان خوانده شده اند؛ یا افسانه های ساخته و پرداخته توسط مسیحیان در مورد یهودیان به مواردی اشاره دارد همچون: افترای خون( قتل یک کودک مسیحی به خاطر خونش)، هتک حرمت میزبان، زیست شناختی از یهودیان به مثابه موجودات غیرانسانی. همه این افسانه تا سالها میان مسیحیان با همین عنوان وجود داشت تا اینکه با رشد ادبیات مدرن در میان روشنفکران باعث شد، اصطلاح جدیدی به خود بگیرد: نژاد. در قرن نوزدهم، اصطلاح نژاد یهود، جایگزین همه این افسانه های پرداخت شده در بین مسیحیان شد. و متفکران مسیحی در باب یهودیان به نحو تازه ای شروع به تامل کردند. برای مثال هردر(1803-1744) و فیشته( 1814-1762) به تصور ملت به عنوان یک جامعه ارگانیک پرداختند و نظرشان در مورد یهودیان را به مساله نژاد باز گرداندند.  به این بیان که یهودیان هرگز در میان جماعتی غیر از جماعت یهود احساس قرابت نمی کنند و خودشان را بخشی از آن جامعه نخواهند دانست. همین نگاه است که باعث شد، یهودیت بیش از آن که یک دین باشد ربط و نسبت وثیقی با مساله قومیت و نژاد پیدا کند. همین فهم باعث شد بسیاری از مسیحیان با یهودیت چه به مثابه دین چه به مثابه یک قومیت مبارزه کنند. این نوع مبارزه توسط گروه های افراطی میان مسیحیان به وضوح دیده می شود. (washingtonpost,2019)

یهودستیزی راست های مذهبی

یهودستیزی یک مساله منسوخ یا از بین رفته برای مسیحیان آمریکایی نیست. بلکه هدفی است مقدس برای احیای آمریکا. این نوع رفتارهای افراطی که شاهدیم به مسیحیان پروتستان باز می گردد. همان مذهبی که اساسش با اعتراض به جریان غالب شکل گرفت. پروتستان های آمریکایی عقیده دارند که تنها راه به دست آوردن کشوری سالم، یکپارچه سازی جماعت کشور است. چرا که هر نوع سیاستی از قبیل پذیرش مهاجرت، بها دادن به تبلیغ همه ادیان، میدان دادن به نژاد های که جز خرابکاری ثمره ای ندارند، همگی مخدوش است و باعث زوال آمریکا می شود. همین سیاست ها و قانون ها باعث شد عده­ای خودشان دست به کار شوند به صورت محلی برای عقیده شان بجنگند. که نتیجه اش تشکیل گروه های نفرت مسیحی شد. گروه هایی که سرسازش با هیچ گروهی به جز پروتستان های سفید پوست ندارند. (Anti-Defamation League,2017)

یهودستیزی راست های سیاسی

طبق آماری که کمیته نظر سنجی یهودیان آمریکا منتشر کرده است، حدود 70 درصد یهودیان، از جمهوری خواهان شاهد یهودستیزی بودند( برای دموکرات ها این رقم 37 است). و حدود 75 درصد از یهودیان گروه های راست افراطی را تهدیدی بسیار جدی برای خود قلمداد می کنند. آنچه واضح است یهودستیزی در هر دو گروه راست و چپ وجود دارد، ولی افراطی ترین نوع دشمنی با یهود برای گروه های راست است. گروه هایی که از هیچ گونه اقدامات خشونت بار ابا ندارد. لذا توجه به گروه های افراطی-مذهبی مشخصه ای است برای درک سیاست های کلی جناح مربوط به آن سیاست مدار. به عنوان مثال انتظار می رود که یک راست افراطی سرسازش با سایر ادیان، خصوصا یهودیت نداشته باشد. (Anti-Defamation League,2017)

یهودستیزی در دوره ریاست جمهوری ترامپ

ترامپ در سال 2016 با هدف ساختن امریکایی قدرتمند و خالی از هر گونه سیاست های محافظه کارانه به نمایندگی از حزب جمهوری­خواه نامزد ریاست جمهوری شد. با توجه با سابقه ای که از جمهوری خواهان موجود است، انتظار می رفت ترامپ مسامحه یا محافظه­کاری از خود نشان ندهد. از قضا چنین انتظاری در همان روزهای اول نامزدی به حقیقت پیوست. در سال 2016 دونالد ترامپ با انتشار تصویری گرافیکی از هیلاری کلینتون در کنار ستاره داود و انبوهی از پول با سرتیتر ” فاسد ترین نامزد تاریخ” در توییتر منتشر کرد. مشخص است که ستاره داود نشان رژیم اسرائیل است و ترامپ، هیلاری را به مافیای بزرگ اسرائیلی منتسب کرد. همین اقدام باعث شد تا حدی وضعیت برای گروه های مسیحی معتقد روشن شود که ترامپ چه سویه های سیاسی دارد. لذا سببی شد تا در تبلیغات ریاست جمهوری، ترامپ را نماینده مسیح بدانند. نماینده ای که آمده است تا مسیحیت را از نو احیا کند. با توجه به این مساله گروه های مذهبی به حمایت از ترامپ به پا خاستند و خودشان را صاحب دولت بعدی دانستند. این امر سبب شد گروه های نفرت که منتسب به پروتستان­های مسیحی­اند بیش از پیش جرئت به اقدام برخی افراطی کاری کنند. (The new states man,2018)

با روی کار آمدن ترامپ و شدت گرفتن قدرت راست های مذهبی نگرانی ها بالا گرفت و تحلیل گرها شروع به تحلیل در باب آینده پر التهاب آمریکا گردند. از میان آنها برخی معتقد هستند که این قدرت گیری گروه های نفرت کشور را سرگرم اموری بیهوده ای می کند که سالها پیش منسوخ شده است و شایسته نیست کشور بزرگی مانند آمریکا درگیر مساله نژاد پرستی یا نزاع میان ادیان شود. (American politics and policy,2020)

دبورا لیپستاد، استاد دانشگاه و پژوهشگر یهودستیزی، معتقد است این درجا زدن در دوره ترامپ بیشتر برای امریکا ضررآفرین شد. چرا که مساله زندگی سیاه پوستان و یهودیان بیش از پیش بالا گرفت. در ضمن بیان می کند دشمنی راست های مسیحی به مراتب به این گونه چالش ها دامن زده و می زند.  ولاد خایکین( میر ملی برنامه های یهودستیزی) بیان می کند که یکی از فجایع غیر قابل حذف تاریخ آمریکا به وجود آمدن Qanon است. سازمانی که عامل اصلی شورش هاست و مهم ترین آن هم حمله به کاخ ریاست جمهوری در سال 2020 است. (Anti-Defamation League,2021)

نتیجه گیری

با همه این ها، برخی افراد به دنبال تبرئه کردن ترامپ از اتهام یهودستیزی اند. برای آن هم دفاعیه هایی دست و پا کردند؛ از قبیل: داشتن نوه های یهودی، ازدواج کردن ایوانیکا با شخصی یهودی و حمایت ترامپ از سران رژیم اسرائیل. اما هیچ کدام از این ها باعث نمی شود که اندیشه ها و اقدامات ترامپ را یهودستیزانه ندانیم؛ یا دست کم مخالف یهودستیزی بدانیم. آنچه بیش از گفته های ترامپ اهمیت دارد اقداماتی است که در طول چهار سال ریاست جمهوری خود انجام داده است. اقداماتی که به نحو غیر آشکار یهودستیزانه بودنشان نمایان است. و در واقع، ترامپ با توجه به همان تاریخچه مسیحیت است که باور داشت یهودیان نسبت به آمریکا وفادار نیست اند چراکه پیش از این گفته شد یهودیان خود را متعلق به هیچ گروه یا کشور خاصی جز یهودیت نمی دانند.


https://www.adl.org/news/press-releases/anti-semitic-incidents-surged-nearly-60-in-2017-according-to-new-adl-report
https://www.newstatesman.com/us-election-2020/2020/10/anti-semitism-time-trump
https://www.dailywire.com/news/anti-semites-are-out-force-trump-ben-shapiro?utm_term=&utm_campaign=dw_conversions_subscriptions_performancemax_na&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=6411461344&hsa_cam=16590646933&hsa_grp=&hsa_ad=&hsa_src=x&hsa_tgt=&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=CjwKCAjwu_mSBhAYEiwA5BBmf1duAvS290_chbYLqoaokg8yqJEyNJQItgAhxksU8rDGG2JPEQ01LhoCEhAQAvD_BwE
https://blogs.lse.ac.uk/usappblog/2020/12/23/donald-trump-talks-very-differently-about-the-jewish-people-compared-to-past-presidents/
https://www.washingtonpost.com/outlook/2019/12/17/how-donald-trump-is-stoking-anti-semitism-while-claiming-fight-it/
https://la.adl.org/news/opinion-the-link-between-donald-trump-and-anti-semitism/?gclid=CjwKCAjwu_mSBhAYEiwA5BBmf4OJdBi2TixjwlP37-j0fF0_Cq82ZEKyb2e_wyZ1Qz0qkLGPwFZCnxoCdF0QAvD_BwE

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

20 − 19 =