پسا انتخابات آمریکا و دودی که به چشم خودش می رود

برخی کارشناسان هشدار می دهند که ایالات متحده در آستانه جنگ داخلی است. امیدوارم اینطور نباشد. اما در حال حاضر، به ویژه با توجه به توطئه مسلحانه برای سرنگونی دولت میشیگان و گروگان گیری فرماندار، نمی توان آن را منتفی دانست. در جنگ داخلی محتمل، توطئه ی اخیراً خنثی شده در رابطه با تلاشی بی ثمر برای ربودن فرماندار میشیگان و محاکمه  وی، همراه با حمله مسلحانه به نیروی انتظامی را ملاحظه کنید. در ایالات متحده چنین دسیسه هایی تعجب آور نیستند.

بخشی از مشکلات “دودی است که به چشم خود آمریکا می رود” – به عبارت دیگر امپریالیسم ایالات متحده به دلیل ماجراجوی­ خطرناک در خارج از کشور – عراق، گرانادا، پاناما، افغانستان و غیره – دسته بزرگی از کهنه سربازان نظامی را بوجود آورده است که آموزش دیده اند برای حل نزاع های سیاسی از طریق ابزار نظامی، عمل کنند. آنها که در زمینه سلاح و مواد منفجره آموزش دیده اند، اکنون این درس ها را در خانه خود اجرا می کنند. عواقب این کار به قدری ترسناک است که نمی توان به آن اندیشید.

انتخابات ریاست جمهوری را، -برطبق سیستم قدیمی الکترال کالج – که به نامزدی با کمترین آراء، اجازه می دهد پیروز شود، نمی توان کاملاً دموکراتیک فرض کرد. بنابراین، طبق الکترال کالج، یک رای ریاست جمهوری در وایومینگ کم جمعیت، بیش از کالیفرنیای پرجمعیت ارزش دارد. 

این سازوکار قرن هجدهم، از میل و خواسته نخبگان بنیانگذار نشات میگیرد تا  تصمیم “غلط” رای دهندگان را خنثی کند و همچنین قدرت و نفوذ بیشتر به ایالاتی نظیر ویرجینیا که شامل جمعیت عظیم بردگان بود را افزایش دهد. کالج انتخاباتی از ایالات کوچکتر و محافظه کار نظیر وایومینگ، داکوتاها، آیداهو، و غیره بهره می برد و از ایالات بزرگتر، مترقی و متنوعی نظیر کالیفرنیا هیچ منفعتی نمی برد.

 احزاب کوچک از نظر صلاحیت رأی گیری با تبعیض روبرو هستند، نیازی به گفتن نیست که آنها با عدم پوشش خبری در مطبوعات نیز مواجه هستند. این احزاب به اصطلاح “کوچک” خنثی می شوند و به طور کلی از دسترسی به برگه های اخذ رأی منع می شوند تا انحصارطلبی دو حزب اصلی که توسط جناح های مختلف نخبگان کنترل می شوند، ادامه یابد.

 اهداکنندگان ثروتمند از نظر تامین منابع مالی احزاب سیاسی، مزیّتی دارند. انحصار دو حزبی، بودجه هنگفتی را صرف تبلیغات در تلویزیون، رادیو و سایر سیستم عامل ها نظیر فیس بوک می کند؛ و احزاب “کوچک” چنین سرمایه ای برای هزینه کردن ندارند.

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

چهارده + یازده =