قربانی شدن حقوق بشر به دست رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی در سایه ی سکوت رسانه ای

ماه مبارک رمضان،در تمامی کشور های مسلمان سرآغازی برای تجدید حیات معنوی و عبادت است و هر مسلمانی دوست دارد تا در سایه صلح و آرامش بیش ترین استفاده را از این ماه مبارک بکند. اما در فلسطین و قدس اشغالی چیز دیگری در حال به وقوع پیوستن است.از اغاز ماه مبارک رمضان درگیری های شدیدی بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان رخ داده است. در طی روز های گذشته نظامیان صهیونیست حملات پیاپی ای را به مسجد الاقصی در منطقه ی قدس اشغالی شروع کرده اند.این حملات به بهانه ی فرا رسیدن ایام عید یهودیان موسوم به پسح(فسح) است.نظامیان صهیونیست قصد دارند تا مسجد الاقصی را جهت ورود شهرک نشینان صهیونیستی و برای انجام آیین های مذهبی،پاک سازی کنند تا پس از سرکوب کامل ساکنان قدس اشغالی و نماز گزاران مسجد الاقصی، شهرک نشینان صهیونیست بتوانند به آیین های مذهبی خود بپردازند.

جنایات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی

رژیم صهیونیستی در طی روز های اخیر جنایات مختلفی را در منطقه ی قدس اشغالی و در مسجدالاقصی مرتکب شده است که مصداق بارز نقض حقوق بشر توسط این رژیم است. طی دو سال اخیر میزان تجاوزات شهرک نشینان به مسجدالاقصی چند برابر شده است. این افزایش شامل دفعات تجاوز و تعداد افراد شرکت کننده در این تجاوزرات می‌شود. یکی از عوامل آغاز  نبرد «شمشیر قدس»- که در ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی توسط مقاومت فلسطین در حمایت از قدس انجام شد- همین تجاوزگریها بود که از صحن مسجدالاقصی نیز فراتر رفته، به محله‌های فلسطینی نشین شهر قدس توسعه یافته بود. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از مدیر مسجد الاقصی در روز چهارشنبه 20 آوریل 2022 بیش از ۷۰۰ شهرک نشین صهیونیست به صحن‌های مسجدالاقصی یورش آورده اند.

در روز های اخیر و در پی تجاوز نظامیان و شهرک نشیان صهیونیستی ده ها تن از فلسطینینان زخمی و به شهادت رسیده اند. همچنین مرکز اطلاع رسانی در پی گزارشی اعلام کرده است که در ۱۲ روز نخست ماه مبارک رمضان، یکصد و ۷۴ فلسطینی در مناطق مختلف اراضی اشغالی به بازداشت نظامیان صهیونیستی درآمده‌اند.ریاض اشقر مدیر این مرکز گفت که ۱۹ نفر از بازداشت شدگان کودک هستند.براساس گزارش این مرکز، تعدادی از افراد بازداشتی نیز از رهبران حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری بودند. (مرکز اطلاع رسانی فلسطین, 2022)

همچنین در منطقه ی “باب العامود” در قدس اشغالی و در محوطه ی مسجد الاقصی نظامیان صهیونیست برای سرکوب فلسطینینان روزه دار از باتون،گاز اشک آور،اسپری فلفل و بمب های صوتی استفاده کرده اند.این رژیم همچنین برای پرتاب گازهای اشک آور در مسجد الاقصی از پهباد های خویش استفاده نموده است.

از دیگر جنایات رژیم صهیونیستی در روز های اخیر همچنین میتوان به به شهادت رساندن تعدادی از فلسطینینان در کرانه باختری و همچنین هجوم به شهرک “سبسطیه” به بهانه ی عید فصح اشاره نمود.

نقض حقوق بشر در سایه ی سکوت رسانه ها و سازمان های مدافع حقوق بشر

نمونه های فوق از مصادیق آشکار نقض حقوق بشر و در تناقض کامل با معاهدات و پیمان های بین المللی است.بازداشت کودکان،به شهادت رساندن جوانان فلسطینی،تعرض و تعدی به زنان و سالمندان،جلوگیری از نماز گزاران فلسطینی برای ورود به مسجد الاقصی،سرکوب روزه داران با گاز های اشک آور،استفاده از بمب های صوتی و… همگی چهره ی کاملا ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی را آشکار میکند. جالب تر آنکه این جنایات رژیم صهیونیستی در زیر سایه ی سانسور خبری رسانه های مختلف غربی و آمریکایی انجام می شود.بسیاری از رسانه ای غربی و آمریکایی با چند خبر ساده و گویا بی اهمیت به سادگی از کنار این جنایات رژیم صهیونیستی عبور کردند. خبرگزاری های مشهور جهانی همچونCNN و یا BBC پوشش خبری لازم در خصوص این جنایات را نداشته اند. مقدار این جنایات و نقض حقوق بشر بدان اندازه بود که حتی شهروندان برخی کشور های غربی و آمریکایی نیز تنوانستند در مقابل آن سکوت کنند.به عنوان مثال در روز سه شنبه 19 آوریل 2022 صدها نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس با برگزاری تجمعی اعتراض آمیز در مقابل ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در لندن، اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها را محکوم کردند و با سر دادن شعارهای ضد اسرائیلی، خواستار اعمال فشار دولت انگلیس برای توقف اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی شدند. این در حالی است که  سخنگوی بوریس جانسون تنها ابراز نگرانی نمود و طرفین را به خویشتن داری در این خصوص دعوت کرد!. موضع گیری دبیر کل سازمان ملل،آنتونیو گوترش نیز تفاوت چندانی با سخنگوی جانسون نداشته و او تنها در خصوص حوادث اخیر در مسجد الاقصی ابراز نگرانی نمود.

رسانه ها و سیاستمداران غربی و آمریکایی در خصوص جنایات اخیر رژیم صهیونیستی یا سکوت در پیش گرفته اند و یا بعضا با موضع گیری های ضعیف و بی اهمیت از کنار آن عبور میکنند.اما این یک سیاست کلی و استاندارد برای رسانه ها و سیاستمداران غربی و آمریکایی نیست و می توان گفت مسئله ی حقوق بشر امروزه به مثابه ی ابزاری قدرتمند و مدرن برای اعمال فشار بر کشور های هدف در دستان صاحبان رسانه قرار دارد. و حتی سازمان های مدافع حقوق بشر نیز دچار این سیاست زدگی و تناقض  شده اند. چشمان کور سازمان دیده بان حقوق بشر(Human Right Watch) هیچ یک از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی را رصد نکرده است.این در حالی است که در خصوص موضوع ورود زنان به ورزشگاه ها در ایران این سازمان در فاصله ی کمتر از یک هفته_31 مارس2022تا  6آوریل 2022_ دو گزارش را منتشر کرده است.

(Human right watch, 2022)

حقوق بشر،استاندارد دوگانه غربی_آمریکایی

امروزه یکی از مشکلات اصلی مسئله ی حقوق بشر،گرفتار شدن این مقوله ی مهم و ارزشمند در دستان کسانی است که خود ناقض آن هستند.و ازین مقوله برای پیشبرد اهداف خود در سراسر جهان استفاده میکنند.حقوق بشر و محکوم کردن ناقضان آن شاید امروز به یک سلاح مدرن در جنگ های روانی و اجتماعی تبدیل شده است که ذی نفعان در مواقع مناسب از آن استفاده می کنند. یکی از مواردی که میتواند سیاست زده بودن این مقوله را نشان دهد،اتفاقاتی است در طی جنگ روسیه و اوکراین رخ داده است.بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین، حجم وسیعی از رسانه ای غربی و آمریکایی به پوشش خبری این موضوع پرداختند و از روسیه یک جنایتکار جنگی ساختند.در مقابل پروژه قهرمان سازی از ژلینسکی و مقاومت مردم اوکراین نیز کلید خورد.اوکراین و جنایات روسیه تیتر یک بسیاری از خبر گزاری ها برای روزهای طولانی بود.اما حمایت از اوکراین در مقابل روسیه تنها محدود به پوشش خبری-رسانه ای نماند و تحریم های بسیار شدیدو متنوعی نیز از سوی آمریکا و کشور های غربی بر ضد روسیه اعمال شد.در مقابل اما مقاومت مردم فلسطین در مقابل نظامیان صهیونیستی گویا هیچ جذابیتی برای رسانه های غربی و آمریکایی ندارد و نقض مکرر حقوق بشر توسط صهیونیست ها در منطقه ی قدس اشغالی و محدوده ی مسجد الاقصی به هیچ وجه خاطر سازمان های مدافع حقوق بشر را مکدر نمی کند!.


(2022, اوریل 13). Retrieved from مرکز اطلاع رسانی فلسطین: https://farsi.palinfo.com/news/2022/4/13/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-174-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7-%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86
(2022, April). Retrieved from Human right watch: https://www.hrw.org/middle-east/north-africa/iran

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

هشت + شش =