نویسنده؛ امیر نظامی مقدم
چکیده
پس از ۱۸ ماه مذاکره که ۶ دور نخست در زمان روحانی و سپس تغییر ریل ماهوی مذاکرات با روی کار آمدن آیت الله رئیسی و تعیین تیم جدید برای مذاکره، رفع کامل تحریمهای ظالمانه و یکجانبه علیه ایران ، دریافت تضمین برای عدم تکرار بدعهدی از سوی آمریکا و اروپا، پایان اتهمات بی اساس آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت بازرسی بی حد وحصر سایتهای هستهای و انتفاع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به صورت دائمی ، محور و تمرکز اصلی تیم مذاکره کننده ایران بوده است اما با کارشکنی دولتهای غربی و استمرار ادعاهای واهی آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیدن به توافق در هالهای از ابهام قرار دارد در این گزارش تلاش شده است ضمن تبیین تلاشهای سازنده جمهوری اسلامی کار شکنی طرفهای مقابل واکاوی و بررسی شود و در پایان ضمن ارائه نتیجهگیری، توصیههای پیشنهادی (از جمله عدم گره زدن منافع حیاتی ملی به بحران انرژی در اروپا) تقدیم میگردد.
مقدمه
پرونده فناوری صلحآمیز هستهای جمهوری اسلامی ایران از پیچیده ترین پروندههایی میباشد که در طول چند دهه اخیر نظام بینالملل با آن مواجه است.در سال ۲۰۱۵ ایران در توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنشها بر سر برنامه هستهای خود دست پیدا کرد. معاهدهای که نه تنها عایدی برای جمهوری اسلامی نداشت بلکه به اهرم فشار و مزیتی برای طرف مقابل در راستای تحقق اهداف خصمانه خود مبدل شد.دولت آمریکا در اردیبهشتماه سال ۱۳۹۷ علیرغم اذعان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و شدیدترین تحریمها را علیه ایران اعمال کرد. ایران نیز در واکنش، با اتخاذ “استراتژی مقاومت”، ضمن تقویت متحدان منطقهای خود، توان هستهای خود را افزایش و سطح غنی سازی را از ۵٪ به ۶۰٪ افزایش داد تا سیاست فشار حداکثری خودش را به آمریکا وارد کند. اما با روی کار آمدن دموکراتها، دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری زمینههای لازم برای بازگشت کشورش به توافق هستهای برجام را فراهم کند.
تبیین موضوع
پس از ۱۸ ماه مذاکره که ۶ دور نخست در زمان روحانی و سپس تغییر ریل ماهوی مذاکرات با روی کار آمدن آیت الله رئیسی و تعیین تیم جدید برای مذاکره، رفع کامل تحریمهای ظالمانه و یکجانبه علیه ایران ، دریافت تضمین برای عدم تکرار بدعهدی از سوی آمریکا و اروپا، پایان اتهمات بی اساس آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت بازرسی بی حد وحصر سایتهای هستهای و انتفاع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به صورت دائمی ، محور و تمرکز اصلی تیم مذاکره کننده ایران بوده است. ایران در این دور از گفتوگوها، با ترکیب یک هیات جدید و با حضور افراد متخصص حوزههای اقتصادی، مالی و بانکی وارد گفتوگوها شد و همین امر نشان دهنده عزم جدی طرف ایرانی برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود و این نکته تاثیر خود را بر طرف مقابل گذاشت و برخی از آنها اذعان کردند که ترکیب هیات مذاکره کنندهی ایرانی نشان دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است. نکته مهم این است که ایران در این مذاکرات برنامههای خود را در قالب دو سند یکی با موضوع لغو تحریمهای ظالمانه وغیرقانونی و دیگری با موضوع هسته ای به طرف مقابل ارائه داد. باید به این نکته اشاره کرد که استراتژی مشترک آمریکایی- اروپایی و لفاظیهای رژیم صهیونیستی به عنوان قطعهای از این پازل برای «اعمال فشار حداکثری بر ایران» معطوف به یک هدف اصلی، یعنی «مهار همهجانبه ایران قدرتمند» صورت میگیرد.
ذکر این نکته نیز ضروریست که هرگاه مذاکرات احیای برجام با عنایت به کارشکنیهای دولتهای غربی شکست بخورد، با توجه به تجربههای پیشین ایران در قبال رویکرد مشترک غربی ها، ابعاد طرح جایگزین آمریکایی ها در برابر ایران، طرح اتهامهای بیاساس بر مبنای دادههای گمراهکننده علیه برنامه هستهای تهران از قبیل طرح ادعاهایی واهی نظیر نظامی شدن برنامه هستهای، همراه با ارائه دادههای کاملاً مجعول مانند اسنادی ادعایی درباره اقدام ایران به ساخت پنهان سلاح هستهای، طرح اتهاماتی ازجمله عدم التزام ایران به تعهدات پادمانی آژانس بینالمللی انرژی اتمی، به همراه تلاش برای تصویب قطعنامهای ضد ایرانی در شورای حکام آژانس و ارسال پرونده ایران از شورای حکام آژانس به شورای امنیت، ایران هراسی رسانهای با طرح ادعاهایی مبنی بر مقصر نامیدن ایران در صورت عدم موفقیت مذاکرات احیای برجام و متعاقباً مقصر شناساندن ایران به افکار عمومی جهان در نابودی این توافقنامه بینالمللی و نهایتاً اجماع سازی جهانی علیه ایران، مدنظر رویکرد آمریکاییها و متحدانش در مقابل ایران بوده و هست.
سردرگمی آمریکا در روند مذاکرات هستهای
بدون شک مهمترین عامل در اتخاذ مواضع متناقض و سردرگم آمریکا در طول مذاکرات هستهای مربوط به پایداری ایران بر منافع و حقوق قانونی خود در طول مذاکرات علیرغم تهدیدهای طرفهای غربی، لابی گسترده رژیم صهیونیستی و سرسپردگی مقامات آمریکایی به این رژیم و ناتوانی دولت بایدن در انخاذ تصمیم سیاسی در آستانه انتخابات میان دورهای بوده است.از سوی دیگر با توجه به اقدام جمهوری اسلامی ایران در اتخاذ پاسخ مناسب به بدعهدی طرفهای غربی از طریق افزایش قابلتوجه ظرفیتها و توانمندیهای هستهای خود بهویژه در حوزه غنیسازی پیام قاطع و مؤثری به طرفهای مقابل داده شد مبنیبر اینکه جمهوری اسلامی از توانمندی لازم و مکفی برای پیشبرد برنامه هستهای خود حتی در شرایط وضع شدیدترین تحریمها برخوردار بوده و از این منظر تهدید به امکان شکست مذاکرات و تداوم و تشدید تحریمها مانعی برای پیشرفتهای فنی ایران در عرصه هستهای نخواهد بود.این موضوع چالش عظیمی را برای مقامات آمریکایی ایجاد کرد زیرا عملاً مهمترین اهرم در دسترس آنها برای اعمال فشار بر ایران را بیاثر کرده بود. همین امر به سردرگمی آمریکاییها در فرایند مذاکرات منجر شد و موجبات تأخیر آنها در ارائه پاسخ و نیز اتخاذ مواضع متناقض را فراهم ساخت.البته ذکر این نکته نیز ضروریست که در تصمیم گیری سیاست خارجی آمریکا تنها دولت بایدن تصمیم ساز نیست بلکه به طور کلی متغیرهایی در چارچوب فردی، نقشی، حکومتی، ملی(ویژگیهای جامعه فارغ از حکومت) و بینالمللی و سیستمیک مورد توجه قرار میگیرد لذا یکی از سناریوهایی که آمریکا دنبال میکند و ساختار رژیم آمریکا آن را در نظر دارد خودداری از دادن ضمانت و جلوگیری از وابستگی دولتهای غربی به منابع انرژی جمهوری اسلامی و تسریع در به ثمر نشستن پروژه گازی رژیم صهیونیستی و مرز دریایی با لبنان است.
تروئیکا به دنبال تامین آرامش خاطر رژیم صهیونیستی
با شروع عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین برای جلوگیری از گسترش ناتو به حیاط خلوط این کشور نظام بین الملل شاهد صحنهای جدید از معادلات بین المللی میباشد.پس از اقدام دولتهای غربی به تحمیل تحریمهای گسترده علیه روسیه ، این کشور در اقدامی مقابله به مثل نیز نسبت به تحریم صدور حاملهای انرژی به اروپا مبادرت ورزید.یکی از تاثیرات جنگ اوکراین تغییر نگرش دولتهای غربی نسبت به بازار انرژی جمهوری اسلامی برای تامین منابع انرژی خود است اما علیرغم تغییر شرایط ، لابی گسترده رژیم صهیونیستی جهت اخذ امتیازات بیشتر از جمهوری اسلامی و یا به اصطلاح شکست مذاکرات به ضرر منافع جمهوری اسلامی ، تروئیکا نقش مخرب خود را در مذاکرات پیگیری می کند، به نحوی که در چند روز اخیر در قالب بیانیهای برای تکمیل پازل عملیات روانی آمریکا،رژیم صهیونیستی و آژانس، ایران را مسئول شکست احتمالی مذاکرات معرفی میکند .و ذکر این نکته ضروریست مهمترین محور مشترک آنها، نگرانی از پررنگ شدن نقش ایران در قبال تحولات منطقهای و بینالمللی است که موجب تضعیف حضور رژیم صهیونیستی از یک طرف و کاهش منافع اقتصادی این سه کشور اروپایی از جهت تجارت و فروش سلاح و .. است.
نقش مخرب آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان قطعهای از پازل فشار آمریکا_رژیم صهیونیستی و تحقق چرخه معیوب تحریمها
باعنایت به سابقه سیاسی کاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و روند توقعات نابجا و بی پایان که بالاخره با دادن امتیازهای متعدد و دسترسی های بی سابقه در برجام تمام شده بود، امروز با ایفای نقش فعال رافائل گروسی دبیر کل آژانس و فشارهای آمریکا ، اسرائیل و متحدین منطقهای وفرامنطقهای خود مجددا همان مدل مواجه غیرفنی و غیرکارشناسی با اغراض سیاسی آغاز شده است.پس از ۱۸ ماه مذاکره و پاسخ کاملا منطقی و سازنده جمهوری اسلامی ایران به پیش نویس نماینده سیاست خارجی اروپا که حتی از سوی وی منطقی ارزیابی شد با کارشکنی ایالات متحده و دولتهای غربی ، فشارهای رژیم صهیونیستی تا کنون بی نتیجه مانده و در چند روز اخیر عملیات روانی گستردهای از سوی کشورهای مذکور و آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه یافته است ، که این نوشتار مجال پرداختن به آن را به طور مفصل برنمیتابد اما بازخوانی اظهارات گروسی جهت تبیین نقش مخرب آن که در حقیقت به جای شورای حکام تل آویو را مورد خطاب قرار داده ضروریست.گروسی در گزارش ۱۲ سپتامبر در آستانه نشست شورای حکام ؛ با اظهار بی اطلاعی از برنامه هستهای ایران تاکید کرد که دچار شکاف اطلاعاتی شدهایم و این شکاف هر روز بزرگتر میشود . وی به وجود فشار سیاسی اذعان کرده و خواهان بازرسی آژانس از ۳ سایت با ادعاهای واهیاست و با زیر پاگذاشتن حاکمیت منفی جمهوری اسلامی تاکید که ایران دلیلی برای خروج از NPT ندارد بنابراین کافیاست که اظهارات کاملا سیاسی و غیر فنی گروسی با اظهارات وی در خصوص اوکراین و رژیم صهیونیستی مقایسه شود.
لذا جمهوری اسلامی ایران نباید در برابر زیاده خواهی های بی مبنای آژانس عقب نشینی کند، که قطعا پس از یک گام عقب نشینی، باید گام های بعدی را نیز بردارد و این احتمال وجود دارد مجددا پرونده هسته ای ایران که طی این سال ها عادی سازی شده مجددا تبدیل به یک مساله تهدید امنیت جهانی شود و ایران درگیر همان روند سال های دهه هشتاد و ابتدای دهه نود در موضع پاسخگویی به سوالات و اتهامات آژانس قراربگیرد وبا اتخاذ رویکردمقاومت فعال در تعاملات خود در نظام بین الملل واز جمله سازمان بین المللی انرژی اتمی، بازیای دیپلماتیک و تهدید طرف مقابل مبنی بر خروج از NPT را در پیش گیرد.والبته خارج شدن از NPT در متن معاهده پیشبینی شده است و اگر شرایط خروج از این معاهده تحقق پیدا کند خروج از آن به معنای تخلف از NPT یا در هم شکستن این معاهده نیست.اظهر من الشمس هست که امروزه؛سازمانهای بینالمللی بازتاب و تابعی از قدرت و منافع کشورها هستند و ماهیت ثانویه و نقش درجه ۲ وحاشیهای در روابط بین الملل دارد به گونهای که کشورهای منفعتطلب به سازمانهای بینالمللی همچون آژانس انرژی اتمی تنها به عنوان ابزاری برای پیش برد اغراض خصمانه خود و افزایش قدرت جهت تامین منافع ملی خود استفاده می کنند از این رو همانگونه که در نظام بین الملل سلسله مراتب غیر رسمی وجود دارد ، درسازمانهای بینالمللی نیز همه کشورها از قدرت برابر برخوردار نیستند و سازمانهای بین المللی (همچون آژانس انرژی اتمی) ابزار قدرتمندی در دستان قدرتهای بزرگ می باشد تا منافع ملی خود را تأمین و سهم خود را از قدرت جهانی افزایش دهند .در این راستا داوید بارنیا رئیس دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) در کنفرانس انستیتو بین المللی مبارزه با تروریسم با ستودن موضع آژانس در قبال ایران تاکید کرد که پروندهی هستهای جمهوری اسلامی در آژانس باید مفتوح بماند و امضای توافق هستهای نیز به ایران در برابر عملیاتهای موساد مصونیت نخواهد بخشید.
اسرائیل صحنهگردان فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری دولتهای غربی و آژانس بین المللی انرژی اتمی
همه رهبران رژیم صهیونیستی تاکید دارند که اسرائیل طرف توافق نیست و به آن پایبند نخواهد بود، اما باید پرسید که آیا واقعاً اسرائیل یک طرف این توافق نیست؟
در طول تاریخ شاهد این حقیقت هستیم که کشورهای غربی به رهبری آمریکا به جای رژیم صهیونیستی و طبق شرایط اسرائیل با ایران مذاکره می کنند و منافع خود را در رابطه با ایران پیش می برند تا رضایت اسرائیل را جلب و امنیت ملی آن را تضمین کنند.در بعد سیاسی و در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی که در چند سال اخیر در تشکیل کابینه منسجم ناکام مانده است، رهبران این رژیم هر کدام تلاش میکنند تا نهایت بهره را از پرونده هستهای جمهوری اسلامی جهت پیروزی در انتخابات آینده داشته باشند.دولت بایدن، در حالی که رسماً از سیاست اسرائیل حمایت نمیکند ، ترجیح می دهد لاپید به عنوان نخست وزیر باقی بماند تا از دشواری احتمالی برخورد با دولت ائتلاف راست افراطی به رهبری نتانیاهو در مورد ایران و مسئله فلسطین جلوگیری کند و از طرفی لاپید به خوبی میداند که در صورت به بن بست رسیدن مذاکرات دست برتر را درمقابل نتانیاهو خواهد داشت.
اما سوالی دیگر که مطرح است؛ اگر اسرائیل جایگزینی برای توافق هسته ای ارائه نمیدهد، چرا تهدید می کند که به عملیات مخفیانه خود علیه ایران ادامه می دهد و برای جنگی بزرگ علیه ایران و سلاحهای هستهای ادعایی آماده می شود؟یکی از تحلیلگران نظامی معاریو در پاسخ به این سوال می گوید: به نظر من، وزیر دفاع بنی گانتز و همه رهبران، فهمیده اند که توافق بد است، اما از اقدام نظامی علیه ایران به صورت مستقیم می ترسند ، به خصوص که در سطح گسترده آن را توصیه نمیکند.”دیگر ناظران اسرائیلی بر این باورند: “اگر اسرائیل آشکارا با این توافق مخالفت نکند، مشروعیت عمل (نظامی) قبل یا بعد از امضای آن را نخواهد داشت.” آنها این بهانه را دارای ایرادات زیادی می دانند: از جمله اینکه حمله نظامی گسترده به تاسیسات هسته ای ایران اقدامی است که در هر صورت مستلزم هماهنگی با آمریکا برای دریافت کمکهای نظامی و لجستیکی گسترده است. جدای از مواضع دیپلماتیک اسرائیل چه رسمی و چه غیررسمی، هیچ جایگزینی برای توافق هسته ای برای امضای مجدد بین قدرت های بزرگ و ایران ارائه نمیدهد و نکته قابل توجه آن است این ابرقدرت ها به جای اسرائیل با ایران مذاکره کردند نه به نام سازمان ملل.در هر دور مذاکرات، اروپا ، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی تابع خواسته ها و شروط اسرائیل بودند. اسرائیل قبل، حین و بعد از هر دور مذاکرات در جریان مذاکرات بوده و منافع استراتژیک اسرائیل مبنای مذاکره به قیمت ضایع شدن منافع استراتژیک آمریکا و اروپا بود. در شرایط کنونی پیش بینی میشود اروپا دیگر طاقت پرداخت بهای خواسته اسرائیل را ندارد و آمریکا دیگر نمی تواند به خاطر منافع استراتژیک اسرائیل به اروپا فشار بیشتری وارد کند.خشم اسرائیل و تمام تلاشهای قبلی، فعلی و بعدی اسرائیل برای شکست هرگونه توافق با ایران از اینجا سرچشمه میگیرد.
رژیم صهيونيستي منافع کشوری را جز منافع اسرائيل به رسميت نمیشناسد و در عمق دكترين ايدئولوژيك صهيونيستي كه جهان غرب به خاطر خدماتي كه در خط مقدم جبهه رویارویی با شرق به ویژه در مواجهه با جهان عرب و اسلام و اینکه غرب در ازای آن هر خدمتی را که لازم است اسرائیل برای تضمین بقا و تقویت هژمونی خود در خاورمیانه به غرب ارائه مي كند، مديون اسرائيل است ودر عمق ایمان یهود، همه مردم برای خدمت به اسرائیل خلق شده اند و اگر برتری و سلطه ظاهری خود را بر منطقه از دست بدهد، جایی در خاورمیانه ندارد.بنابراین اسرائیل چاره ای جز مقابله با متحدان جمهوری اسلامی ایران به جای رویارویی مستقیم با ایران ندارد و بر این امر در محافل سیاسی و امنیتی اسرائیل اجماع دارند .
آیا «اسرائیل» جنگی «پیشگیرانه» به راه می اندازد که به جنگ منطقه ای شامل ایالات متحده تبدیل می شود، به طوری که امضای توافقنامه دوباره غیرممکن میشود؟
برای رژیم صهیونیستی راه گریزی نیست، چه تسلیم آینده ای تاریک که هژمونی و پیشروی خود را برای عادی سازی با کشورهای منطقه از دست بدهد و چه جنگی را آغاز کند که در آن درگیر یک ماجراجویی بزرگ است و آیا استعمار غرب هنوز هم می تواند برتری اسرائیل را در آینده تضمین کند، یا غرب آن را رها خواهد کرد و باید از خود دفاع کند؟ این موارد موضوعاتی است که اسرائیل را سردرگم و حاکمان آن را آشفته می کند و رژیم صهیونیستی را در برابر چالش های تاریخی و بحرانی قرار میدهد.بنابراین اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در ادامه راهبرد بحران آفرینی آمریکا برای کسب منافع ملی خود قابل تحلیل است و پیش بینی میشود که سیاست امر واقع را دنبال کرده و تنشها را در منطقه خاکستری افزایش دهد.
نتیجه گیری
شرایط موجود در نظام بین الملل موجب تغییر در معادلات بین المللی و به نفع جمهوری اسلامی رقم خورده است. لذا دولت های غربی و رژیم صهیونیستی هر کدام به اقتضای شرایط خود(آمریکا و رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات و نیاز میان مدت اروپا به منابع نفت و گاز ایران و کاهش هزینههای جهانی حاملهای انرژی) حداکثر تلاش خود را برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی در جهت تعدیل مواضع خود مبذول داشته و سعی دارند تا با باقی ماندن مسائل پادمانی و فنی واهی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم چنان پرونده هستهای مفتوح بماند و ازآن به عنوان کانون و محور بحران برای از سر گیری مجدد مذاکرات و گنجاندن موضوعات موشکی و منطقهای استفاده کنند لذا با تمسک به راهبرد قطعی قرآن کریم از هرگونه سازش در مقابل غرب برحذر بود((وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ)) چرا که هر گونه عقب گرد از سوی جمهوری اسلامی گام روبه جلوی دشمن را در پی دارد و به اندک راضى نيست. فقط با سقوط كامل و محو مكتب و متلاشى شدن اهداف جمهوری اسلامی راضى مىشود.
آمریکا و رژیم صهیونیستی بدنبال حل و فصل مناقشه گازی لبنان و اسرائیل برای جایگزینی گاز روسیه و جلوگیری از وابستگی اروپا به منابع انرژی ایران بوده هستند لذا از هر گونه سازش به بهانه فروش نفت و گاز باید پرهیز شود و منافع کشور را که میزان و سنجشی برای موفقیت سیاست خارجی است به مشکلات منابع انرژی اروپا گره نزد چرا که بنابر آموزه آیه شریفه ((وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ ۖ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا)) که در بردارنده سیاست مقاومت فعال یعنی گامی فراتر از موازنه تهدید بوده و به ما سفارش میکند که اگرچه ممکن است مقاومت هزینهای در برداشته باشد اما دولتهای متخاصم نیز در مضیقه و شرایط دشواری خواهند بود با این تفاوت که نصر خدا و پیروزی ما سنت بی بدیل الهی است.
یقینا انرژی هستهای جزء منافع حیاتی برای کشور در میان مدت و طولانی مدت بوده و دولتهای غربی به خوبی از این مسئله آگاهند و تمامی جهود خود را برای جلوگیری از خود کفایی و استفاده گسترده صلح آمیز از این فناوری را مبذول داشته و این حقیقت را برنمیتابند و از طرفی به فضل الهی دیگر دوگانه کاذب و برساخته هستهای_اقتصادی بر ذهنیت مردم حاکم نیست و دست دشمن در این خصوص خالیاست.
در بد عهدی دولتهای غربی و در رأس آن آمریکا، هیچ شکی وجود نداشته و اخذ ضمانت جهت استناد به آن امری ضروری مینماید اما با عنایت به ساختار قانون شکن آمریکا ضمانت اصلی و حقیقی ابتکار عمل و اقدام مقابله به مثل جمهوری اسلامی است و نکته قابل توجه آن است که مقاومت فعال جمهوری اسلامی به ثمر نشسته به گونهای که بر اساس نظر سنجی اندیشکدههای حزبی و غیر حزبی ایالات متحده اکثر آمریکاییها ایران هستهای را پذیرفتهاند اخیرا تارنمای اندیشکده آمریکایی شورای امورجهانی شیکاگو با انتشار نتایج یک نظرسنجی خبر داد که بیشتر آمریکاییها از بازگشت کشورشان به توافق هستهای حمایت میکنند و۵۹ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی این موسسه مستقل غیرحزبی با بازگشت آمریکا به برجام موافقند که در این میان ۴۱ درصد جمهوریخواهان، ۷۳ درصد دموکراتها و ۶۱ درصد مستقلین چنین موضوعی را تایید میکنند و در پایان توصیههای پیشنهاد جهت بررسی و اجرای در دستگاههای دخیل ارائه و تقدیم میگردد؛
۱. اتخاذ رویکرد تهاجمی و جایگزنی آن به جای رویکرد دفاعی به عنوان مواضع رسمی دولت در مقابل عملیات روانی طرف مقابل
۲. استفاده گسترده و بیش از پیش از ظرفیت دیپلماسی عمومی و سفارتخانهها جهت جهاد تبیین و جهاد کبیر(فلاتطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا)
۳. حمایت تقنینی مجلس شورای اسلامی از اتخاذ راهبرد مقاومت فعال به عنوان سیاست قطعی جمهوری اسلامی و جلوگیری از فعال سازی مکانیسم ماشه توسط دولتهای غربی
۴. گذار به سمت غنی سازی ۹۰ درصد جهت تامین سوخت زیر دریاییها و دیگر موارد استفاده صلح آمیز
۵. افزایش هوشیاری دفاعی_امنیتی در مقابل ضربه احتمالی رژیم صهیونیستی در راستای ناکام گذاشتن تقویت اهرمهای فشار علیه جمهوری اسلامی ایران
۶. تلاش در جهت تعمیق روابط با چین و روسیه و گسترش هماهنگیها و مناسبات اقتصادی،سیاسی و امنیتی و حضوری سازنده در مناقشات میان این ۲ کشور و آمریکا
۷. پیگری فعال سیاست همسایگی
۸. جلوگیری از شکل گیری،گسترش و تعمیق ناآرامیهای سیاسی واجتماعی در کشورهای محور مقاومت چرا که آشفتگی سیاسی و اجتماعی در این کشورها جزء راهبرد بحران آفرینی آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت مشغول ساختن توان دیپلماتیکی و سیاسی_امنیتی کشور به طور همزمان در چند جبهه قلمداد میشود
۹. استفاده از ظرفیتهای گسترده سازمانهای بین المللی و توسعه روابط(اقتصادی،تجاری،سیاسی و امنیتی) با کشورهای عضو و حذف دلار از مبادلات تجاری
۱۰. بهبودی شرایط اقتصادی
۱۱. تقویت موضع حزب الله در مناقشه گازی میان لبنان و رژیم صهیونیستی و جلوگیری از بهرهبرداری نامشروع رژیم اشغاگر قدس
۱۲. استقاده از ظرفیت اپک برای تاثیر گذاری بر بازار انرژی
۱۳. گسترش عملیاتهای مقاومت در قلب رژیم صهیونیستی جهت تعمیق و گسترش آشفتگی سیاسی واجتماعی در اسرائیل و تاثیر گذاری بر صحنه انتخاباتی این رژیم
۱۴. گسترش اتحادهای دو چند جنانبه منطقهای و هزینه سازی تعمیق روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی و عقیم ساختن عادی سازی روابط از طریق مهندسی روابط دو جانبه و چند جانبه و ارتباط گیری با مردم این کشورها از طریق برند سازی
آنچه بیان شد صرفا دیدگاه نویسنده بوده است و بیان کننده دیدگاه مجمع ایرانی دفاع از حقیقت نیست.
https://www.reuters.com/world/iran-seeks-stronger-us-guarantees-revival-2015-nuclear-deal-2022-08-31/ https://www.economist.com/middle-east-and-africa/2022/09/08/never-ending-nuclear-talks-with-iran-are-bordering-on-the-absurd https://www.almayadeen.net/news/politics/%D8%B7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86:-%D9%84%D9%85-%D9%86%D8%AE%D8%B1%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%88%D9%88%D9%8A-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%83%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A8%D9%8A%D8%A9-%D8%AA%D8%B7%D9%8A%D8%B9-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D8%A9 https://www.reuters.com/world/france-britain-germany-say-irans-stance-iaea-probe-jeopardises-nuclear-talks-2022-09-10/ https://www.politico.com/news/2022/09/02/biden-iran-envoy-classified-briefing-nuclear-talks-00054699 https://www.politico.com/video/2022/08/24/israels-lapid-urges-western-countries-to-leave-iran-deal-negotiations-679788 https://www.politico.com/news/2022/08/23/israelis-u-s-iran-nuclear-deal-00053363 https://www.aljazeera.com/favicon_aje.ico https://www.economist.com/middle-east-and-africa/2022/09/08/never-ending-nuclear-talks-with-iran-are-bordering-on-the-absurd https://www.al-monitor.com/originals/2022/09/israel-capitalizes-deadlock-iran-nuclear-talks https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-02/iran-nuclear-talks-stall-again-after-latest-response-from-tehran https://www.almayadeen.net/analysis/%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B0%D8%A7-%D8%B3%D9%8A%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%82%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%88%D9%88%D9%8A-%D9%85%D8%B9-%D8%A5%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D8%B6%D8%B1 https://www.almayadeen.net/analysis/%D9%84%D9%8A%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%86%D8%A8%D9%84%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%88%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D8%B0%D9%8A-%D8%AA%D8%AE%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A5%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%84-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%88%D8%AF%D8%A9-%D8%A5%D9%84%D9%89-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA https://www.alaraby.co.uk