تاثیر 5G بر امنیت سایبری

مقدمه

چه بخواهیم و چه نخواهیم استقرار و گسترش 5G در نهایت نحوه زندگی و کار مردم را دگرگون خواهد کرد. هم کشورها و هم شرکت‌ها در رقابت برای به کارگیری و گسترش سریع‌ترین و بزرگترین شبکه‌های 5G به سر می‌برند. هر چند 5G روزهای اولیه خود را سپری می‌کند، اما پتانسیل عظیمی در خلق فناوری‌های جدید متحول کننده و توسعه صنایع جدید دارد.

مزایای فناوری 5G

شبکه‌های 5G برای ارائه سرعت داده بالا، ارتقای پایایی، تأخیر بسیار کم، افزایش ظرفیت شبکه ارتباطی، افزایش میزان دسترسی و بهبود تجربه کاربری طراحی شده‌اند. 5G تقریباً هر کار و همه چیز را با کارایی و راندمان بالا به هم متصل می‌کند.

بزرگترین ذینفعان از سرعت بالا داده و پایایی بهتر شبکه، شرکت های اقتصادی و سازمان ها خواهند بود. کسب و کارها کارایی را به شدت بهبود می بخشند و دسترسی سریع‌تر به اطلاعات و تجربیات بهتری را برای کاربران فراهم می کنند.

به محض پیاده‌سازی کامل 5G، انتظار می‌رود صنایعی نظیر نیرو و برق، مراقبت‌های بهداشتی، فناوری ارتباطات و اطلاعات، لجستیک، نظامی و بسیاری موارد دیگر متحول شوند و ابتکارات/پروژه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی هوشمند و پزشکی از راه دور، کارخانه‌های هوشمند، شهرهای هوشمند و حمل‌ونقل هوشمند محقق شود. پذیرندگان اولیه این فناوری به دنبال بهره‌برداری کامل از پتانسیل Big Data، رایانش ابری، هوش مصنوعی و بسیاری از زمینه‌های تحول‌آفرین دیگر خواهند بود. 5G مکمل این فناوری‌ها خواهد بود و تدریجاً خدمات شبکۀ متعارف کنونی را متوقف خواهد کرد.

چالش های امنیتی

به کار گیری وسیع 5G در سال‌ها/دهۀ آینده بدون چالش نخواهد بود. 5G به عنوان ستون فقرات جوامع و اقتصادهای دیجیتالی انجام وظیفه خواهد کرد. ابداع نرم افزارها و خدمات مبتنی بر 5G و نقش تأمین‌کنندگان در ساخت و بهره‌برداری از شبکه های 5G به عنوان چالش‌های امنیتی بسیار جدی شناخته می‌شوند.

از آنجایی‌که 5G میلیاردها دستگاه، شی و سیستم را به هم متصل می‌کند، چالش‌های امنیت سایبری منحصربه‌فردی را به همراه خواهد داشت. دستگاه‌های متصل به شبکه در بخش‌ها و زیرساخت‌های حیاتی مانند بانکداری، انرژی، بهداشت و حمل و نقل و همچنین سیستم‌های کنترل صنعتی مهم در بردارنده اطلاعات حساس را در نظر بگیرید. لزوم افزایش امنیت و ایجاد شبکه های 5G انعطاف‌پذیر برای آنها ضروری است.

  • سطوح حمله پتاسنیل بسط یافتن را دارند؛ و در نتیجه مواجهه و ایجاد چالش‌های منحصر به فرد برای تیم های امنیتی IT (فناوری اطلاعات) افزایش می‌یابد. شبکه‌های 5G مبتنی بر نرم‌افزار خواهند بود و مجرمان سایبری به دنبال سوءاستفاده از نقص‌هایی مانند فرآیندهای ضعیف توسعه نرم‌افزار برای درج درهای پشتی خواهند بود.
  • حملات DDoS مبتنی بر IoT (اینترنت اشیاء) و آنهایی که آسیب پذیری‌های اپلیکیشن‌های نهایی را هدف قرار می دهند با استقرار شبکه های 5G به میزان قابل توجهی افزایش خواهند یافت. کارشناسان امنیتی پیش بینی می‌کنند که حفاظت در برابر DDoS مهم‌ترین چالش امنیتی برای تامین ایمنی 5G خواهد بود. تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و خطر حملات اکسپلویت[i] را افزایش می‌دهد. سازمان‌ها و کسب‌وکارها باید روی قابلیت‌ها و توانایی‌های خود جهت مدیریت آسیب‌پذیری سرمایه‌گذاری کنند تا از حملات DDoS در مقیاس بزرگ جلوگیری کنند و سلامت شبکه را تضمین نمایند.
  • تجهیزات و کارکردهای شبکه به دلیل ماهیت ساختار شبکه 5G و عملکردهای جدید بیش از پیش حساس و نفوذپذیر خواهند شد.
  • دسترسی و سلامت شبکه ها، به ویژه برای تاسیسات حیاتی و موارد کاربردی در فناوری اطلاعات، به نگرانی‌های امنیت ملی تبدیل خواهد شد. دولت‌ها به‌طور فزاینده‌ای نسبت به چالش‌های امنیتی محتاط خواهند شد چرا که 5G در محوریت کاربردهای مختلف در فناوری اطلاعات قرار خواهد گرفت.
  • اتکا به تامین کنندگان توسط اپراتورهای شبکه تلفن همراه، آنها را در معرض خطرات متعددی قرار می‌دهد. کشورها نسبت به تامین کنندگان تجهیزات وابسته به دولتهای خارجی محتاط خواهند بود و برخی از شرکت‌ها را به عنوان بازیگران بالقوه تهدید در راه‌اندازی شبکه های 5G طبقه بندی می‌کنند. هنگام استقرار شبکه‌های 5G برای کاهش مواجهه با خطر، می‌بایست مشخصات ریسک‌پذیری یک تامین‌کننده به طور جداگانه ارزیابی و رسیدگی شود.
  • وابستگی تنها به یک تامین کننده، خطر قرار گرفتن در معرض اختلالات را افزایش می‌دهد. تأمین‌کنندگان ممکن است از قصور تجاری و پیامدهای مرتبط با آن رنج ببرند، در نتیجه آسیب‌پذیری‌ها و بهره‌برداری توسط عوامل تهدید افزایش می‌یابد.
  • زمانی که دسترسی و سلامت شبکه به خطر بیفتد، تهدیدات مربوط به رازداری و حریم خصوصی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

نتیجه‌گیری

رویکردهای مرسوم امنیتی در قبال شبکه‌های 5G کافی نخواهد بود. این چالش‌ها یک پارادایم امنیتی جدید ایجاد خواهد نمود که نیازمند ارزیابی مجدد در سیاست های کنونی و چارچوب‌های امنیتی است.

کمترین کاری که سازمان‌ها باید انجام دهند آن است که از راهکارهای امنیتی خودکار و سنجش‌پذیر به منظور حفاظت از شبکه‌ها و داده‌هایشان استفاده کنند. راهکارهای امنیتی باید توسط هوش مصنوعی (AI) و قابلیت‌های تشخیص و واکنش به تهدید مبتنی بر یادگیری ماشین (ML) پشتیبانی شوند. علاوه بر این، چالش های امنیتی را می توان با اتخاذ الگوهای امنیتی مشترک توسط مشاغل و اپراتورهای شبکه برطرف نمود.


--- https://digiro.ir/what-expect-5g-phone/
--- Lunawat, S. S., Dethe, P. S., & Jain, P. M. (2018). 5G Wireless Technology . International Journal of Electronics, Communication and Soft Computing Science & Engineering (IJECSCSE), 86-89.
--- Xi Zhang, Lei Chen, Jing Qiu, & Javad Abdoli. (November 2016). On the Waveform for 5G. IEEE Communications Magazine, 74 - 80.

[i] (بهره‌برداری)

جدیدترین ها

جنگ روسیه – اوکراین و نتایج آن بر جنگ...

مقدمه بیش از یک سال است که از جنگ روسیه و اوکراین میگذرد ، عواقب...

سیاسی | مرجعیت رسانه‌ای در ایران: چیستی، چرایی و...

گزارش مجمع ایرانی دفاع از حقیقت در موضوع "سیاسی"

 ایدئولوژی تضاد ایالات‌متحده در عرصه نظام بین‌الملل

در عرصه سیاست خارجی، تحلیل سیستمی زیر را از سیاست خارجی کشورها ارائه می‏دهم و...

احیای داعش و بحران‌سازی، تلاش مشترک آمریکا و رژیم...

امیر نظامی مقدم؛ دبیر اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق علیه السلام چکیده مجموعه ملاحظات استراتژیکی...

ایران و قفقاز؛ خاک_شیشه_استخوان

پدیدار شناسی سیاست خارجی ایران در منطقه قفقاز از نگاه نظریه رئالیسم تحولاتی که در...

بررسی جایگاه هویت ملی در راهبرد دفاع ‎همه ‎جانبه...

1. امنيت هستي‌شناختي نظريه امنيت هستي‌شناختي در روابط بين‌الملل برگرفته از نظريه وجود انساني آنتوني...

نگاشت های محبوب

نظرات

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

14 + شش =